- Elementy układu hybrydowego zmniejszają bagażnik o 105 l
- W ustawieniu Cupra można przy tym usłyszeć... melodię 5 cylindrów
- Adaptacyjne zawieszenie daje możliwość niemal bezstopniowej regulacji sztywności
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Cupra daje w Formentorze szeroki wybór wersji. Jeśli ktoś pragnie mieć pod maską 245 KM, może je mieć z 2-litrowego TSI lub 1,4-litrowej hybrydy plug-in. Pierwsza jest lżejsza, pakowniejsza i aż o 28 900 zł tańsza w zakupie, ta druga – oszczędniejsza, bo może jeździć na prądzie.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nadwozie
Design Formentora budzi pożądanie i przyciąga spojrzenia na drodze, a w wartym 9302 zł lakierze Magnetic Tech Matt, który wspaniale kontrastuje z antracytowymi błotnikami czy miedzianymi detalami, to już w ogóle. To crossover, któremu bliżej do sportowego kompaktu niż rodzinnego SUV-a. Parametry kabiny są imponujące – w obu rzędach siedzi się świetnie, ale hybrydowy napęd kurczy bagażnik aż o 105 l (głównie traci się na schowkach pod podłogą). Jeśli musimy zabrać ze sobą w podróż przewody do ładowania, zajmują one przestrzeń w głównej wnęce kufra.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – silnik
W trybie hybrydowym współdziałają 150-konna turbobenzyna ze 115-konnym elektrykiem, zintegrowanym z przekładnią DSG. Zdarza się, że przy gwałtownym ruszaniu auto wykona niezgrabną „żabkę”, ale w większości sytuacji jednostki i skrzynia się dogadują, i potrafią sprawić, że setkę osiąga się już po 6,9 s. Tryby jazdy dają spore spektrum dostosowania charakterystyki napędu do temperamentu kierowcy. W ustawieniu Cupra można przy tym usłyszeć... melodię 5 cylindrów – udawaną, acz udaną. Wówczas też przyjemnie czuć elektryczny „boost”, zrywność elektryka w pierwszej fazie naciśnięcia pedału przyspieszenia, nim turbo „się napompuje” i dobrze pociągnie.
W trybie hybrydowym w czasie spokojnej jazdy Formentor zużywa 5,9-8,5 l/100 km w mieście, 6,9 l pod miastem, 8 l na autostradzie i 7/100 km na ekspresówce. W trybie elektrycznym w temperaturze 4°C udało mi się pokonać na ładowaniu 43 km „na raz” i 29 km z przystankami, po których ponownie trzeba było dogrzać kabinę i baterię.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – prowadzenie
Zasadnicze zestrojenie jest sztywniejsze niż w Leonie z tym samym układem napędowym czy w spalinowych Formentorach. Zawieszenie daje możliwość niemal bezstopniowej regulacji sztywności. Cupra jedzie posłusznie, ale z mniejszą dbałością o komunikaty zwrotne niż w wersjach z konwencjonalnym napędem.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – koszty
W cenie Formentora VZ 1.4 e-Hybrid można mieć 300-konną wersję z napędem 4x4. Jeśli bardziej zależy ci na możliwości jazdy na prądzie niż na osiągach, to 204-konna hybryda jest aż o 38 200 zł tańsza.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się podoba
- Wygodne siedzenia i dużo miejsca w kabinie
- Dobre osiągi
- Bogate wyposażenie seryjne
- Przy codziennym ładowaniu niskie zużycie paliwa, nawet w trybie hybrydowym potrafi być oszczędny
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się nie podoba
- Bagażnik mniejszy o 105 l
- Nieco gorszy komfort amortyzacji niż w wersjach z konwencjonalnym silnikiem
- Obsługa na ekranie dotykowym potrafi absorbować uwagę
- Jeśli naprawdę oczekujesz emocji – lepiej wybierz 2.0 TSI
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nasza opinia
Na tle hybrydowych konkurentów Formentor ma się czym bronić. Jego najgroźniejszymi rywalami są jednak... pozostałe wersje napędowe tego modelu. W hybrydzie trzeba się pogodzić z dość wysoką ceną, mniejszym bagażnikiem i odrobinę mniej ostrym charakterem prowadzenia. OCENA: 5-
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – wyniki testu
0-50 km/h | 3,0 s |
0-100 km/h | 6,9 s |
0-130 km/h | 11,0 s |
60-100 km/h | 3,3 s |
80-120 km/h | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1670/450 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,1/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 32,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 33,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu | 7,0 l | 21,2 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie | prądzie | 570 + 43 km |
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – dane techniczne
Silnik | benzynowy turbo, R4 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Całkowita moc systemu | 245 KM |
Całkowity moment obrotowy | 400 Nm |
Napęd | przedni |
skrzynia biegów | aut. DSG 6 |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Długość/szerokość/wysokość | 4450/1839/1510 mm |
Pojemność bagażnika | 345-1415 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
Marka i model opon | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon (testowe) | 245/40 R 19 |
Cena od | 212 200 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 245 239 zł |