- Polestar 2 dysponuje aktywną maską silnika – m.in. ten element pozwolił mu osiągnąć 80 proc. punktów w kategorii ochrony pieszych
- Oba testowane modele mają w standardzie siedem poduszek powietrznych, w tym przedni airbag centralny
- Renault Arkana i Lexus UX 300e są traktowane jako warianty już testowanych modeli bazowych (Captur i UX 250h), na nich nie przeprowadzano nowych zderzeń
Cupra i Polestar to relatywnie młode marki, jednak obie stawiają na wysokie bezpieczeństwo swoich konstrukcji. Potwierdziły to najnowsze testy przeprowadzone przez renomowaną organizację Euro NCAP. Próbom poddano bazującego na Seacie Leonie, kompaktowego crossovera Cupra Formentor i w pełni elektrycznego, podwyższonego sedana Polestar 2 (auto jest produkowane w Chinach przez koncern Geely i oferowane na niektórych rynkach w Europie, Polska niestety jeszcze do nich nie należy).
Euro NCAP przyznał testowanym modelom następujące noty w poszczególnych kategoriach:
Model/Kategoria | Liczba gwiazdek Euro NCAP 2021 | Ochrona dorosłych (kierowca i pasażerowie) | Ochrona dzieci (pasażerowie) | Ochrona pieszych | Systemy asystujące |
Cupra Formentor | 5/5 | 93% | 88% | 68% | 80% |
Polestar 2 | 5/5 | 92% | 89% | 80% | 86% |
Oba modele oferują bardzo wysoki poziom ochrony zarówno dla podróżujących jak i dla innych uczestników ruchu drogowego, którzy mogliby zostać potrąceni. W tym drugim przypadku Polestarowi w uzyskaniu wyższych not od Cupry pomaga m.in. aktywna maska silnika: po wykryciu uderzenia pieszego zderzakiem, znajdujący się przy zawiasach mechanizm błyskawicznie unosi maskę o kilkanaście centymetrów by odsunąć ją od silnika i w ten sposób zwiększyć możliwość zamortyzowania uderzenia.
Crashtest Euro NCAP – Cupra Formentor i Polestar 2 z centralnymi poduszkami powietrznymi
Warto też zaznaczyć, że oba modele dysponują wciąż relatywnie nowym rozwiązaniem jakim jest centralna poduszka powietrzna (umieszczona między fotelami, chroniąca przed zderzeniem kierowcy z pasażerem przy bocznym uderzeniu). Natomiast poduszka kolanowa po stronie kierowcy jest oferowana w opcji tylko dla Formentora (testowany egzemplarz jej jednak nie miał) – Polestar 2 nie dysponuje takim rozwiązaniem nawet za dopłatą. Analogicznie wygląda sytuacja z tylnymi bocznymi poduszkami powietrznymi.
Oba modele są wyposażone także w systemy unikania kolizji z wykrywaniem pieszych (w tym dzieci) i rowerzystów. Eksperci Euro NCAP nieco wyżej ocenili działanie tych układów w Polestarze (13,5/18 punktów) niż w Cuprze (11,6/18 p.).
Szczegółowe raporty przygotowane przez zespół Euro NCAP można znaleźć pod tym linkiem dla Cupry Formentor oraz tu dla Polestara 2. Poniżej filmy, na których widać szereg przeprowadzonych prób zderzeniowych i działanie systemów asystujących.
Crashtest Euro NCAP – uzupełnienie o Renault Arkanę i Lexusa UX 300e
Ponadto Euro NCAP częściowo sprawdził też modele Renault Arkana i w pełni elektrycznego Lexus UX 300e (bez przeprowadzania zderzeń). Tutaj jednak bazowano na schemacie ocen z 2019 r., ponieważ te modele są traktowane jako warianty już wcześniej testowanych Renault Captura i Lexusa UX (dotąd sprawdzanego jako hybryda 250h). Nie są one więc w pełni porównywalne z notami przyznanymi Cuprze i Polestarowi.
Model/Kategoria | Liczba gwiazdek Euro NCAP 2019 | Ochrona dorosłych (kierowca i pasażerowie) | Ochrona dzieci (pasażerowie) | Ochrona pieszych | Systemy asystujące |
Renault Arkana | 5/5 | 96% | 83% | 75% | 74% |
Lexus UX 300e | 5/5 | 96% | 85% | 82% | 77% |
Euro NCAP regularnie zaostrza swoje procedury testowe. Ostatnia duża aktualizacja standardów miała miejsce w 2020 r., czyli wyniki Cupry Formentora i Polestara 2 są porównywalne ze wszystkimi testami przeprowadzonymi w minionym roku.