Nie przejmuj się, wszyscy bywamy czasem trochę niezdecydowani. Najchętniej byśmy mieli i kota, i psa, na wakacje pojechali w góry i nad morze, i to jeszcze najlepiej autem wygodnym, ale sportowym i przy tym możliwie przyjaznym dla środowiska. Przy odrobinie sprytu jedno nie zawsze musi wykluczać drugie i dlatego Porsche oferuje w Panamerze aż 3 wersje hybrydowe: o mocy 462, 560 i 700 KM. A dla zdecydowanych na napęd bez udziału prądu i tak ma jeszcze 4 propozycje.

Testowane 4S E-Hybrid korzysta z 440-konnego V6 biturbo i 136-konnego elektryka, zintegrowanego ze skrzynią biegów. W trybie elektrycznym do rakiet nie należy, bo według moich pomiarów potrzebuje wówczas 15,9 s 0-100 km/h. Od wciskania w fotel jest tryb Sport Plus, w którym jednostka spalinowa przy asyście Launch Control skraca ten czas do powtarzalnych 3,7 s.

Na co dzień mimo wszystko przyjemnie jest móc cicho i bezemisyjnie płynąć z ruchem: na jednym ładowaniu nawet na dystansie 52 km, jak Panamera udowodniła na warszawskim odcinku naszej trasy testowej. W sprzyjających 29°C przejechała o 6 km dalej, niż obiecuje Porsche, a różnica względem mojego zimowego pomiaru (7°C) tej wersji w nadwoziu Sport Turismo wyniosła nawet 13 km.

Przeczytaj także: test Porsche Panamery 4S e-hybrid Sport Turismo

Porsche Panamera 4S e-hybrid – na prądzie nawet 140 km/h

Na samym prądzie można nawet rozpędzić się do maksymalnie dopuszczalnej prędkości w naszym kraju i... ścigać się przy tym np. z... Daewoo Tico – bo powyżej 120 km/h prędkość rośnie mozolnie. Choć nie wiem, czy bardziej bolesna i tak nie jest świadomość, że w trybie hybrydowym Panamera 4S E-Hybrid przestaje przyspieszać dwa "oczka" przed magicznymi 300 km/h. Licznik pewnie je pokaże, ale GPS-owa prawda może być inna. Do sprawdzenia.

Wracając do przepisowej jazdy: nie krępując się wyłącznie trybem elektrycznym, ładując trochę prądu i jeżdżąc też z wykorzystaniem jednostki spalinowej, można zobaczyć na ekranie komputera pokładowego takie wyniki, jak 4,4 czy 5,2 l/100 km. Ale trzymając się z dala od gniazdek, odnotowałem podczas miejskich dojazdów do pracy 12,4 l/100 km. W weekend, przy średnim tempie 76 km/h na mazurskich drogach wojewódzkich i krajowych – 8 l, bo aż 1/3 dystansu Panamera pokonała, "żeglując" bądź napędzając się odzyskanym w czasie hamowania prądem. A na drodze ekspresowej pochłania tylko o litr więcej.

Przeczytaj także: test Porsche Panamery Turbo S

Co pragnę powiedzieć, zanudzając was powyższymi cyferkami: za tymi jaskrawożółtymi akcentami kolorystycznymi faktycznie tkwi potencjał wyemitowania mniej CO2, ale trzeba mieć gdzie ładować. E-jazdę można też traktować jako element relaksu, nawet jeśli generalnie pożąda się emocji z jazdy.

Porsche Panamera 4S e-hybrid – druga twarz z filtrem

I tym większe wrażenie robi druga twarz Panamery: piekielnie zrywna i nierealnie zwinna jak na to, że realnie waży 2370 kg. Tylko mając bezpośrednie odczucia z niehybrydowych, lżejszych Panamer, można wiedzieć, że potrafią one być jeszcze bardziej dynamiczne i angażujące. Opcjonalne układy skrętnej tylnej osi i aktywnych stabilizatorów nakładają na to zachowanie pewien filtr, który powoduje u kierowcy niedowierzanie, ale pozwala czerpać dużo satysfakcji ze sportowej jazdy w trybie Sport Plus. Wszak inicjacja skrętu odbywa się precyzyjnie, wóz pewnie układa się w zakręcie, a nadwozie z jednej strony opiera się siłom odśrodkowym, a z drugiej – przyjemnie płynie po pofalowaniach jezdni.

Niska pozycja za kierownicą tak samo myli percepcję, jakby nie kierowało się 5-metrową limuzyną, lecz bardziej dużym GT. Brzmienie spalinowego V6 także zostało wystrojone w tym kierunku, a napęd 4x4 z aktywnym dyferencjałem tylnej osi ostatecznie podkreśla sportowe geny. Panamera jest monolityczna, czuła na polecenia kierowcy. A długa lista opcji – gotowa na wszelkie fanaberie nabywcy: felgi w kolorze nadwozia i inne detale pozwalające łączyć niby sprzeczności.

Porsche Panamera 4S e-hybrid – nasza opinia

W hybrydach Porsche niezmiennie wrażenie robi duża rozpiętość charakteru układu napędowego, jak i jezdnego. W tym teście Panamera wykazała się też największym zasięgiem ze wszystkich PHEV-ów Porsche, którymi jeździliśmy. Bez ładowania oczywiście potrafi spalić niemało, ale to wciąż relatywnie rozsądnie w obliczu mocy. Porsche myśli już dalej, i to nie tylko o prądzie: rozwija produkcję e-paliw z neutralnym bilansem emisyjnym. Po to, by jazda na benzynie mogła mieć mniejszy wpływ na środowisko. OCENA: 5—

Porsche Panamera 4S e-hybrid – wymiary

Porsche Panamera 4S – wymiary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche Panamera 4S – wymiary
Czytaj więcej o PORSCHE PANAMERA

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porsche Panamera 4S e-hybrid – wyniki testu

Dane Tryb hybrydowy (Sport Plus) Tryb elektryczny
0-50 km/h 1,3 s 4,4 s
0-100 km/h 3,7 s 15,9 s
0-130 km/h 5,8 s 27,9 s
60-100 km/h 2,0 s 9,9 s
80-120 km/h 2,5 s 13,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2370/380 kg
Rozdział masy (przód/tył) 47/53 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 33,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 33,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Zużycie testowe 9,0 l/100 km (po rozładowaniu baterii) 23,6 kWh/100 km
Zasięg 888 km 52 km

Porsche Panamera 4S e-hybrid – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry benz. biturbo/V6 + elektr.
Ustawienie silnika benz. wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa 2894 cm3
Moc maksymalna silnika spalinowego 440 KM
Moc silnika elektrycznego 136 KM
Łączna moc systemu hybrydowego 560 KM
Łączny moment obr. systemu hybr. 750 Nm
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 8
Napęd 4x4
0-100 km/h 3,7 s
Prędkość maks. w trybie hybr. | elektr. 298 km/h | 140 km/h
Zużycie wg WLTP 2,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 61 g/km
Pojemność akumulatora netto 14,3 kWh
Zasięg elektr. WLTP 46 km
Moc ładowarki pokładowej 3,6 kW (7,2 kW w opcji)
Pojemność bagażnika 403-1242 l
Zbiornika paliwa 80 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4S NDO
Rozmiar opon (przód | tył) 275/35 ZR 21 | 325/30 ZR 21

Porsche Panamera 4S e-hybrid – wyposażenie

Wersja Panamera 4S E-Hybrid
8 airbagów S
Reflektory matrycowe 10 690 zł
Klimatyzacja 2-/4-strefowa S/6149 zł
Nawigacja/Apple CarPlay i Android Auto S/S
Nagłośnienie Burmester 3D 31 985 zł
Skrętna tylna oś 9872 zł
Zawieszenie pneumatyczne S
Układ PDCC (aktywne stabilizatory) 22 284 zł
Gniazdo USB z tyłu/gaśnica 790/706 zł
Skórzane wykończenie wnętrza 13 991 zł
Ładowarka pokładowa AC 7,2 kW 3385 zł
Lakier metaliczny 5867 zł
Alufelgi 21-cal. 18 588 zł

Porsche Panamera 4S e-hybrid – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 579 000 zł
Cena testowanego auta 877 391 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Gwarancja na baterię 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata