• Porsche Panamera Turbo S to nowy, niehybrydowy topowy wariant, który ma konkurować z BMW M8 Competition Gran Coupe, Audi RS7 i Mercedesem-AMG GT 63 S
  • Podczas jazdy czuć, że jest wyraźnie lżejszy od wersji Turbo S e-hybrid
  • Akustycy po mistrzowsku skomponowali brzmienie wydechu – V8 brzmi emocjonująco w całym zakresie obrotów, co dziś takie oczywiste nie jest
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Żeby wyłapać zmiany w wyglądzie Panamery 2. generacji po zeszłorocznym face liftingu, trzeba mieć sokole oko. Udany retusz objął światła i zderzaki na obu krańcach karoserii, ale jest bardzo delikatny. Z kolei aby się zorientować w licznych wariantach silnikowych, przyda się mała encyklopedia.

630-konne Turbo S wyparło z oferty odmianę Turbo i obecnie z umiarkowanym szacunkiem kłania się tylko 700-konnemu Turbo S e-hybrid. Relacja między „turboesami” jest trudna, bowiem ten słabszy obnaża hybrydowy balast mocniejszego brata (dzieli ich aż 270 kg!) i dorównuje mu osiągami (odpowiednio 3,1 i 3,2 s 0-100 km/h).

Niehybrydowe Turbo S powstało jednak, by honorowo, bez elektrotrików, walczyć przede wszystkim z BMW M8, Audi RS 7 i Mercedesem-AMG GT 63 S. Z ceną 897 000 zł na pewno jest z nich najdroższe, ale jednocześnie oferuje też arcyszerokie spektrum kompetencji.

Porsche Panamera Turbo S – poprawiony komfort

Mający tylko jedno ustawienie układ kierowniczy perfekcyjnie pracuje, seryjna skrętna tylna oś działa płynnie i naturalnie. Porsche dokonało misternych szlifów charakterystyki zawieszenia. Wyraźnie czuć, że Panamerę „zarażono” tą niesamowitą stabilnością nadwozia, która cechuje Taycana. Pneumatyczne miechy, adaptacyjne amortyzatory i aktywne stabilizatory pracują na nierównościach ręka w rękę, zapewniając imponującą gładkość jazdy. Szczególnie na uskokach i progach czuć progres względem „przedliftu”.

Sztywniejsze ustawienie podwozia – Sport – uzmysławia, jak niezwykle zwarta jest to maszyna, kiedy zakręty na twojej trasie stają się ciaśniejsze i pokonujesz je coraz szybciej. Tak jakbyś prowadził o klasę mniejszego sportowca, a nie 5,05-metrową limuzynę, która w obfitym rynsztunku luksusowych bajerów waży aż 2191 kg.

Najsztywniejszy tryb Sport Plus jest czymś, co pozwala poczuć absolutną jedność z asfaltem – raczej na tor, i to taki idealnie gładki. Na nagraniu z rekordowego okrążenia na Nürburgringu widać, jak kierowca testowy Porsche Lars Kern zmienia tryb zawieszenia w sekcji Klostertal, chwilę przed szczególnie wyboistą „karuzelą” – to o czymś świadczy. Panamera cieszyła się tytułem najszybszego auta luksusowego na Pętli Północnej od sierpnia do listopada 2020 r., kiedy to straciła go na rzecz AMG GT 63 S.

Porsche Panamera Turbo S – rzeczy niesłychane

Układ napędowy Turbo S jest zdolny do niesłychanych rzeczy i także poza torem dostarcza niezwykłej rozkoszy. Ośmiostopniowe PDK pozwala „V8-ce” kręcić się nieco wyżej w czasie normalnej jazdy niż w wersji Turbo. Silnik ciągnie gładko i z niemiłosiernym impetem, gdy tylko nieco śmielej dociśnie się prawy pedał. Bulgot tego 4-litrowego arcydzieła stał się przy tym bardziej melodyjny i soczysty, fenomenalnie brzmi też na wysokich obrotach.

Przy mniejszym obciążeniu oraz temperamencie kierowcy odłącza się połowa cylindrów i spalanie zauważalnie spada. W mieście Panamera potrzebuje ok. 16 l/100 km, na autostradzie 11, a w cruisingu poza miastem zadowoli się 8,5 l/100 km! Może nie jest to oszczędność hybrydy, ale wobec 630 KM robi wrażenie.

Porsche Panamera Turbo S – nasza opinia

Przy całym szacunku dla hybrydowych osiągnięć Porsche – Turbo S bez elektrowsparcia jest bardziej porywającą odmianą Panamery niż topowe Turbo S e-hybrid. Nie jest to lekki samochód, ale bardziej „gibki” i budzi większe zaufanie niż jego cięższy brat. Porsche należy się uznanie nie tylko za to genialne uwięzienie sportowca w skórze dużej limuzyny, lecz także za oferowanie Panamery w aż dwóch tak niesamowitych wersjach. Turbo S stanowi wartościowe uzupełnienie bardzo licznej już palety wariantów. Drobne udoskonalenia liftingu dały tutaj świetny efekt, a luksus niemal nie zna granic.

Porsche Panamera Turbo S – wymiary

Porsche Panamera – wymiary Foto: Auto Świat
Porsche Panamera – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porsche Panamera Turbo S – pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,3 s
0-100 km/h 3,1 s
0-130 km/h 4,9 s
0-160 km/h 7,1 s
0-200 km/h 11,1 s
60-100 km/h 1,7 s
80-120 km/h 1,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 2191/394 kg
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,5/11,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 11,2 l/100 km
Zasięg 800 km

Porsche Panamera Turbo S – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu 3996 cm3
Pojemność skokowa 630 KM/6000 obr./min
Maks. moc 820 Nm/2300-4500 obr./min
Maks. moment obrotowy aut. 8/4x4
Skrzynia biegów 3,1 s/315 km/h
Napęd 12,9 l/100 km
0-100 km/h 3,1 s
V maks. 315 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 12,9 l/100 km
Emisja CO2 291 g/km
Pojemność bagażnika 467-1306 l
Pojemność zbiornika paliwa 90 l
Marka i model opon test. auta Pirelli Sottozero Winter NO
Rozmiar opon (przód | tył) 275/35 R 21 | 315/30 R 21

Porsche Panamera Turbo S – wyposażenie

Wersja Turbo S
Reflektory LED/matrycowe S/7989 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
Nagłośnienie Burmester 3D 27 424 zł
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne S
Ceramiczne hamulce S
Skrętna tylna ość S
Wentylowane fotele, przód i tył 10 896 zł
Skórzane obszycia detali wnętrza 43 554 zł
Lakier metalik S
Alufelgi 21-calowe S

Porsche Panamera Turbo S – ceny i gwarancja

Cena podstawowa wersji silnikowej 897 000 zł
Cena testowanego egzemplarza 1 097 733 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera