Auto Świat EV Porady Własna ładowarka w bloku? Teoretycznie to już możliwe. Jak jest w praktyce?

Własna ładowarka w bloku? Teoretycznie to już możliwe. Jak jest w praktyce?

Autem elektrycznym da się jeździć wygodnie i taniej niż autem spalinowym, jeśli mamy do dyspozycji własny punkt ładowania. To powodowało, że dotychczas elektromobilność była w zasadzie zarezerwowana dla właścicieli domów. Obowiązujące od grudnia 2021 roku przepisy mają sprawić, że także mieszkający w blokach będą mogli mieć w garażach własne ładowarki. W teorii przepisy już działają. Jak jest w praktyce?

Ładowanie auta w garażu podziemnym – taniej niż na publicznych ładowarkach
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Ładowanie auta w garażu podziemnym – taniej niż na publicznych ładowarkach
  • Nowe przepisy mają ułatwić ustawianie prywatnych ładowarek na wspólnych parkingach
  • Jeśli nie ma technicznych przeszkód do zamontowania ładowarki, a wnioskodawca spełni wymogi formalne, to zarządca nieruchomości powinien się na to zgodzić
  • Koszty sprawdzenia, czy ładowarkę da się zamontować, a później też koszty jej ewentualnego montażu, ponosi wnioskodawca. Tanio nie będzie!

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przygotowało raport "Ładowarka w bloku? Tak, to możliwe!", który rozbudził nadzieje wielu mieszkańców osiedli na to, że już niebawem będą mogli korzystać z uroków elektromobilności. Bo dotychczas, w polskich realiach, jazda samochodem elektrycznym czy nawet hybrydą plug-in, ma sens tak naprawdę tylko wtedy, jeśli mamy do dyspozycji własny punkt ładowania. Taką możliwość dotychczas mieli w zasadzie przede wszystkim właściciele domów, mieszkańcy bloków i kamienic, po przeanalizowaniu wszystkich "za" i "przeciw", mogli z łatwością dojść do wniosku, że jazda "na prądzie" im się po prostu, najzwyczajniej w świecie, nie opłaca. Jak to możliwe?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji