Auto Świat EuroNCAP 2013: te samochody są najbezpieczniejsze

EuroNCAP 2013: te samochody są najbezpieczniejsze

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Współczesne samochody są coraz bezpieczniejsze. Świadczy o tym ostatnia sesja testów bezpieczeństwa biernego przeprowadzona przez niezależną organizację EuroNCAP

EuroNCAP 2013: te samochody są najbezpieczniejsze
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
EuroNCAP 2013: te samochody są najbezpieczniejsze

Tym razem 4 samochody uzyskały najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Próbom zderzeniowym poddano nastepujące modele: Renault ZOE, Skoda Octavia, Toyota Auris i Toyota RAV4. Jak się okazało najlepszą ochronę osoby dorosłej zapewnia Skoda Octavia III, która otrzymała 93 proc. mozliwych punktów. Ten sam samochód z wynikiem 82 proc. okazał się najbezpieczniejszy dla dziecka podróżującego w foteliku, a konstrukcja przedniej części nadwozia i pokrywy silnika zapewnia bardzo dobrą ochronę pieszego w przypadku kolizji (82 proc.).

Najwięcej systemów wspomagających bezpieczeństwo ma natomiast elektryczny Renault ZOE. Wyposażony w Z.E. Voice, umożliwiający spokojną i bezstresową jazdę na terenie zabudowanym: auto emituje na zewnątrz dźwięk ostrzegający pieszych o nadjeżdżaniu pojazdu i pozwalający ocenić prędkość na podstawie jego częstotliwości. Tym samym Renault ZOE jest więc prawdziwym samochodem, jak najbardziej porównywalnym z samochodami z silnikami spalinowymi.

Renault ZOE zostało zaprojektowane na płycie podłogowej Nowego Clio, więc siłą rzeczy musiało reprezentować ten sam poziom bezpieczeństwa biernego. Firma Renault opracowała szereg rozwiązań uwzględniających wyniki badań nad wypadkami oraz rzeczywiste zachowania na drodze, zgodnie z bardziej skutecznym, kompleksowym podejściem zapewniającym wyższe bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. W celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu ochrony pasażerów, zmieniona została również architektura elektroniki pojazdu, tak aby układy bezpieczeństwa najnowszej generacji mogły uruchamiać się w krótszym czasie.

Oba najnowsze modele Toyoty uzyskały najwyższą ocenę. Zastrzeżenie jednak dotyczy czołowych poduszek powietrznych. Podczas próby zderzeniowej poduszka kierowcy nie została maksymalnie wypełniona, co nie uchroniło kontaktu głowy z kołem kieronicy. Jednak uznano, że nie było to aż tak niebezpieczne. Podkreslono dobra ochrone kolan oraz tułowia kierowcy i współpasażera. Jak się okazało Toyota zapewnia identyczną ochronę dla pasażerów o różnym wzroście przy odmiennych ustawieniach foteli.

Kompaktowa Toyota Auris w najnowszym wydaniu uzyskała łaczną ocenę pięciu gwiazdek. Szczególnie wysoko – 33 punkty (92 proc.) oceniono ochronę kierowcy i pasażera.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków