• W teście na jednym ładowaniu akumulatora Kia pokonała 60, a Opel 50 km. To odpowiednio o 10 i 7 km mniej niż obiecują producenci wg cyklu WLTP.
  • Decydując się na hybrydę plug-in, niestety, trzeba mieć świadomość, że bagażnik będzie mniejszy niż w wersji z konwencjonalnym napędem – gdzieś musi się przecież zmieścić akumulator trakcyjny i zwykle traci się przez to schowek pod podłogą.
  • W pomiarach przyspieszenia 0-100 km/h Opel osiągnął aż o 2 s lepszy wynik niż Kia – jest szybki, ale trudno w nim znaleźć inne cechy sprzyjające dynamicznej jeździe
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Szukacie rodzinnego SUV-a, który pozwoliłby poruszać się na co dzień na prądzie, a zarazem zapewniłby wygodę w dalszej podróży i dobre osiągi? Świetnie trafiliście – przepuszczamy przez testowe sito dwie hybrydy z funkcją ładowania z gniazdka: Kię Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD, która zadebiutowała w zeszłym roku, i niedawno odświeżonego Opla Grandlanda Plug-in Hybrid AWD.

Pod względem wymiarów nadwozia Sportage bierze górę nad Grandlandem. Kia jest o 4 cm dłuższa, szersza i wyższa od Opla – i to w kabinie czuć. W obu rzędach siedzeń podróżujący Sportage’em cieszą się większym zapasem przestrzeni. Szczególnie wyższe osoby z przodu docenią możliwość dalszego odsunięcia fotela. Z tyłu natomiast, poza większą ilością miejsca na kolana, wygodniejszą pozycję pozwalają przyjąć wyżej umieszczone siedzisko oraz możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia.

W Oplu siedzi się o 2 cm bliżej podłogi – wydaje się niewiele, ale wymusza mocniejsze zgięcie kolan i gorsze podparcie ud, w rezultacie bardziej się kuca, niż wygodnie siedzi. Co więcej, oparcie jest ustawione bardziej pionowo. Na dalszych trasach szybko zaczniecie się wiercić, próbując znaleźć właściwą pozycję. Skoro już narzekamy: Grandland nie pozwala całkowicie opuścić tylnych szyb, kilka centymetrów szkła będzie wystawać ponad uszczelkę. Drobnostka, ale jednak irytująca.

Opel punktuje za to komfortem przednich foteli – to siedzenia z certyfikatem AGR, zaświadczającym przyjazność plecom. Długość siedziska jest regulowana, podparcie pod uda się wysuwa, czego nie da się zrobić w Sportage’u. Tu musi wystarczyć 50 cm długości siedziska, podczas gdy w Grandlandzie wynosi ona od 51 do 56 cm.

Zajrzyjmy do bagażników. Już na pierwszy rzut oka widać, że do Kii zapakujemy wyraźnie więcej. Pojemność wynosi od 540 do 1715 litrów. Opel mieści 390-1528 litrów i przez to traci cenne punkty. Decydując się na hybrydę plug-in, niestety, trzeba mieć świadomość, że bagażnik będzie mniejszy niż w wersji z konwencjonalnym napędem – gdzieś musi się przecież zmieścić akumulator trakcyjny i zwykle traci się przez to schowek pod podłogą.

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in

W przypadku Kii w odmianie PHEV ubywa 49 litrów przestrzeni w kufrze, w Oplu różnica wynosi aż 124 litry! W obu SUV-ach przyczepić musimy się też do wykończenia progu załadunku, jak i boczków bagażnika z łatwo rysującego się plastiku. W dodatku w Oplu po złożeniu oparć powstaje nierówność, tymczasem w Kii mamy płaską powierzchnię. Kto często wozi większe przedmioty, na pewno to doceni.

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in

Oba auta dysponują w testowanych wersjach wirtualnymi zegarami. Ekran kierowcy Grandlanda pozwala wyświetlić szeroki fragment mapy nawigacji, nie trzeba zerkać na ekran centralny. W Kii cyfrowe zegary wskazują jedynie strzałki w trybie nawigacji, a mapę trzeba wywołać na prawym monitorze. Poza tym jednak to właśnie system Kii sprawia wrażenie nowocześniejszego, ma większe ekrany i pozwala głosowo sterować np. podgrzewaniem foteli. Opel nie ma tak rozbudowanego systemu interakcji głosowej, a podczas wprowadzania celu nawigacji wymaga najpierw nazwy ulicy, a dopiero potem miejscowości – to wydłuża procedurę.

Większe różnice nie występują pod względem jakości wykonania. Oba kompaktowe SUV-y są porządnie poskładane, na nierównościach nic nie trzeszczy. W niższych partiach kabiny, tam gdzie wzrokiem trudniej sięgnąć, da się wyczuć prostsze tworzywa – zarówno w Oplu, jak i w Kii.

Współpraca silników benzynowego i elektrycznego w obu hybrydach plug-in odbywa się w płynny i bezproblemowy sposób. Dołączanie jednostki spalinowej raczej się słyszy, niż wyczuwa. 300-konny Grandland ma jednak 13-procentową przewagę mocową nad Kią, której system oferuje łącznie 265 KM. Przyspiesza wyraźnie żwawiej, od 0 do 100 km/h potrzebuje aż dwóch sekund mniej niż Sportage – zmierzyliśmy 5,7 s, to wynik godny topowej wersji w ofercie. Na niemieckiej autostradzie Oplem można się rozpędzić do 235 km/h, Kia osiąga 191 km/h.

W gruncie rzeczy jednak SUV-y z wtyczką umiarkowanie nadają się do sportowej jazdy. Gdy ktoś ma ciężką nogę, akumulatory (13,2 kWh w Oplu i 13,8 kWh w Kii) szybko się wyczerpują i wówczas silniki spalinowe zaczynają dużo palić. Lepiej się odprężyć, delikatniej traktować gaz i pozwolić hybrydzie się wykazać, tak by mogła inteligentnie gospodarować zapasami prądu. Sportage’em udało się w teście przejechać 60 km na jednym ładowaniu – to dobry wynik. Pokładowa ładowarka ma w standardzie moc 7,2 kW. Niestety, Kia pod względem rekuperacji już nie jest taka sprawna. By intensywniej ładować baterię w momencie hamowania silnikiem, należy wybrać tryb Eco.

Tymczasem Opel pozwala w każdym programie jazdy zwiększyć moc rekuperacji – służy do tego ustawienie "B" na wybieraku automatycznej skrzyni biegów. W teście Grandland pokonał na prądzie o 10 km mniej niż Sportage, natomiast ładowarka o mocy 7,4 kWh wymaga 1500 zł dopłaty.

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in

Zestrojenie zawieszenia Opla, niestety, nie należy do udanych. Na pofalowanej jezdni bujanie potrafi przyprawić o zawroty głowy, jednocześnie połatane asfalty powodują nieprzyjemne wstrząsy. O tym, że Opel woli spokojne traktowanie, świadczy też bardzo lekko pracujący i dający sztuczne odczucia układ kierowniczy. W Kii opory w czasie skręcania są przyjemniejsze, ale informacje zwrotne wcale nie są tu klarowniejsze. Za to zawieszenie udało się Kii lepiej niż Oplowi: Sportage resoruje pewniej i spokojniej niż Grandland.

W kategorii kosztów korzystniej wypada Kia: w testowanej wersji jest o 18 300 zł tańsza od Opla, oferuje siedem zamiast dwóch lat gwarancji i ma też bogatsze wyposażenie. Pewnego zwycięstwa nie jest w stanie jej odebrać nawet to, że na przeglądy trzeba jeździć co 15 tys. km, a nie co 30 tys. km, jak w Oplu.

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – wyniki testu (oceniane)

Wyniki testu Kia Sportage Opel Grandland
0-50 km/h 2,9 s 2,3 s
0-100 km/h 7,7 s 5,7 s
0-130 km/h 11,8 s 8,6 s
60-100 km/h 4,0 s 2,9 s
80-120 km/h 4,9 s 3,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1889/526 kg 1868/502 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 10,9/10,8 m
Hamowanie 100-0 km/h – zimne hamulce 33,1 m 34,2 m
Hamowanie 100-0 km/h – rozgrzane hamulce 33,2 m 35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Zużycie testowe (60% tryb hybrydowy, 40% tryb elektr.) 4,1 l + 9,3 kWh/100 km 4,7 l + 10,8 kWh/100 km
Zużycie po rozładowaniu baterii (95 okt.) 6,9 l/100 km 7,9 l/100 km
Zużycie prądu w trybie elektrycznym 23,3 kWh/100 km 23,8 kWh/100 km
Zasięg: na benzynie + prądzie 608 + 60 km 614 + 50 km

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – dane techniczne producenta (nieoceniane oprócz poj. bagażników)

Dane Kia Sportage Opel Grandland
Silnik: typ/cylindry benz., turbo/R4 + elektr. benz., turbo/R4 + 2 elektr.
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3
Moc silnika benzynowego 180 KM przy 5500 obr./min 200 KM
Moc szczytowa silnika elektrycznego 91 KM 110 + 113 KM
Łączna moc układu hybrydowego 265 KM 300 KM
Łączny moment obrotowy ukł. hybrydowego 350 Nm 520 Nm
Prędkość maksymalna 191 km/h 235 km/h
Skrzynia biegów aut. 6 aut. 8
Napęd 4x4 4x4
Pojemność bagażnika 540-1715 l 390-1528 l
Poj. zbiornika paliwa 42 l 43 l
Poj. akumulatora 13,8 kWh 13,2 kWh
Moc ładowarki pokładowej 7,2 kW 3,7 kW (7,4 kW w opcji)
Zasięg w trybie elektrycznym wg WLTP 70 km 57 km
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 235/50 R 19 225/55 R 18
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1350/750 kg 1250/750 kg

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Kia Sportage Opel Grandland
Wersja 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Line Plug-in Hybrid AWD Business Elegance
Liczba poduszek powietrznych 7 7
Reflektory LED/matrycowe S/S S/S
Światła przeciwmgielne/aut. światła drogowe S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multimedialny/nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
CarPlay i Android Auto/ładowarka indukcyjna S/S S/S
Wirtualne zegary S S
Podgrz. fotele/kanapa/kierownica/szyba czoł. S/S/S/N S/N/S/S
Elektr. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy S/S 4900 zł (za obie opcje)
Czujniki parkowania p+t/kamera cofania S/S S/S
Automatyczne parkowanie 6500 zł (pakiet) S
Elektr. ster. fotele/pamięć ustawienia S/S N/N (tylko w wersji Ultimate)
Adaptacyjny tempomat S S
Unikanie kolizji/czujnik zmęczenia S/S S/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. przy cofaniu 6500 zł za obie opcje (pakiet) S/N
Lakier metalik/alufelgi w testowanym aucie 2900 zł/S (19 cali) 2900 zł/S (18 cali)

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – ceny, gwarancje i przeglądy

Cena wyjściowa 207 900 zł 226 200 zł
Cena po doposażeniu 214 400 zł 232 600 zł*
Gwarancja mechaniczna 7 lat lub 150 tys. km 2 lata bez limitu przebiegu
Gwarancja perforacyjna/akumulator 12 lat/7 lat lub 150 tys. km 12 lat/8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 15 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok

*cena zawiera ładowarkę pokładową 7,4 kW za 1500 zł

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt Kia Opel
Przestronność z przodu 40 33 30
Przestronność z tyłu 30 25 23
Pojemność bagażnika 25 21 17
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 12 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 20 23
Ergonomia obsługi 20 14 14
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 153 147
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Kia Opel
Przyspieszenie 25 19 23
Elastyczność 25 22 24
Poziom hałasu 15 12 13
Skrzynia biegów 15 12 12
Zachowanie na drodze 30 25 24
Komfort jazdy 30 23 21
Układ kierowniczy 15 12 11
Średnica zawracania 5 3 5
Skuteczność hamulców 40 38 35
Suma punktów 200 166 168
Koszty i zasięg Maks. pkt Kia Opel
Cena 50 30 26
Zasięg w trybie elektr. 15 8 7
Zużycie paliwa i prądu 30 22 22
Wyposażenie – komfort 50 32 29
Wyposażenie – bezpiecz. 40 33 29
Ubezpieczenie 10 8 8
Gwarancja 15 15 8
Przeglądy 10 5 10
Suma punktów 220 153 139
Wynik końcowy 620 472 454
Miejsce w teście 1. 2.

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – spalanie testowe kontra WLTP

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in – test spalania Foto: Auto Świat
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in – test spalania

Duże różnice między spalaniem fabrycznym a testowym: w pomiarze wg cyklu WLTP auta jadą na prądzie, póki nie skończy się zapas energii elektrycznej w akumulatorze. W tym teście natomiast przyjęto założenie, że 60 proc. dystansu jest pokonywane w trybie hybrydowym, a 40 proc. w trybie elektrycznym.

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – test hamowania

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in – test hamowania Foto: Auto Świat
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in – test hamowania

Te same warunki, identyczne opony w zbliżonych rozmiarach, podobna masa własna: wyniki pomiarów wskazują jednak na większą skuteczność układu hamulcowego Kii, który pracuje tak samo świetnie na zimno, jak i po rozgrzaniu. Układ Opla zauważalnie słabnie w miarę kolejnych prób zatrzymania.

Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in Foto: Auto Bild
Kia Sportage plug-in kontra Opel Grandland plug-in

Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD kontra Opel Grandland Plug-in Hybrid AWD – podsumowanie

Te dwa SUV-y są w gruncie rzeczy dobre, ale jako hybrydy plug-in – niekoniecznie... lepsze. Podwójne źródło napędu dużo waży i jeszcze więcej kosztuje. Wobec braku dofinansowania zakup tego typu "półelektryka" ma sens tylko dla tych, którzy mogą ładować baterie w domu lub w pracy. Mimo wysokiej mocy nie należy się też spodziewać sportowego charakteru tych aut. Z testowanej dwójki słuszne zwycięstwo przypada bardziej dopracowanej i zarazem tańszej Kii.

Autorzy: Gerald Czajka i Berend Sanders

Opracowanie i tłumaczenie: Błażej Buliński