- Panamerze brakuje tylko 2 km/h do osiągnięcia magicznych 300 km/h
- 0-100 km/h Panamera przyspiesza w 15,9 s – w trybie elektrycznym
- Zasięg na prądzie był o 13 km lepszy niż w wersji Sport Turismo, którą testowałem w zimowych warunkach
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Nie przejmuj się, wszyscy bywamy czasem trochę niezdecydowani. Najchętniej byśmy mieli i kota, i psa, na wakacje pojechali w góry i nad morze, i to jeszcze najlepiej autem wygodnym, ale sportowym i przy tym możliwie przyjaznym dla środowiska. Przy odrobinie sprytu jedno nie zawsze musi wykluczać drugie i dlatego Porsche oferuje w Panamerze aż 3 wersje hybrydowe: o mocy 462, 560 i 700 KM. A dla zdecydowanych na napęd bez udziału prądu i tak ma jeszcze 4 propozycje.
Testowane 4S E-Hybrid korzysta z 440-konnego V6 biturbo i 136-konnego elektryka, zintegrowanego ze skrzynią biegów. W trybie elektrycznym do rakiet nie należy, bo według moich pomiarów potrzebuje wówczas 15,9 s 0-100 km/h. Od wciskania w fotel jest tryb Sport Plus, w którym jednostka spalinowa przy asyście Launch Control skraca ten czas do powtarzalnych 3,7 s.
Na co dzień mimo wszystko przyjemnie jest móc cicho i bezemisyjnie płynąć z ruchem: na jednym ładowaniu nawet na dystansie 52 km, jak Panamera udowodniła na warszawskim odcinku naszej trasy testowej. W sprzyjających 29°C przejechała o 6 km dalej, niż obiecuje Porsche, a różnica względem mojego zimowego pomiaru (7°C) tej wersji w nadwoziu Sport Turismo wyniosła nawet 13 km.
Przeczytaj także: test Porsche Panamery 4S e-hybrid Sport Turismo
Porsche Panamera 4S e-hybrid – na prądzie nawet 140 km/h
Na samym prądzie można nawet rozpędzić się do maksymalnie dopuszczalnej prędkości w naszym kraju i... ścigać się przy tym np. z... Daewoo Tico – bo powyżej 120 km/h prędkość rośnie mozolnie. Choć nie wiem, czy bardziej bolesna i tak nie jest świadomość, że w trybie hybrydowym Panamera 4S E-Hybrid przestaje przyspieszać dwa "oczka" przed magicznymi 300 km/h. Licznik pewnie je pokaże, ale GPS-owa prawda może być inna. Do sprawdzenia.
Wracając do przepisowej jazdy: nie krępując się wyłącznie trybem elektrycznym, ładując trochę prądu i jeżdżąc też z wykorzystaniem jednostki spalinowej, można zobaczyć na ekranie komputera pokładowego takie wyniki, jak 4,4 czy 5,2 l/100 km. Ale trzymając się z dala od gniazdek, odnotowałem podczas miejskich dojazdów do pracy 12,4 l/100 km. W weekend, przy średnim tempie 76 km/h na mazurskich drogach wojewódzkich i krajowych – 8 l, bo aż 1/3 dystansu Panamera pokonała, "żeglując" bądź napędzając się odzyskanym w czasie hamowania prądem. A na drodze ekspresowej pochłania tylko o litr więcej.
Przeczytaj także: test Porsche Panamery Turbo S
Co pragnę powiedzieć, zanudzając was powyższymi cyferkami: za tymi jaskrawożółtymi akcentami kolorystycznymi faktycznie tkwi potencjał wyemitowania mniej CO2, ale trzeba mieć gdzie ładować. E-jazdę można też traktować jako element relaksu, nawet jeśli generalnie pożąda się emocji z jazdy.
Porsche Panamera 4S e-hybrid – druga twarz z filtrem
I tym większe wrażenie robi druga twarz Panamery: piekielnie zrywna i nierealnie zwinna jak na to, że realnie waży 2370 kg. Tylko mając bezpośrednie odczucia z niehybrydowych, lżejszych Panamer, można wiedzieć, że potrafią one być jeszcze bardziej dynamiczne i angażujące. Opcjonalne układy skrętnej tylnej osi i aktywnych stabilizatorów nakładają na to zachowanie pewien filtr, który powoduje u kierowcy niedowierzanie, ale pozwala czerpać dużo satysfakcji ze sportowej jazdy w trybie Sport Plus. Wszak inicjacja skrętu odbywa się precyzyjnie, wóz pewnie układa się w zakręcie, a nadwozie z jednej strony opiera się siłom odśrodkowym, a z drugiej – przyjemnie płynie po pofalowaniach jezdni.
Niska pozycja za kierownicą tak samo myli percepcję, jakby nie kierowało się 5-metrową limuzyną, lecz bardziej dużym GT. Brzmienie spalinowego V6 także zostało wystrojone w tym kierunku, a napęd 4x4 z aktywnym dyferencjałem tylnej osi ostatecznie podkreśla sportowe geny. Panamera jest monolityczna, czuła na polecenia kierowcy. A długa lista opcji – gotowa na wszelkie fanaberie nabywcy: felgi w kolorze nadwozia i inne detale pozwalające łączyć niby sprzeczności.
Porsche Panamera 4S e-hybrid – nasza opinia
W hybrydach Porsche niezmiennie wrażenie robi duża rozpiętość charakteru układu napędowego, jak i jezdnego. W tym teście Panamera wykazała się też największym zasięgiem ze wszystkich PHEV-ów Porsche, którymi jeździliśmy. Bez ładowania oczywiście potrafi spalić niemało, ale to wciąż relatywnie rozsądnie w obliczu mocy. Porsche myśli już dalej, i to nie tylko o prądzie: rozwija produkcję e-paliw z neutralnym bilansem emisyjnym. Po to, by jazda na benzynie mogła mieć mniejszy wpływ na środowisko. OCENA: 5—
Porsche Panamera 4S e-hybrid – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porsche Panamera 4S e-hybrid – wyniki testu
Dane | Tryb hybrydowy (Sport Plus) | Tryb elektryczny |
0-50 km/h | 1,3 s | 4,4 s |
0-100 km/h | 3,7 s | 15,9 s |
0-130 km/h | 5,8 s | 27,9 s |
60-100 km/h | 2,0 s | 9,9 s |
80-120 km/h | 2,5 s | 13,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2370/380 kg | |
Rozdział masy (przód/tył) | 47/53 proc. | |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,6 m | |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 33,4 m | |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 33,2 m | |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | |
przy 100 km/h | 62 dB (A) | |
przy 130 km/h | 65 dB (A) | |
Zużycie testowe | 9,0 l/100 km (po rozładowaniu baterii) | 23,6 kWh/100 km |
Zasięg | 888 km | 52 km |
Porsche Panamera 4S e-hybrid – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry | benz. biturbo/V6 + elektr. |
Ustawienie silnika benz. | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2894 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego | 440 KM |
Moc silnika elektrycznego | 136 KM |
Łączna moc systemu hybrydowego | 560 KM |
Łączny moment obr. systemu hybr. | 750 Nm |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 8 |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maks. w trybie hybr. | elektr. | 298 km/h | 140 km/h |
Zużycie wg WLTP | 2,7 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 61 g/km |
Pojemność akumulatora netto | 14,3 kWh |
Zasięg elektr. WLTP | 46 km |
Moc ładowarki pokładowej | 3,6 kW (7,2 kW w opcji) |
Pojemność bagażnika | 403-1242 l |
Zbiornika paliwa | 80 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4S NDO |
Rozmiar opon (przód | tył) | 275/35 ZR 21 | 325/30 ZR 21 |
Porsche Panamera 4S e-hybrid – wyposażenie
Wersja | Panamera 4S E-Hybrid |
8 airbagów | S |
Reflektory matrycowe | 10 690 zł |
Klimatyzacja 2-/4-strefowa | S/6149 zł |
Nawigacja/Apple CarPlay i Android Auto | S/S |
Nagłośnienie Burmester 3D | 31 985 zł |
Skrętna tylna oś | 9872 zł |
Zawieszenie pneumatyczne | S |
Układ PDCC (aktywne stabilizatory) | 22 284 zł |
Gniazdo USB z tyłu/gaśnica | 790/706 zł |
Skórzane wykończenie wnętrza | 13 991 zł |
Ładowarka pokładowa AC 7,2 kW | 3385 zł |
Lakier metaliczny | 5867 zł |
Alufelgi 21-cal. | 18 588 zł |
Porsche Panamera 4S e-hybrid – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 579 000 zł |
Cena testowanego auta | 877 391 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Gwarancja na baterię | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |