• Volkswagen ID.5 jest bliźniaczą konstrukcją z ID.4. Różni się tylną częścią nadwozia
  • ID.5 potrafi ładować baterie z mocą do 135 kW. Konkurencyjna Kia EV6 – do 350 kW!
  • SUV VW prowadzi się pewnie i jest komfortowy, ale w zakrętach czuć dużą masę
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pół roku temu, na początku stycznia, sprawdzaliśmy Volkswagena ID.4 – technicznego bliźniaka ID.5. Oba samochody były w topowych wersjach GTX, miały napęd 4x4 pochodzący z dwóch elektrycznych silników – słabszego, 109-konnego, znajdującego się przy przedniej osi i mocniejszego (204 KM) przy tylnej osi. Ponieważ masy obu SUV-ów są niemal identyczne (ID.4 o 5 kg lżejsze), moglibyśmy w zasadzie w tym miejscu postawić kropkę i skopiować wrażenia z jazdy starszym modelem. Ale na taki krok się nie zdecydujemy, gdyż końcowe wnioski po teście obu aut nieco się różnią.

Volkswagen ID.5 GTX – ze zaktualizowanym oprogramowaniem

Wspomnę tylko, że testowanym w ujemnych temperaturach ID.4 GTX z powodu dużego zużycia prądu i słabej infrastruktury szybkich ładowarek DC nie zdecydowaliśmy się wybrać w podróż do Zakopanego. Testując latem nowsze i ze zaktualizowanym oprogramowaniem ID.5 GTX, udaliśmy się na przedłużony wakacyjny weekend w kujawsko-pomorskie.

W temp. 29°C ID.5 GTX na pętli pomiarowej zużyło średnio 17,8 kWh/100 km, co oznacza zasięg 430 km. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W temp. 29°C ID.5 GTX na pętli pomiarowej zużyło średnio 17,8 kWh/100 km, co oznacza zasięg 430 km.

Volkswagen ID.5 GTX – zasięg miejski niemal 470 km

Do takiego kroku zachęciły nas uzyskany na pętli pomiarowej wynik średniego zużycia prądu (17,8 kWh/100 km) oraz zmienione ceny benzyny (40-proc. wzrost względem stycznia 2022 r.) i prądu (obniżka w sieci Ionity z 3,50 zł na 1,64 zł/kWh z pakietem We Charge Plus z miesięczną opłatą 61 zł). Na poszczególnych odcinkach pętli zapotrzebowanie na prąd wynosiło następująco: w mieście, w zależności od natężenia ruchu, od 16,4 do 19,1 kWh/100 km, na autostradzie 20,6 kWh/100 km przy śr. prędkości 120 km/h, na drodze pozamiejskiej z ograniczeniem do 90 km/h – 17 kWh i na ekspresówce – 18,5 kWh/100 km. Takie wyniki uzyskaliśmy, poruszając się autem w pojedynkę. W czasie jazdy we czwórkę z bagażami zapotrzebowanie na prąd było wyższe, na szczęście nie urosło do tak dużych wartości, jak zimą. Na dystansie 610 km, pokonanym ze średnią prędkością 67 km/h, mocno obciążone ID.5 zużyło średnio 19,3 kWh na 100 km.

Błyskawiczne ładowanie akumulatora na stacji Ionity 350 kW w Kaszewach Kościelnych (k. Kutna). Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Błyskawiczne ładowanie akumulatora na stacji Ionity 350 kW w Kaszewach Kościelnych (k. Kutna).

Volkswagen ID.5 GTX – wyższa moc ładowania prądem DC

Znamienne w podjęciu decyzji o letnim wyjeździe było nie tylko niskie zużycie prądu, lecz także lepsza infrastruktura mocnych ładowarek na wspomnianej trasie. Jadąc autostradami A2 (Warszawa–Stryków) i A1 (Stryków–Włocławek), można było skorzystać z sieci Ionity z ładowarkami o mocy do 350 kW. I choć testowe ID.5 może przyjąć maksymalnie do 135 kW prądu stałego DC (ID.4 miało o 10 kW niższą moc), to czas spędzony na uzupełnianiu baterii 77 kWh w każdym przypadku nie przekraczał 30 minut. Podczas ładowania z poziomu 25 proc. do 80 proc. ID.5 realnie przyjmowało do 113 kW.

Volkswagen ID.5 GTX z mocą niemal 300-koni oferuje nie tylko świetne przyspieszenie, ale także zapewnia wygodne podróżowanie. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen ID.5 GTX z mocą niemal 300-koni oferuje nie tylko świetne przyspieszenie, ale także zapewnia wygodne podróżowanie.

Volkswagen ID.5 GTX – do rodzinnej jazdy w sam raz

ID.5 zaoferowało czteroosobowej rodzinie znakomite warunki podróżowania. Przestronna i ładnie wykończona kabina zapewniała komfortową podróż, a pojemny bagażnik (549 l) bez trudu zmieścił komplet walizek. Świetnie wyciszone wnętrze i bezszelestny elektryczny napęd podwyższały komfort jazdy. Tłumienie nierówności drogi odbywało się wzorowo, tylko na poprzecznych niedoskonałościach nawierzchni kierowca czuł nieresorowaną masę dużych i ciężkich kół. Wysoka waga auta (2,3 t) nie doskwierała w trasie, ociężałość nadwozia odczuliśmy jedynie podczas prób gwałtownego omijania przeszkody i szybkiej jazdy w łukach. W drugim przypadku doceniliśmy napęd 4x4 i równomierny międzyosiowy rozkład mas oraz nisko położony środek ciężkości.

Volkswagen ID.5 GTX podczas ładowania na stacji Greenway w Rykach (moc 50 kW). Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat
Volkswagen ID.5 GTX podczas ładowania na stacji Greenway w Rykach (moc 50 kW).

Volkswagen ID.5 GTX – w Polsce brakuje mocnych ładowarek DC

Choć sieć stacji ładowania w Polsce na tle innych europejskich krajów nadal kuleje, to jednak stale się rozwija. Pod koniec czerwca w Polsce funkcjonowały 2232 ogólnodostępne stacje. Tylko 29 proc. z nich stanowiły tzw. szybkie stacje ładowania prądem stałym DC (669), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu zmiennego (AC). Pół roku wcześniej, gdy testowaliśmy ID.4, liczby te wyglądały następująco: 1932 stacje, z czego tzw. szybkich 587. Problemem polskiej sieci ładowarek prądu stałego DC jest to, że zdecydowana większość z nich ma maksymalną moc 50 kW, tych najmocniejszych (350 kW) pod koniec czerwca było w Polsce sześć, przy czym w dwóch odwiedzonych przez nas za każdym razem działało tylko jedno z dwóch stanowisk...

Przy wysokich cenach paliw użytkowanie samochodu elektrycznego jest opłacalne. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przy wysokich cenach paliw użytkowanie samochodu elektrycznego jest opłacalne.

Volkswagen ID.5 GTX – w porównaniu z benzyniakiem na każdych 100 km oszczędzamy nawet 45 zł

Mimo że infrastruktura w Polsce nie stanowi jeszcze zachęty do zakupu elektryka, to z pewnością mogą nią być wysokie ceny paliw. Obecnie cena 1 kWh w domowej sieci to ok. 80 gr. Jeśli więc SUV klasy średniej, jakim jest ID.5 GTX, zużywa średnio 18 kWh, to koszt przejechania 100 km nim wynosi tylko 14,40 zł. Zakładając, że benzynowy odpowiednik ID.5 z silnikiem o mocy 300 KM będzie zużywał średnio 8 l na 100 km przy cenie paliwa 7,50 zł/litr, to w tym przypadku koszt przejechania 100 km wyniesie 60 zł (na 100 km oszczędzamy 45 zł). Nawet gdy założymy wyższy koszt 1 kWh w publicznych ładowarkach DC (2,20 zł/1 kWh), przejechanie 100 km ID.5 GTX pochłonie 39 zł – nadal taniej niż benzynowym odpowiednikiem.

Obecnie zakup Volkswagena Tiguana z mocnym 320-konnym benzyniakiem 2.0 TSI w wersji 4Motion (257 590 PLN) okazuje się droższy od elektrycznego Volkswagena ID.5 GTX 299 KM (229 590 zł). Foto: Volkswagen
Obecnie zakup Volkswagena Tiguana z mocnym 320-konnym benzyniakiem 2.0 TSI w wersji 4Motion (257 590 PLN) okazuje się droższy od elektrycznego Volkswagena ID.5 GTX 299 KM (229 590 zł).

Volkswagen ID.5 GTX – drogi w zakupie, ale czy na pewno?

Argument, że samochody elektryczne są bardzo drogie, również łatwo można podważyć. Jeśli chcielibyśmy mieć benzynowego SUV-a klasy średniej z 4x4 mogącego rozpędzić się od 0 do 100 km/h w ok. 6 s, to w Volkswagenie możemy kupić Tiguana 2.0 TSI 4Motion 320 KM (257 590 zł – o 28 000 zł droższy od ID.5 GTX). A przecież osoby kupujące auto elektryczne mogą liczyć na dofinansowanie "Mój elektryk" (do 27 000 zł). Czyli opłaca się!

Volkswagen ID.5 GTX – naszym zdaniem

Dziś przedsiębiorcy stający przed wyborem SUV-a klasy średniej na pewno rozważają zakup elektryka. Osoby mające możliwość ładowania auta we własnym garażu decydują się na takie rozwiązanie. Posiadanie instalacji fotowoltaicznej przynosi im dodatkowe oszczędności. Tym, którzy takich możliwości nie mają, pozostaje czekać na lepszą infrastrukturę sieci publicznych stacji.

Volkswagen ID5 – wymiary Foto: Auto Świat
Volkswagen ID5 – wymiary

Volkswagen ID.5 GTX – ocena

Nadwozie: linia nadwozia w stylu coupé nie ograniczyła przestronności i funkcjonalności SUV-a. Ocena: 5+

Napęd: duży zapas mocy, w wersji GTX znakomita trakcja kół. Płynna i bezszelestna praca napędu. Przydałaby się mocniejsza bateria jak Mustnagu Mach-E (88 kWh). Ocena: 5+

Prowadzenie: przyjemne. Precyzja układu kierowniczego jest optymalna, dobra stabilność jazdy. Tylko duża masa daje się we znaki w czasie szybszych manewrów. Ocena: 4

Multimedia: dobra czytelność, niezbyt skomplikowane menu i szybka reakcja na dotyk. Nowe oprogramowanie auta przyniosło korzyści w obsłudze i w wydajności. Ocena: 5+

Spalanie: życzylibyśmy sobie, by ważące 2,3 tony ID.5 także zimą zużywało średnio 18 kWh/100 km. Ocena: 5

Komfort: dobra amortyzacja, wygodne fotele. Ocena: 5

Koszty: tańszy od benzyniaka o podobnej mocy. Ocena: 3+

Ocena końcowa: 5

Volkswagen ID.5 GTX – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 6,4 s
0-130/0-160 km/h 10,1/15,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 4,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2275/475 kg
Rozdział masy (przód/tył) 49/51 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,5 m
                                             gorące  35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie w teście (prąd) 17,8 kWh/100 km
Zasięg 430 km

Volkswagen ID.5 GTX – dane producenta

Silniki, typ dwa elektryczne, asynchroniczne
Umieszczenie z przodu i z tyłu
Moc maksymalna 109 + 204 (całk. 299) KM
Maks. moment obrotowy 162 + 310 Nm
Skrzynia biegów/napęd 1b. redukcyjna/4x4
Poj. akumulatora brutto/netto 82/77 kWh
0-100 km/h; prędkość maks. 6,3 s; 180 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 18,5 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 476 km
Maks. moc ładowania AC/DC 11/135 kW
Czas ład. AC (0-100%)/DC (5-80%) 7 godz. 30 min/36 min
Poj. bagażnika 549-1561 l
Marka i model opon test. auta Pirelli Scorpion
Rozmiar opon test. auta (p | t) 235/50 R 20 | 255/45 R 20
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1400/750 kg

Volkswagen ID.5 GTX – wyposażenie

Wersja ID.5 GTX 77 kWh
6 airbagów/reflektory LED Matrix S/S
Klima aut. 3-stref./panoram. dach 5120/6570 zł
Multimedia z ekranem 12 cali, head-up 6080 zł
4 USB/Android Auto, Apple CarPlay S/S
Adaptac. zawieszenie/pompa ciepła 5400/4670 zł
Lakier metalik/alufelgi 20-calowe 690 zł/S

Volkswagen ID.5 GTX – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 229 590 zł
Gwarancja mech./na akumulator/perforacyjna 2 lata/8 lat lub 160 tys. km/12 l.
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego auta 288 000 zł
Elektryczny SUV klasy średniej waży niemal 2,3 t. Dużą masę czuć podczas gwałtownych manewrów i w szybko pokonywanych łukach. Na autostradzie prowadzenie i komfort są wzorowe. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Elektryczny SUV klasy średniej waży niemal 2,3 t. Dużą masę czuć podczas gwałtownych manewrów i w szybko pokonywanych łukach. Na autostradzie prowadzenie i komfort są wzorowe.
Linia nadwozia coupé i wysokouniesiony bagażnik ograniczają widoczność do tyłu, ale podczas cofania do dyspozycji jest kamera o świetnej jakości. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Linia nadwozia coupé i wysokouniesiony bagażnik ograniczają widoczność do tyłu, ale podczas cofania do dyspozycji jest kamera o świetnej jakości.
Dość minimalistyczny kokpit, ale obsługa urządzeń pokładowych jest wygodna. Jedynie nie spodobało nam się znane z innych modeli VW sterowanie temperaturą za pośrednictwem paska pod ekranem. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dość minimalistyczny kokpit, ale obsługa urządzeń pokładowych jest wygodna. Jedynie nie spodobało nam się znane z innych modeli VW sterowanie temperaturą za pośrednictwem paska pod ekranem.
Niewielki ekran znajdujący się za kierownicą zawiera tylko podstawowe informacje o prędkości, zasięgu i poziomie naładowania akumulatora. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Niewielki ekran znajdujący się za kierownicą zawiera tylko podstawowe informacje o prędkości, zasięgu i poziomie naładowania akumulatora.
Pod przednią maską pracuje mniejszy silnik elektryczny o mocy 109 KM, który przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pod przednią maską pracuje mniejszy silnik elektryczny o mocy 109 KM, który przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi.
Oryginalny, ale i wygodny w użyciu selektor kierunku jazdy. Tryb B uruchamia silniejszą rekuperację (bez możliwości zatrzymania auta). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Oryginalny, ale i wygodny w użyciu selektor kierunku jazdy. Tryb B uruchamia silniejszą rekuperację (bez możliwości zatrzymania auta).
Jak przystało na nowoczesne aut z cyfrowym wnętrze także w elektrycznym SUV-ie Volkswagena możemy zmieniać kolorystykę nastrojowego oświetlenia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak przystało na nowoczesne aut z cyfrowym wnętrze także w elektrycznym SUV-ie Volkswagena możemy zmieniać kolorystykę nastrojowego oświetlenia.
ID.5 GTX ma przeniesiony z innych modeli Volkswagena niewygodny gładzik do ustawiania głośności i temperatury. Na szczęście głośność multimediów możemy jeszcze zmieniać przyciskami na kierownicy, a temperaturę na dotykowym ekranie (pola ze znaczkami z plusem i minusem). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
ID.5 GTX ma przeniesiony z innych modeli Volkswagena niewygodny gładzik do ustawiania głośności i temperatury. Na szczęście głośność multimediów możemy jeszcze zmieniać przyciskami na kierownicy, a temperaturę na dotykowym ekranie (pola ze znaczkami z plusem i minusem).
Ekran szybko reaguje na dotyk i ma logiczne menu. Nawigacja wskazuje stacje ładowania i ich moc, ale nie informuje, czy stanowiska są czynne lub zajęte. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ekran szybko reaguje na dotyk i ma logiczne menu. Nawigacja wskazuje stacje ładowania i ich moc, ale nie informuje, czy stanowiska są czynne lub zajęte.
Przednie fotele mają certyfikat AGR. Zapewniają świetne trzymanie ciała na zakrętach, sprawdzają się także na dale-kich trasach. Plus za regulację wzdłużną siedziska. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przednie fotele mają certyfikat AGR. Zapewniają świetne trzymanie ciała na zakrętach, sprawdzają się także na dale-kich trasach. Plus za regulację wzdłużną siedziska.
W drugim rzędzie foteli jest mnóstwo przestrzeni na nogi (brak tunelu, płaska podłoga), na szerokość i nad głową. Wysocy przy wysiadaniu muszą jednak mocno pochylić głowę. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W drugim rzędzie foteli jest mnóstwo przestrzeni na nogi (brak tunelu, płaska podłoga), na szerokość i nad głową. Wysocy przy wysiadaniu muszą jednak mocno pochylić głowę.
Trzystrefowa klimatyzacja jest wydajna. Do dyspozycji podróżnych są cztery gniazda USB-C. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Trzystrefowa klimatyzacja jest wydajna. Do dyspozycji podróżnych są cztery gniazda USB-C.
Duża przestrzeń bagażowa (549 l) pomieści wakacyjny bagaż. Plus za elektrycznie unoszoną pokrywę oraz otwór na długie przedmioty. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Duża przestrzeń bagażowa (549 l) pomieści wakacyjny bagaż. Plus za elektrycznie unoszoną pokrywę oraz otwór na długie przedmioty.
Podwójna podłoga pozwala po złożeniu oparć uzyskać płaską powierzchnię. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Podwójna podłoga pozwala po złożeniu oparć uzyskać płaską powierzchnię.