• Mercedes EQB 350 4Matic ma elektryczny napęd generujący 292 KM i 520 Nm i dzięki tym parametrom rozpędza się do setki już po 6 s
  • Na pokładzie pojazdu znalazły się akumulatory o pojemności netto 66,5 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc., według producenta można przejechać maksymalnie 420 km (zasięg wg WLTP)
  • Podczas testu w mieszanym cyklu (miasto, trasa szybkiego ruchu, autostrada) Mercedes EQB zużył, na każde 100 km, 20 kWh prądu, a to oznacza, że realny zasięg wynosi 333 km
  • Mercedes EQB 350 4Matic kosztuje 258 tys. 900 zł, a po doliczeniu cen opcji wartość testowanego egzemplarza wzrosła do 319 tys. 195 zł

Mercedes EQB 350 4Matic to elektryczny model, który z racji walorów użytkowych oraz silnika o mocy 292 KM może być brany pod uwagę jako towarzysz dalekich rodzinnych podróży. Pytanie tylko, czy zasięg też jest wystarczający, żeby sprawdzał się w takiej roli.

Pod względem wyglądu Mercedes EQB wpisuje się w stylistykę typową dla marki EQ – podobnie jak w mniejszym SUV-ie Mercedesie EQA czy większym Mercedesie EQC, także tu zastosowano z przodu gładki grill zwieńczony reflektorami zwężającymi się w stronę nadkoli i częściowo zaślepione (dla dobrej aerodynamiki) wloty powietrza w zderzaku.

Mercedes EQB 350 4Matic – wyczuwa się w nim charakter marki

Ta stylistyczna zbieżność nie przeszkodziła w uzyskaniu pewnej dozy odmienności. To zasługa tylnej części pojazdu, w której – podobnie jak w spalinowym Mercedesie GLB – można dopatrzyć się prostych linii. To z kolei auto zawdzięcza niemal pionowo ustawionej klapie bagażnika.

W przypadku Mercedesa EQB stylistyka rzutuje na rozplanowanie wnętrza. Proste linie w połączeniu z dachem usytuowanym na całej długości na niemal identycznej wysokości (nie obniża się z tyłu) sprawiają, że zarówno w pierwszym, jak i w drugim rzędzie siedzeń udało się wygospodarować mnóstwo przestrzeni na nogi i nad głową.

Mercedes EQB 350 4Matic – może mieć nawet siedem miejsc

Mercedes EQB jest na tyle przestronny, że za 4235 zł można w nim umieścić trzeci rząd siedzeń (testowany egzemplarz nie miał tej opcji). Atutem samochodu jest również pojemny, choć nie rekordowo duży kufer – 495-1710 l.

Wnętrze Mercedesa EQB da się różnorodnie konfigurować. To dlatego, że siedzenia drugiego rzędu nie tylko są składane, lecz także można je przesuwać. Tym samym możliwe jest korzystanie z dobrodziejstwa w postaci pojemnego bagażnika bez rezygnacji z jazdy na tylnej kanapie.

W ocenie wnętrza nie można zapomnieć o walorach w postaci materiałów wykończeniowych o wysokiej jakości czy łatwej obsługi urządzeń pokładowych. Dociera się do nich za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 10,25 cala (wyświetlacz ma wyrazistą grafikę), przez tradycyjne przyciski, a także można je uruchomić za pomocą touchpada i… głosowo, a to rozwiązanie działa znacznie lepiej niż u konkurencji.

Mercedes EQB 350 4Matic – dużo frajdy z jazdy

To dobrze, bo dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na jeździe, a to istotne z dwóch powodów: pierwszym jest oczywiście bezpieczeństwo, a drugim – przyjemność, którą daje podróżowanie Mercedesem EQB. Co ważne, tę radość można mieć niezależnie od wybranego trybu jazdy.

Gdy zdecydujemy się na komfortowe ustawienia, pomimo 292 KM i 520 Nm Mercedes EQB rusza łagodnie i nastraja kierowcę do delektowania się ciszą, która towarzyszy jeździe elektrycznym modelem. Zapragnęliście więcej emocji? Wystarczy wybrać sportowy tryb, a wówczas auto żywiołowo reaguje na dodawanie „gazu”.

Efekt? Podczas dynamicznego startu plecy jadących wciskane są z dużą siłą w oparcia foteli, samochód wręcz wystrzeliwuje, a nie rusza, i już po 6 s strzałka cyfrowego szybkościomierza dociera do liczby 100. To o 0,2 s lepiej niż obiecuje producent.

Mercedes EQB 350 4Matic – przydałby się większy zasięg

Taka jazda zapewnia dużo przyjemności, ale w przypadku elektrycznego pojazdu od razu rodzi się pytanie: jak bardzo szybkie przemieszczanie się wpływa na zużycie prądu (czytaj: czy Mercedes EQB nadaje się na dalekie trasy)? Zatem wyruszamy na naszą testową pętlę i sprawdzamy zapotrzebowanie pojazdu na prąd w różnych warunkach drogowych i przy zmiennej prędkości.

Po naładowaniu baterii na 100 proc. w temperaturze na zewnątrz 15 stopni Celsjusza komputer pokazuje zasięg na poziomie 374 km. Test rozpoczynamy od miejskiego odcinka, na którym zużycie energii wyniosło 16,3 kWh/100 km. To oznacza, że w takich warunkach auto mogłoby pokonać 407 km. Nieźle.

Kiedy jednak dotarliśmy do autostrady, nie było już tak dobrze. Rzadkie hamowanie, a tym samym niekorzystanie z rekuperacji, i duża prędkość skutkowały zapotrzebowaniem na prąd na poziomie 24,8 kWh/100 km. Zatem jadąc z autostradowymi 140 km/h, musimy pogodzić się z zasięgiem na poziomie 268 km. Naszym zdaniem to zdecydowanie za mało na dalekie wojaże.

Mercedes EQB 350 4Matic – w trasie trzeba często ładować baterie

Uwzględniając to, że dla pewności (żeby nie zostać bez prądu) przy ładowarce musimy się zjawić, gdy w baterii Mercedesa EQB jest jeszcze 10 proc. energii, i uzupełnimy ją do 80 proc., realnie da się pokonać pomiędzy ładowaniami zaledwie około 200-240 km. W dodatku czas podróży wydłuża się za każdym razem o około 32 min.

I to tylko wówczas, gdy uzupełniamy prąd w 100-kilowatowej ładowarce i po przyjechaniu do niej nikt jej nie zajmuje. Taka częstotliwość postojów może znacznie opóźnić czas dojazdu do celu podróży i okazuje się uciążliwa nawet w krajach ze znacznie lepiej rozwiniętą infrastrukturą ładowarek niż w Polsce.

Po pokonaniu całego testu (miasto, trasa szybkiego ruchu, autostrada) zużycie prądu wyniosło 20 kWh/100 km, co daje zasięg na poziomie 333 km. To nadal znacznie mniejszy dystans niż pokazywał komputer przed testem i znacznie gorzej od obietnic Mercedesa.

Mercedes EQB 350 4Matic – komfort i świetne prowadzenie

Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy za to w stosunku do zawieszenia. Specjaliści Mercedesa tak dobrali jego nastawy, żeby zapewnić maksimum komfortu resorowania. I rzeczywiście, udało im się to w pełni, bowiem układ jezdny nienagannie tłumi wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni.

Przy tym podwozie nie jest przesadnie miękkie, a to oznacza dobre prowadzenie na zakrętach. Auto wpisuje się w nie precyzyjnie, a w dodatku nadwozie nie przechyla się nadmiernie. W opanowaniu pojazdu wydatnie pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Mercedes EQB 350 4Matic – ciężki elektryk przeciętnie hamuje

Szkoda, że ten pozytywny obraz psują nieco hamulce. Z prędkości 100 km/h Mercedes EQB zatrzymuje się po 36,6 m. Jak na nowoczesny pojazd to przynajmniej o 2-3 metry za dużo. No cóż, taka jest cena elektryfikacji, bowiem tarcze hamulcowe muszą zatrzymać auto ważące aż 2116 kg.

Nie mamy, niestety, dobrych wiadomości w kwestii ceny. Za topowego, 292-konnego Mercedesa EQB 350 4Matica trzeba zapłacić od 258 tys. 900 zł. Konkurent w postaci Audi Q4 50 e-tron (299 KM, napęd 4x4) kosztuje od 254 tys. 800 zł. Mercedes jest dłuższy, ale Audi ma o 10 kW większą użyteczną pojemność baterii.

Mercedes EQB 350 4Matic – nasza opinia

Podczas jazdy Mercedesem EQB łatwo zapomnieć, że prowadzi się auto z silnikiem elektrycznym. W dodatku w tym modelu w 100 proc. wyczuwa się charakter Mercedesa. Szkoda tylko, że zakładany przez producenta zasięg okazuje się trudny do osiągnięcia, a ten, który realnie się uzyskuje, zniechęca do odbywania dalekich podróży.

Mercedes EQB 350 4Matic – nadwozie – ocena: 5

Duża ilość miejsca w obu rzędach wygodnych siedzeń, a do tego pojemny bagażnik i materiały wykończeniowe o wysokiej jakości.

Mercedes EQB 350 4Matic – napęd – ocena: 5

Pod względem osiągów nie można autu nic zarzucić. Uzyskiwanie setki po 6 s to wynik godny auta o sportowym charakterze.

Mercedes EQB 350 4Matic – prowadzenie – ocena: 5

Nie wyczuwa się dużej masy pojazdu, a nisko położony środek ciężkości przyczynia się do precyzyjnej jazdy na zakrętach.

Mercedes EQB 350 4Matic – multimedia – ocena: 5+

Obsługa okazuje się łatwa, a grafika ekranów jest wyrazista.

Mercedes EQB 350 4Matic – zużycie i zasięg – ocena: 3+

Deklarowany przez producenta zasięg można uzyskać tylko w mieście. Na trasie i w cyklu mieszanym jest znacznie mniejszy.

Mercedes EQB 350 4Matic – komfort – ocena: 6

Zarówno resorowanie, jak i wygoda foteli są bez zarzutu.

Mercedes EQB 350 4Matic – koszty – ocena: 3

Jest drogo i w dodatku auto kosztuje więcej (to prawda, że niewiele) niż konkurencja.

Mercedes EQB 350 4Matic – ocena końcowa: 4+

Mercedes EQB 350 4Matic – wyniki testu

0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 6,0 s
0-130 km/h 9,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2116/464 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,4/11,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,6 m
Hamow. ze 100 km/h gorące 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Zużycie energii 20,0 kWh/100 km
Zasięg rzeczywisty 333 km

Mercedes EQB 350 4Matic – dane producenta

Rodzaj silnika 2 elektryczne
Typ silnika z przodu/z tyłu asynchroniczny/synchroniczny
Moc maksymalna 292 KM
Maksymalny moment obrotowy 520 Nm
Skrzynia biegów i napęd aut. 1/4x4
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Zużycie prądu (WLTP) 18,2 kWh/100 km
Dł./szer./wys. 4684/1834/1667 mm
Rozstaw osi 2889 mm
Pojemność bagażnika 495-1710 l
Pojemność akumulatorów netto/brutto 66,5/79,8 kWh
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Elect MO
Rozmiar opon (przód i tył) 235/45 R 20

Mercedes EQB 350 4Matic – wyposażenie

Reflektory LED/7 airbagów S/S
Boczne airbagi z tyłu 1915 zł
Aktywny tempomat/nawigacja S/S
CarPlay/Android Auto S/S
Panoramiczny dach/skaner znaków 5970/1505 zł
Kabel do ładowarki 16 A/32 A S/S
Pakiet Premium Plus/linia AMG 26 340/16 795 zł
Metalizowany lakier 3215 zł
20-calowe, aluminiowe felgi 3060 zł

Mercedes EQB 350 4Matic – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 258 900 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lat b.o./30 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 319 195 zł