• Cupra Formentor VZ5 jest limitowana do 7 tys. egzemplarzy, cena jeszcze nie została ustalona
  • To ważny model dla marki, która dynamicznie się rozwija – stworzyła też jacht i bierze udział w wyścigach serii Extreme-E
  • Zaawansowany tylny dyferencjał daje Formentorowi jeszcze lepszą zwinność
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pięciocylindrowy, 2,5-litrowy silnik to dla Audi świętość. Nawet Volkswagen ostatecznie nie był godzien, by wprowadzić do sprzedaży "Über-Golfa" z tą jednostką – powstała jedynie wersja koncepcyjna R400. Cupra jednak musi mieć lepsze chody w Ingolstadt, bowiem za niespełna miesiąc do sprzedaży trafi limitowany do 7 tys. sztuk Formentor VZ5 (wówczas poznamy ceny, produkcja ma ruszyć pod koniec roku). Nie dość, że otrzymał od czterech pierścieni pięć "garów", to jeszcze moc 390 KM przekazuje na koła przy pomocy napędu 4x4 z Torque Splitterem przy tylnej osi – jak nowe Audi RS3! I też potrafi driftować!

Nim Cupra dała mi skosztować możliwości nowego Formentora na torze Castelloli, zaaranżowała odpowiednią "oprawę". Najpierw wsadziła mnie na prawy fotel elektrycznej terenówki z serii Extreme-E, którą pilotowała Jutta Kleinschmidt. Weteranka Rajdu (Paryż-) Dakar na szutrowych hopkach dała popis możliwości wyczynowego sprzętu – były momentu w powietrzu jak i "boczury" w kłębach kurzu i na pełnej kontrze! Następnie zostałem wyprawiony na krótki rejs De Antonio D28 Formentor – to motorówka inspirowana topową wersją crossovera Cupry, która z racji groźnego wyglądu i mocy 400 KM mogłaby też grać główną rolę w filmie o narkogangach, ale służy do weekendowego lansu i zażywania słońca.

Po tych „otrzęsinach” byłem wreszcie gotów by wsiąść do Formentora VZ5 i dać popalić pięciu cylindrom. Ich melodia jest nietuzinkowa, choć spodziewałem się bardziej złowrogiego brzmienia. W porównaniu z 310-konną wersją inaczej zestrojono w VZ5 zawieszenie: obniżenie o 10 mm, większy "negatyw", sztywniejsze tuleje wahaczy, specjalne adaptacyjne amortyzatory. Układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem działa bardziej bezpośrednio, opony są szersze (255/35 R 20) no i przy tylnej osi znalazły się dwa sprzęgła wielopłytkowe, które dają większe możliwości rozkładu momentu – w trybie Drift nawet do 100 proc. na jedno z kół!

Cupra Formentor VZ5 – jak działa tryb Drift?

Żeby to wymusić (i utrzymać w miarę płynny poślizg) trzeba jednak trzymać wciśnięty gaz – choćby najmniejsze odpuszczenie powoduje natychmiastowe "chwycenie" przodu co momentalnie stabilizuje auto. Trzeba więc zmienić nawyki z tylnonapędówek i iść "pełną bombą": w efekcie w poślizgu szybko robi szybko, a jeszcze szybciej trzeba pracować rękoma. Efektowne, acz to tylko dodatek do podstawowej zalety tego układu, czyli wektorowania momentu w trybie 4x4.

Na emocjonującej i górzystej nitce toru Castelloli Formentor okazał się zadziwiająco mało podsterowny jak na podwyższone auto z ciężkim przodem, za to bardzo szybki i poręczny na wyjściach z zakrętów. Torque Splitter pomaga utrzymać czystą linię. Nadwozie dzielnie opiera się też przechyłom bocznym, a potężne hamulce – fadingowi. Od 0 do 100 km/h Cupra podaje 4,2 s (o 0,7 s lepiej od 310-konnego VZ).

Cupra Formentor VZ5 – boczne drogi to także jego domena

VZ5 na torze czuje się świetnie, ale jeszcze większe wrażenie wywiera na mnie na fantazyjnie pokręconych bocznych drogach w Parku Narodowym Montserrat. Tu wybieram ostry tryb manualny skrzyni, usypiam ESP i wiadrami czerpię frajdę z prędko i dość komunikatywnie działającego układu kierowniczego, zwinności układu jezdnego jak i ognistości silnika, który kręci sie do 7000 obrotów. Dwójka, pełen gaz, trójka do odcinki, ostre dohamowanie do winkla i nadstawienie tyłu na wyjściu. To wciąga jeszcze bardziej niż drift!

Cupra Formentor VZ5 – co nam się podoba, a co nie?

Pięciocylindrowy silnik zapewnia ekskluzywność i świetne osiągi, lecz po brzmieniu spodziewałem się więcej. Układ 4x4 i torque splitter dają duże możliwości. VZ5 pozostaje też bardzo wszechstronnym autem. Nie przekonuje mnie za to idea dotykowej obsługi, szkoda też, że wersja VZ5 nie różni się wyglądem jeszcze bardziej od innych wersji.

Cupra Formentor VZ5 – nasza opinia

Cupra przy pomocy Audi dała czadu! Formentor VZ5 śmiało może stawać w szranki z Mercedesem-AMG GLA 45 S, nawet Macan Turbo nie jest przed nim bezpieczny na torze... To cenny impuls wizerunkowy dla marki. Przy normalnej jeździe oferuje komfort porównywalny z wersją 310 KM, funkcjonalność też jest dobra. Jeśli cena okaże się atrakcyjna, to 7000 sztuk może się szybko rozejść. Tym bardziej, że nawet "zwykłe" Formentory sprzedają się powyżej oczekiwań!

Cupra Formentor VZ5 – dane techniczne (producenta)

Silnik benz. R5 turbo
Pojemność skokowa 2480 cm3
Moc 390 KM przy 5700-7000 obr./min
Moment obrotowy 480 Nm przy 2250-5700 obr./min
Napęd 4x4
Skrzynia biegów DSG 7b
Długość/szerokość/wysokość 4450/1839/1511 mm
Masa własna bd.
Opony 255/35 R 20
Bagażnik 420-1475 l
Średnie spalanie WLTP bd.
Emisja CO2 bd.
Prędkość maks. 250 km/h
0-100 km/h 4,2 s
Cena nieustalona