• Według moich pomiarów Formentor przyspiesza 0-100 km/h w 4,7 s – z takim wynikiem można stawać w szranki np. z Porsche Macanem GTS, który kosztuje prawie dwukrotnie więcej
  • Formentor plasuje się w połowie drogi między kompaktowym SUV-em a kombi
  • Dotykowa obsługa irytuje – kiedy masz 310 KM pod butem, nie chcesz grać z kokpitem w ciuciubabkę, tylko oczekujesz, że sprzęt będzie szybko wykonywał twoje polecenia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Formentor ma być cegiełką budującą tożsamość marki Cupra – nie kupicie go ze znaczkiem Seata, tak jak pozostałych modeli sportowej palety. Ale ku zaskoczeniu nas wszystkich pierwsza własna kreacja Cupry będzie występować też ze 150-konnymi silnikami. Szlaki przeciera jednak wersja, która szybkość i zręczność ma w nazwie: VZ, od hiszpańskiego veloz.

Formentor dzieli 310-konny napęd z Audi S3 i naprawdę „idzie ogniem”, kiedy trzeba: z aktywnym Launch Control wyrywa w 4,7 s 0-100 km/h, bez tej specjalnej procedury koordynującej silnik, skrzynię, napęd 4x4 i kontrolę trakcji przyspieszenie trwa o 0,6 s dłużej. Na prostej można stawać w szranki np. z niemal dwukrotnie droższym Porsche Macanem GTS (380 KM).

Realnie bliższymi konkurentami Formentora VZ są jednak VW T-Roc R (167 790 zł), Mercedes-AMG GLA 35 (219 900 zł) czy BMW X2 M35i (233 300 zł). Tak naprawdę najbardziej rywalizuje ze swoją najbliższą rodziną: Atecą, od której jest o 9 cm dłuższy i niższy, oraz z Leonem kombi, od którego jest o 10 cm krótszy i wyższy. Formentor wypada w połowie drogi między kompaktowym SUV-em a kombi. Jest pikantnie przyrządzonym crossoverem z silnym, ale różnorodnym charakterem.

Styliści Cupry wyrzeźbili intrygującą sylwetkę z długą, spiczastą maską, nabrzmiałymi nadkolami i tyłem, za którym chętnie wodzi się wzrokiem. W imię designu wcale nie poświęcili praktyczności. Do Formentora wsiada się wygodniej niż do typowego hot hatcha i siedzi się tu niżej niż w SUV-ie, będąc dobrze zintegrowanym z wozem. Seryjne fotele są bardzo udane, otulają ciało, ale nie krępują wygody na długich trasach. Wyżsi nie będą też narzekać na warunki panujące z tyłu – sportowa linia dachu nie kradnie miejsca nad głową, a przestrzeni na kolana jest na tyle dużo, że przy swoich 183 cm wzrostu siadam sam za sobą i zakładam jeszcze nogę na nogę.

Nieco skromniej prezentuje się kufer: 420 l to mniej niż wszyscy bliżsi i dalsi rywale, ten parametr stawia rodzinność Formentora pod pewnym znakiem zapytania.

Cupra Formentor VZ – kierownica trochę jak w wyczynowym bolidzie

Przejęty z Leona kokpit oznacza analogiczne zalety i wady. Kierowcę sportowo nastraja dobrze leżąca w dłoniach kierownica obładowana przyciskami niczym w wyczynowym bolidzie – ale w tym gąszczu guzików i rolek jest też logika i metoda. Raz może wam się zdarzyć, że zamiast zmienić tryb jazdy lewym dużym guzikiem wyłączycie silnik tym z prawej. No i przeklikiwanie się przez 5 programów pracy byłoby łatwiejsze przy użyciu pokrętła.

Poza tym Formentor prawie nie ma klasycznych guzików, co bywa irytujące. Włączenie podgrzewania foteli wymaga tu z zasady dwóch dotknięć ekranu, realnie jednak trzech-czterech, nim palec trafi w ikonkę, tak by system zareagował. Samo ukształtowanie interfejsu jest przejrzyste, wiele elementów da się dostosować do preferencji. Ale skoro Grupa VW tak szeroko lansuje koncepcję dotykowej obsługi, to nie można było sięgnąć po lepszy hardware? Czy nikt tam nigdy nie miał w rękach iPada? Chwała, że chociaż ESP ma swój guzik i można je całkowicie odłączyć, ale już start-stop trzeba wyklikać na ekranie.

Kiedy masz 310 KM pod butem, nie chcesz grać z kokpitem w ciuciubabkę, tylko oczekujesz, że sprzęt będzie szybko wykonywał twoje polecenia. I tu na szczęście mechanika Formentora nie zawodzi. Kierownica szybko przekazuje ruchy rąk na koła, natomiast w drugą stronę wkrada się odrobina gumowatości – pamiętam, że w Atece Cuprze szło to jakoś klarowniej. Skrajne pozycje kierownicy dzielą zaledwie 2 obroty, a siłę wspomagania można regulować w trzech poziomach.

Cupra Formentor VZ – podsterowność? O dziwno nie!

59 proc. z 1597 kg masy własnej Cupry ciąży z przodu, jednak nie powoduje to spodziewanej podsterowności, nawet na zimowej oponie. Ta też dzielnie „skleiła” w teście hamowania – opcjonalny układ Brembo z perforowanymi, lżejszymi tarczami spełnia sportowe obietnice.

Siedmiostopniowe DSG odnajduje się w czasie spokojnej, jak i szybkiej jazdy, działa migiem i płynnie. W trybie manualnym dłuższe przytrzymanie lewej manetki powoduje redukcję o kilka biegów naraz, do najniższego z możliwych. Z drugiej strony ma też „patent żeglarski” obniżający spalanie, gdy odpuszczasz gaz. Oszczędnie jednak nigdy nie jest, bo Formentor jest na diecie wysokooktanowej: na autostradzie mieści się w 10 l/100 km, ale w mieście należy się nastawić na 12 l+.

Formentor ładnie trzyma się asfaltu. Efektowny rozmiar kół nie jest uciążliwy na nierównej nawierzchni, za to w naszym egzemplarzu przednie kolumny trochę hałasowały w momencie rozprężania. Amortyzatory mają dużą rozpiętość ustawień twardości tłumienia, dzięki czemu Formentorem przyjemnie się podróżuje. I tu właśnie tkwi jego istota: to szybki hot crossover, ale z satysfakcjonującą dozą wygody.

Cupra Formentor VZ – to nam się podoba

  • Wygoda podróżowania połączona ze sportowymi osiągami i właściwościami jezdnymi
  • Zgranie silnika i skrzyni
  • Bogate wyposażenie seryjne

Cupra Formentor VZ – to nam się nie podoba

  • Syntetyczne brzmienie silnika w trybie Cupra
  • Dotykowa obsługa
  • Realnie niezbyt duży bagażnik jak na wielkość nadwozia

Cupra Formentor VZ – nasza opinia

Formentor pozytywnie mnie zaskoczył rozpiętością ustawień, które czynią go przyjemnym crossoverem na co dzień i gorącym, kiedy na światłach obok staje np. Porsche Macan. Ten sprzęt ma potencjał, tym bardziej że szykuje się szeroka paleta wersji: krążą plotki o 5-cylindrowcu z Audi o mocy 400 KM!

Cupra Formentor VZ – nasza opinia

Formentor pozytywnie mnie zaskoczył rozpiętością ustawień, które czynią go przyjemnym crossoverem na co dzień i gorącym, kiedy na światłach obok staje np. Porsche Macan. Ten sprzęt ma potencjał, tym bardziej że szykuje się szeroka paleta wersji: krążą plotki o 5-cylindrowcu z Audi o mocy 400 KM!

Cupra Formentor VZ – wymiary

Cupra Formentor – wymiary Foto: Auto Świat
Cupra Formentor – wymiary

Cupra Formentor VZ – nasze pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,7 s
0-100 km/h 4,7 s
0-130 km/h 7,4 s
0-160 km/h 11,2 s
60-100 km/h 2,5 s
80-120 km/h 3,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1597/543 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 37,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) 37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 9,3 l/100 km
Zasięg 590 km

Cupra Formentor VZ – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 1984 cm3
Maks. moc 310 KM przy 5450 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm przy 2000-5450 obr./min
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd 4x4
0-100 km/h 4,9 s
V maks. 250 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 8,5 l/100 km
Pojemność bagażnika 420-1475 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Marka i model opon test. auta Continental Winter Contact TS 860S
Rozmiar opon 245/40 R 19

Cupra Formentor VZ – wyposażenie

Wersja VZ
7 airbagów S
Reflektory LED S
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
CarPlay i Android Auto S
System nagłośnienia Beats Audio 2183 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania S/S
Podgrzewane fotele i kierownica S
Elektrycznie sterowane fotele/klapa bagażnika 1663/2266 zł
Lakier metalizowany 3925 zł
19-calowe alufelgi 1300 zł
Układ hamulcowy Brembo 9745 zł

Cupra Formentor VZ – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 194 500 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 217 635 zł