Mercedes EQB 350 4Matic to elektryczny model, który z racji walorów użytkowych oraz silnika o mocy 292 KM może być brany pod uwagę jako towarzysz dalekich rodzinnych podróży. Pytanie tylko, czy zasięg też jest wystarczający, żeby sprawdzał się w takiej roli.
Pod względem wyglądu Mercedes EQB wpisuje się w stylistykę typową dla marki EQ – podobnie jak w mniejszym SUV-ie Mercedesie EQA czy większym Mercedesie EQC, także tu zastosowano z przodu gładki grill zwieńczony reflektorami zwężającymi się w stronę nadkoli i częściowo zaślepione (dla dobrej aerodynamiki) wloty powietrza w zderzaku.
Mercedes EQB 350 4Matic – wyczuwa się w nim charakter marki
Ta stylistyczna zbieżność nie przeszkodziła w uzyskaniu pewnej dozy odmienności. To zasługa tylnej części pojazdu, w której – podobnie jak w spalinowym Mercedesie GLB – można dopatrzyć się prostych linii. To z kolei auto zawdzięcza niemal pionowo ustawionej klapie bagażnika.
W przypadku Mercedesa EQB stylistyka rzutuje na rozplanowanie wnętrza. Proste linie w połączeniu z dachem usytuowanym na całej długości na niemal identycznej wysokości (nie obniża się z tyłu) sprawiają, że zarówno w pierwszym, jak i w drugim rzędzie siedzeń udało się wygospodarować mnóstwo przestrzeni na nogi i nad głową.
Mercedes EQB 350 4Matic – może mieć nawet siedem miejsc
Mercedes EQB jest na tyle przestronny, że za 4235 zł można w nim umieścić trzeci rząd siedzeń (testowany egzemplarz nie miał tej opcji). Atutem samochodu jest również pojemny, choć nie rekordowo duży kufer – 495-1710 l.
Wnętrze Mercedesa EQB da się różnorodnie konfigurować. To dlatego, że siedzenia drugiego rzędu nie tylko są składane, lecz także można je przesuwać. Tym samym możliwe jest korzystanie z dobrodziejstwa w postaci pojemnego bagażnika bez rezygnacji z jazdy na tylnej kanapie.
W ocenie wnętrza nie można zapomnieć o walorach w postaci materiałów wykończeniowych o wysokiej jakości czy łatwej obsługi urządzeń pokładowych. Dociera się do nich za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 10,25 cala (wyświetlacz ma wyrazistą grafikę), przez tradycyjne przyciski, a także można je uruchomić za pomocą touchpada i… głosowo, a to rozwiązanie działa znacznie lepiej niż u konkurencji.
Mercedes EQB 350 4Matic – dużo frajdy z jazdy
To dobrze, bo dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na jeździe, a to istotne z dwóch powodów: pierwszym jest oczywiście bezpieczeństwo, a drugim – przyjemność, którą daje podróżowanie Mercedesem EQB. Co ważne, tę radość można mieć niezależnie od wybranego trybu jazdy.
Gdy zdecydujemy się na komfortowe ustawienia, pomimo 292 KM i 520 Nm Mercedes EQB rusza łagodnie i nastraja kierowcę do delektowania się ciszą, która towarzyszy jeździe elektrycznym modelem. Zapragnęliście więcej emocji? Wystarczy wybrać sportowy tryb, a wówczas auto żywiołowo reaguje na dodawanie „gazu”.
Efekt? Podczas dynamicznego startu plecy jadących wciskane są z dużą siłą w oparcia foteli, samochód wręcz wystrzeliwuje, a nie rusza, i już po 6 s strzałka cyfrowego szybkościomierza dociera do liczby 100. To o 0,2 s lepiej niż obiecuje producent.
Mercedes EQB 350 4Matic – przydałby się większy zasięg
Taka jazda zapewnia dużo przyjemności, ale w przypadku elektrycznego pojazdu od razu rodzi się pytanie: jak bardzo szybkie przemieszczanie się wpływa na zużycie prądu (czytaj: czy Mercedes EQB nadaje się na dalekie trasy)? Zatem wyruszamy na naszą testową pętlę i sprawdzamy zapotrzebowanie pojazdu na prąd w różnych warunkach drogowych i przy zmiennej prędkości.
Po naładowaniu baterii na 100 proc. w temperaturze na zewnątrz 15 stopni Celsjusza komputer pokazuje zasięg na poziomie 374 km. Test rozpoczynamy od miejskiego odcinka, na którym zużycie energii wyniosło 16,3 kWh/100 km. To oznacza, że w takich warunkach auto mogłoby pokonać 407 km. Nieźle.
Kiedy jednak dotarliśmy do autostrady, nie było już tak dobrze. Rzadkie hamowanie, a tym samym niekorzystanie z rekuperacji, i duża prędkość skutkowały zapotrzebowaniem na prąd na poziomie 24,8 kWh/100 km. Zatem jadąc z autostradowymi 140 km/h, musimy pogodzić się z zasięgiem na poziomie 268 km. Naszym zdaniem to zdecydowanie za mało na dalekie wojaże.
Mercedes EQB 350 4Matic – w trasie trzeba często ładować baterie
Uwzględniając to, że dla pewności (żeby nie zostać bez prądu) przy ładowarce musimy się zjawić, gdy w baterii Mercedesa EQB jest jeszcze 10 proc. energii, i uzupełnimy ją do 80 proc., realnie da się pokonać pomiędzy ładowaniami zaledwie około 200-240 km. W dodatku czas podróży wydłuża się za każdym razem o około 32 min.
I to tylko wówczas, gdy uzupełniamy prąd w 100-kilowatowej ładowarce i po przyjechaniu do niej nikt jej nie zajmuje. Taka częstotliwość postojów może znacznie opóźnić czas dojazdu do celu podróży i okazuje się uciążliwa nawet w krajach ze znacznie lepiej rozwiniętą infrastrukturą ładowarek niż w Polsce.
Po pokonaniu całego testu (miasto, trasa szybkiego ruchu, autostrada) zużycie prądu wyniosło 20 kWh/100 km, co daje zasięg na poziomie 333 km. To nadal znacznie mniejszy dystans niż pokazywał komputer przed testem i znacznie gorzej od obietnic Mercedesa.
Mercedes EQB 350 4Matic – komfort i świetne prowadzenie
Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy za to w stosunku do zawieszenia. Specjaliści Mercedesa tak dobrali jego nastawy, żeby zapewnić maksimum komfortu resorowania. I rzeczywiście, udało im się to w pełni, bowiem układ jezdny nienagannie tłumi wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni.
Przy tym podwozie nie jest przesadnie miękkie, a to oznacza dobre prowadzenie na zakrętach. Auto wpisuje się w nie precyzyjnie, a w dodatku nadwozie nie przechyla się nadmiernie. W opanowaniu pojazdu wydatnie pomaga precyzyjny układ kierowniczy.
Mercedes EQB 350 4Matic – ciężki elektryk przeciętnie hamuje
Szkoda, że ten pozytywny obraz psują nieco hamulce. Z prędkości 100 km/h Mercedes EQB zatrzymuje się po 36,6 m. Jak na nowoczesny pojazd to przynajmniej o 2-3 metry za dużo. No cóż, taka jest cena elektryfikacji, bowiem tarcze hamulcowe muszą zatrzymać auto ważące aż 2116 kg.
Nie mamy, niestety, dobrych wiadomości w kwestii ceny. Za topowego, 292-konnego Mercedesa EQB 350 4Matica trzeba zapłacić od 258 tys. 900 zł. Konkurent w postaci audi Q4 50 e-tron (299 KM, napęd 4x4) kosztuje od 254 tys. 800 zł. Mercedes jest dłuższy, ale Audi ma o 10 kW większą użyteczną pojemność baterii.
Mercedes EQB 350 4Matic – nasza opinia
Podczas jazdy Mercedesem EQB łatwo zapomnieć, że prowadzi się auto z silnikiem elektrycznym. W dodatku w tym modelu w 100 proc. wyczuwa się charakter Mercedesa. Szkoda tylko, że zakładany przez producenta zasięg okazuje się trudny do osiągnięcia, a ten, który realnie się uzyskuje, zniechęca do odbywania dalekich podróży.
Mercedes EQB 350 4Matic – nadwozie – ocena: 5
Duża ilość miejsca w obu rzędach wygodnych siedzeń, a do tego pojemny bagażnik i materiały wykończeniowe o wysokiej jakości.
Mercedes EQB 350 4Matic – napęd – ocena: 5
Pod względem osiągów nie można autu nic zarzucić. Uzyskiwanie setki po 6 s to wynik godny auta o sportowym charakterze.
Mercedes EQB 350 4Matic – prowadzenie – ocena: 5
Nie wyczuwa się dużej masy pojazdu, a nisko położony środek ciężkości przyczynia się do precyzyjnej jazdy na zakrętach.
Obsługa okazuje się łatwa, a grafika ekranów jest wyrazista.
Mercedes EQB 350 4Matic – zużycie i zasięg – ocena: 3+
Deklarowany przez producenta zasięg można uzyskać tylko w mieście. Na trasie i w cyklu mieszanym jest znacznie mniejszy.
Mercedes EQB 350 4Matic – komfort – ocena: 6
Zarówno resorowanie, jak i wygoda foteli są bez zarzutu.
Mercedes EQB 350 4Matic – koszty – ocena: 3
Jest drogo i w dodatku auto kosztuje więcej (to prawda, że niewiele) niż konkurencja.
Mercedes EQB 350 4Matic – ocena końcowa: 4+
Mercedes EQB 350 4Matic – wyniki testu
0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 6,0 s |
0-130 km/h | 9,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 4,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2116/464 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,4/11,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,6 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Zużycie energii | 20,0 kWh/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 333 km |
Mercedes EQB 350 4Matic – dane producenta
Rodzaj silnika | 2 elektryczne |
Typ silnika z przodu/z tyłu | asynchroniczny/synchroniczny |
Moc maksymalna | 292 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 520 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 1/4x4 |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Zużycie prądu (WLTP) | 18,2 kWh/100 km |
Dł./szer./wys. | 4684/1834/1667 mm |
Rozstaw osi | 2889 mm |
Pojemność bagażnika | 495-1710 l |
Pojemność akumulatorów netto/brutto | 66,5/79,8 kWh |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero Elect MO |
Rozmiar opon (przód i tył) | 235/45 R 20 |
Mercedes EQB 350 4Matic – wyposażenie
Reflektory LED/7 airbagów | S/S |
Boczne airbagi z tyłu | 1915 zł |
Aktywny tempomat/nawigacja | S/S |
CarPlay/Android Auto | S/S |
Panoramiczny dach/skaner znaków | 5970/1505 zł |
Kabel do ładowarki 16 A/32 A | S/S |
Pakiet Premium Plus/linia AMG | 26 340/16 795 zł |
Metalizowany lakier | 3215 zł |
20-calowe, aluminiowe felgi | 3060 zł |
Mercedes EQB 350 4Matic – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 258 900 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lat b.o./30 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 319 195 zł |