- Elementy układu hybrydowego zmniejszają bagażnik o 105 l
- W ustawieniu Cupra można przy tym usłyszeć... melodię 5 cylindrów
- Adaptacyjne zawieszenie daje możliwość niemal bezstopniowej regulacji sztywności
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nadwozie
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – silnik
- Przeczytaj też:
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – prowadzenie
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – koszty
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się podoba
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się nie podoba
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nasza opinia
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – wyniki testu
- Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – dane techniczne
Cupra daje w Formentorze szeroki wybór wersji. Jeśli ktoś pragnie mieć pod maską 245 KM, może je mieć z 2-litrowego TSI lub 1,4-litrowej hybrydy plug-in. Pierwsza jest lżejsza, pakowniejsza i aż o 28 900 zł tańsza w zakupie, ta druga – oszczędniejsza, bo może jeździć na prądzie.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nadwozie
Design Formentora budzi pożądanie i przyciąga spojrzenia na drodze, a w wartym 9302 zł lakierze Magnetic Tech Matt, który wspaniale kontrastuje z antracytowymi błotnikami czy miedzianymi detalami, to już w ogóle. To crossover, któremu bliżej do sportowego kompaktu niż rodzinnego SUV-a. Parametry kabiny są imponujące – w obu rzędach siedzi się świetnie, ale hybrydowy napęd kurczy bagażnik aż o 105 l (głównie traci się na schowkach pod podłogą). Jeśli musimy zabrać ze sobą w podróż przewody do ładowania, zajmują one przestrzeń w głównej wnęce kufra.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – silnik
Przeczytaj też:
- Test Leona Cupry 1.4 TSI e-Hybrid
- Cupra Formentor VZ5 – pierwsza jazda
- Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 300 KM – test
W trybie hybrydowym współdziałają 150-konna turbobenzyna ze 115-konnym elektrykiem, zintegrowanym z przekładnią DSG. Zdarza się, że przy gwałtownym ruszaniu auto wykona niezgrabną „żabkę”, ale w większości sytuacji jednostki i skrzynia się dogadują, i potrafią sprawić, że setkę osiąga się już po 6,9 s. Tryby jazdy dają spore spektrum dostosowania charakterystyki napędu do temperamentu kierowcy. W ustawieniu Cupra można przy tym usłyszeć... melodię 5 cylindrów – udawaną, acz udaną. Wówczas też przyjemnie czuć elektryczny „boost”, zrywność elektryka w pierwszej fazie naciśnięcia pedału przyspieszenia, nim turbo „się napompuje” i dobrze pociągnie.
W trybie hybrydowym w czasie spokojnej jazdy Formentor zużywa 5,9-8,5 l/100 km w mieście, 6,9 l pod miastem, 8 l na autostradzie i 7/100 km na ekspresówce. W trybie elektrycznym w temperaturze 4°C udało mi się pokonać na ładowaniu 43 km „na raz” i 29 km z przystankami, po których ponownie trzeba było dogrzać kabinę i baterię.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – prowadzenie
Zasadnicze zestrojenie jest sztywniejsze niż w Leonie z tym samym układem napędowym czy w spalinowych Formentorach. Zawieszenie daje możliwość niemal bezstopniowej regulacji sztywności. Cupra jedzie posłusznie, ale z mniejszą dbałością o komunikaty zwrotne niż w wersjach z konwencjonalnym napędem.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – koszty
W cenie Formentora VZ 1.4 e-Hybrid można mieć 300-konną wersję z napędem 4x4. Jeśli bardziej zależy ci na możliwości jazdy na prądzie niż na osiągach, to 204-konna hybryda jest aż o 38 200 zł tańsza.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się podoba
- Wygodne siedzenia i dużo miejsca w kabinie
- Dobre osiągi
- Bogate wyposażenie seryjne
- Przy codziennym ładowaniu niskie zużycie paliwa, nawet w trybie hybrydowym potrafi być oszczędny
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – to nam się nie podoba
- Bagażnik mniejszy o 105 l
- Nieco gorszy komfort amortyzacji niż w wersjach z konwencjonalnym silnikiem
- Obsługa na ekranie dotykowym potrafi absorbować uwagę
- Jeśli naprawdę oczekujesz emocji – lepiej wybierz 2.0 TSI
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – nasza opinia
Na tle hybrydowych konkurentów Formentor ma się czym bronić. Jego najgroźniejszymi rywalami są jednak... pozostałe wersje napędowe tego modelu. W hybrydzie trzeba się pogodzić z dość wysoką ceną, mniejszym bagażnikiem i odrobinę mniej ostrym charakterem prowadzenia. OCENA: 5-
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – wyniki testu
0-50 km/h | 3,0 s |
0-100 km/h | 6,9 s |
0-130 km/h | 11,0 s |
60-100 km/h | 3,3 s |
80-120 km/h | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1670/450 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,1/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 32,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 33,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu | 7,0 l | 21,2 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie | prądzie | 570 + 43 km |
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid – dane techniczne
Silnik | benzynowy turbo, R4 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Całkowita moc systemu | 245 KM |
Całkowity moment obrotowy | 400 Nm |
Napęd | przedni |
skrzynia biegów | aut. DSG 6 |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Długość/szerokość/wysokość | 4450/1839/1510 mm |
Pojemność bagażnika | 345-1415 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
Marka i model opon | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon (testowe) | 245/40 R 19 |
Cena od | 212 200 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 245 239 zł |
Galeria zdjęć
Sylwetka Formentora robi wrażenie, w matowym lakierze szczególnie efektownie prezentują się przetłoczenia.
Adaptacyjne zawieszenie jest w tej wersji seryjne.
Ładowanie ze zwykłego gniazdka trwa 5 godzin, z wallboxa – 1,5 godz. krócej. Ładowarka pokładowa ma moc tylko 3,6 kW.
ekran główny miewa „zawieszki”.
Wirtualne zegary z licznymi trybami wskazań, można też zmieniać treść wyświetlaną pośrodku zegarów.
Wśród niewielu przycisków jest wyłącznik ESP.
Przełącznik programów jazdy na kierownicy to świetne rozwiązanie – jest pod ręką.
Programator ładowania potrafi wprowadzać w błąd – zaznaczając „minimalny poziom naładowania” tak naprawdę określamy do jakiego poziomu auto ma się ładować – i nie da się ustawić więcej niż 50 proc...
Zdalne aktualizacje? Owszem, system multimedialny to potrafi, ale jakoś nikt nie widzi potrzeby poprawienia tego nieudanego tłumaczenia w menu.
W trybie individual sztywność tłumienia można regulować suwakiem, niemal bezstopniowo.
Akumulator hybrydowy można też doładować podczas jazdy, np. autostradą, przez wjazdem do miasta. Zwiększa to oczywiście zużycie paliwa.
Tryb rekuperacji można ustawiać w menu.
Z przedniego ekranu da się także sterować temperaturą w tylnej części kabiny lub zablokować znajdujący się tam panel sterowania.
Kontrolka ostrzegająca przed pojazdem w martwym polu zapala się na pasku LEDowym ambientowego oświetlenia.
Fotele są umieszczone wyżej niż. np w Leonie, więc wsiadanie jest wygodniejsze. Same siedzenia oferują rozsądny kompromis wygodny i trzymania bocznego, zintegrowane zagłówki pasują wyższym jak i niższym kierowcom.
Hojne warunki przestrzenne z tyłu.
Przestrzeń pod podłogą wypełnia akumulator o pojemności 10,4 kWh netto. Bagażnik hybrydy oferuje 345 l, czyli o 105 l mniej niż np. przednionapędowy Formentor 2.0 TSI.