- W teście sprawdziliśmy średnie zużycie prądu Borna – zarówno przy pomocy komputera pokładowego, jak i wskazań stacji ładowania
- Decydując się na Borna warto zamówić pompę ciepła i adaptacyjne zawieszenie
- W ciągu niecałego roku Cupra zdrożała o 20 tys. zł – to praktycznie niweczy dopłatę z programu "Mój elektryk"
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Z pewnym poślizgiem, ale w końcu mamy komplet: swoje modele na platformie MEB sprzedają już VW, Audi, Škoda i wreszcie też Cupra. A Seat? Nie dostąpił zaszczytu zbudowania koncernowego elektryka pod swoim znaczkiem i jego dni mogą być policzone wraz z końcem silników spalinowych. Hiszpanie wolą inwestować w młodszą, bardziej wyrazistą markę, doskonale przyjętą przez klientów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Zresztą Cupra jest pozycjonowana nieco wyżej niż hiszpański producent o dłuższej tradycji, co ma zwiększać gotowość klientów do wydania ok. 200 tys. zł na elektryka. Testowany Born z baterią 58 kWh i mocą 231 KM kosztował 236 308 zł – żeby załapać się na dofinansowanie z programu "Mój elektryk" (jako osoba prywatna), trzeba by zrezygnować z kilku opcji. Smutna prawda: obecnie Born jest o 20 tys. zł droższy niż na początku 2022 r., tymczasem wysokość dopłaty z NFOŚiGW się nie zmieniła. Podziękujcie inflacji i słabej złotówce: kupując teraz z subwencją, to tak, jakbyście kupowali prawie rok temu bez niej.
Cupra Born 58 kWh e-boost – ile zużywa prądu?
W naszym klimacie na pewno nie powinno się rezygnować z pompy ciepła kosztującej 5281 zł (wcześniej 4790 zł). Pozwoli oszczędzić energię w chłodne dni. Podczas testu jeszcze tak zimno nie było – gdy sprawdzałem Borna na naszej standardowej trasie, temperatura wahała się od 15 do 19°C. Cupra w trybie Normal zużyła średnio 17,6 kWh/100 km, co daje zasięg 330 km. Dla porównania: 204-konny VW ID.3 z taką samą baterią zużył na tej trasie w 11°C 18,8 kWh/100 km, osiągając 309 km na ładowaniu. Oba przypadki potwierdzają, że do katalogowych zasięgów należy podchodzić z rezerwą.
Przeczytaj także: test Volkswagena ID.3
Według procedury WLTP Cupra Born powinna przejechać 420 km. Według moich pomiarów byłoby to trudne nawet w mieście, gdzie zmierzyłem zużycie 15,1 kWh/100 km. Na autostradzie Born potrzebuje 20,6 kWh na 100 km, jeśli nie przekracza się 120 km/h – 17,8 kWh, a na drodze krajowej przy maks. 90 km/h jest to 16,5 kWh/100 km.
Po przejechaniu całej trasy testowej przy poziomie baterii 51 proc. podłączyłem Cuprę ponownie do ładowania prądem stałym (stacja Greenway o maks. mocy 90 kW) i w 50 minut udało się doładować 29,76 kWh (do 100 proc.). Czyli uwzględniając straty ładowania, średnie zużycie na trasie testowej jest o 1,5 kWh/100 km wyższe. Przy wolniejszym ładowaniu, np. z wallboxa, straty byłyby mniejsze. W optymalnych warunkach uzupełnienie zapasu energii od 10 do 80 proc. powinno zajmować tylko 35 minut, Borna można ładować z maksymalną mocą 120 kW.
Cupra Born 58 kWh e-boost – jak jeździ?
Cupra ma zryw adekwatny do swoich dynamicznych ambicji – gdy się dociśnie pedał przyspieszenia do końca, można poczuć ten e-Boostowy zastrzyk mocy. Przeciążenie przyjemnie wciska w fotel, choć w pomiarach nie udało się potwierdzić fabrycznych 6,6 s 0-100 km/h, w teście Born potrzebował o 0,3 s dłużej.
Kierowca ma dyspozycji 2 tryby rekuperacji (D i B) i programy jazdy: Range, Normal, Performance, Cupra i Individual, które może łatwo aktywować klasycznymi przyciskami na kierownicy – działają one o wiele lepiej niż dotykowe pola służące do regulacji radia czy tempomatu. Różnice między trybami są wyraźne, a opcjonalne adaptacyjne zawieszenie można w ustawieniu Individual dostrajać w kilkunastu stopniach sztywności. To opcja godna polecenia, tłumienie nierówności jest bardzo dobre nawet przy 20-calowych kołach. Born prowadzi się precyzyjnie i zwinnie.
Cupra Born 58 kWh e-boost – lepsze wykończenie kabiny niż w Volkswagenie
Na tle bratniego ID.3 w Bornie znacznie lepsze wrażenie robi wykończenie wnętrza – więcej elementów obszyto tapicerką, twarde plastiki też są, ale mniej rzucają się w oczy. Ekran multimediów jest duży i ma przyjaźniejszy interfejs, jednak tak samo potrafi irytować opieszałymi reakcjami na dotyk. Ponieważ skupiono tu obsługę wszystkich funkcji, uwaga kierowcy bywa rozproszona, a na sterowaniu głosowym, niestety, nie można polegać.
Przeczytaj także: nasz ranking zasięgu samochodów elektrycznych
Cupra Born 58 kWh e-boost – nasza opinia
Cupra Born mocniej trafia w mój gust niż bratni VW ID.3, bardziej odpowiada mi tu zestrojenie układu jezdnego czy projekt i wykonanie kokpitu. Design też przyciąga więcej spojrzeń, ale co ważne, nie wiąże się on z żadnymi kompromisami w praktyczności – kabina i bagażnik są równie obszerne, jak w Volkswagenie. Zwyżka mocy e-Boost przyjemnie wciska w fotel i wygląda na to, że to dodatkowe 27 KM nie rujnuje zasięgu. Jednak zbliżenie się do 400 km na ładowaniu wymaga cieplejszych warunków i bardzo spokojnej nogi.
Cupra Born 58 kWh e-boost – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Cupra Born 58 kWh e-boost – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s |
0-100 km/h | 6,9 s |
0-130 km/h | 11,6 s |
60-100 km/h | 3,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1851/409 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 49/51 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 10,4/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 33,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie zużycie prądu w teście | 17,6 kWh/100 km |
Zasięg | 330 km |
Cupra Born 58 kWh e-boost – dane techniczne (producenta)
Silnik | elektryczny, synchroniczny |
Ustawienie silnika | z tyłu |
Moc maksymalna | 231 KM |
Maks. moment obrotowy | 310 Nm |
Skrzynia biegów | 1-biegowa |
Napęd | tylny |
0-100 km/h | 6,6 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 16,8 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 420 km |
Poj. akumulatora brutto/netto | 62/58 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/120 kW |
Czas ładowania AC (100%)/DC (10-80%) | 6 godz. 15 min/35 min |
Pojemność bagażnika | 385-1267 l |
Marka i model opon | Michelin Pilot Sport 4 EV |
Rozmiar opon test. auta | 235/40 R 20 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania |
Cupra Born 58 kWh e-boost – wyposażenie
Wersja | e-Boost 58 kWh |
7 airbagów | S |
Reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Nagłośnienie Beats Audio | 2534 zł |
Podgrzewane fotele z przodu | S |
Czujniki park./kamera cofania | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Head-up Augmented Reality | 5281 zł |
Adapt. zawieszenie | 4481 zł |
Pompa ciepła | 5281 zł |
Lakier metalik | 4801 zł |
Alufelgi 20 cali | 6134 zł |
Cupra Born 58 kWh e-boost – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 194 300 zł* |
Cena testowanego auta | 236 308 zł |
Gwarancja mech./na akumulator | 5 lat/8 l. lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
*Bez dofinansowania z programu NFOŚiGW "Mój elektryk"