Logo

Audi RS7 Sportback - mocarz z manierami

Błażej Buliński
Błażej Buliński
  • Wygląd i brzmienie Audi RS7 ze sobą współgrają: są agresywne i przejmujące
  • V8 ma układ odłączania cylindrów i miękką hybrydę – to sprawiło, że w teście Audi RS7 spaliło średnio tylko 10,7 l/100 km
  • Czary w Audi RS 7 dzieją się z tyłu: skręcające koła i elektronicznie sterowany dyferencjał
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Audi RS 7 korzysta z tej samej techniki, co RS 6. Dlaczego ktoś miałby wybrać ciaśniejszy i droższy model zamiast pakownego kombi z piekła rodem? Dla stylu. Wygląd topowej ewolucji nowego czterodrzwiowego coupé Audi robi jeszcze większe wrażenie niż wspomnianego „cargo-bolidu”. Jeśli podczas testu RS 6 inni kierowcy i przechodnie robili nam zdjęcia, to w przypadku RS 7... ewidentnie nagrywali filmy.

Jego sylwetka z każdej strony wygląda zjawiskowo, tu nie trzeba kombinować, żeby uchwycić piękno tej formy. No i na filmie słychać też dźwięk „V8-ki”. A jest on, jak na te czasy i normy emisji hałasu, bardzo przyjemny: soczysty i głęboki nawet przy zamkniętych klapkach wydechu podczas spokojnej jazdy, zarazem bez sztuczności i karykaturalności, kiedy wybierze się tryb sportowy i „depnie”.

Przeczytaj też:

Wygląd i tło akustyczne w RS 7 „robią robotę”. A jak jest z emocjami z jazdy? Audi RS zawsze były szybkie, ale dotąd nie brylowały w kategorii zwinności – pochylono się nad tym. Czary w RS 7 czynią układ skrętnej tylnej osi oraz elektronicznie sterowany tylny dyferencjał (pakiet RS Dynamic). Wóz daje się lekko i płynnie wprowadzać w zakręt, jednocześnie nie ma się wrażenia, że tył nadto nerwowo reaguje na ruchy kierownicą. Promień skrętu można z czuciem zacieśniać, o podsterowność trzeba wyraźnie poprosić. Do precyzji, a szczególnie feedbacku układu kierowniczego, nadal można się przyczepić, ale charakterystyka pracy podoba nam się o wiele bardziej niż w poprzedniku. Skręcające 4 koła ułatwiają też parkowanie tym drągalem.

Na wyjściu z zakrętu zewnętrzne tylne koło dostaje więcej momentu i delikatnie wypycha tył ku zewnętrznej, ale bez obawy o zerwanie trakcji. Na tylną oś układ quattro może kierować do 85 proc. momentu, jednak nie miłuje jej tak bardzo, jak konkurencyjny xDrive w BMW M8, nie ma tu też trybu driftowego. Audi, zgodnie ze swoją tradycją, w każdej sytuacji stawia na doskonałą trakcję.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi RS7 Sportback – w 3,7 s 0-100 km/h, w 12,1 s 0-200 km/h

Start z aktywnym Launch Control odbywa się pewnie i zaskakująco płynnie. RS 7 wgniata w fotel z pewną kurtuazją, a zastrzyk adrenaliny serwuje dopiero w momencie przepięcia z „2-ki” na „3-kę”. W naszych próbach osiągało pierwszą „setkę” po 3,7 s od startu (Audi podaje 3,6 s), a drugą – po 12,1 s.

Hamulce chwytają ostro, ABS ma co robić, bo i tak ciężki przód (statycznie spoczywa tu 56 proc. z 2,2 t) zostaje jeszcze dociążony. By zatrzymać auto ze 100 km/h, ceramiczne tarcze potrzebowały 34,5 m w próbie na zimno i był to najlepszy wynik. Korzyścią tego układu (tylko w pakiecie za 71 950 zł) jest też obniżenie masy nieresorowanej o łącznie 34 kg. A to pozytywnie odbija się na komforcie amortyzacji.

RS 7 w standardzie ma pneumatykę, ale nasz egzemplarz był zawieszony na stalowych sprężynach z adaptacyjnymi amortyzatorami (układ DRC za 7200 zł). Mają one dużą rozpiętość ustawień i zaskakująco dobrze radzą sobie z nierównościami naszych dróg – mimo że testowy egzemplarz toczył się na oponach 285/30 R 22! Co ciekawe, Audi nie stosuje tu układu adaptacyjnych stabilizatorów, lecz przeciwdziała przechyłom nadwozia przez usztywnianie amortyzatorów – działa to sprawnie i naturalnie.

Audi RS7 Sportback – z V8 robi się V4 i tego nie czujesz

W codziennym użytkowaniu pozytywnie zaskakuje też silnik: podwójnie doładowane V8 o mocy 600 koni ma układ odłączania cylindrów – nawet nie czuć, kiedy 2., 3., 5. i 8. cylinder przestają dostawać paliwo i zapłon, a ich zawory się zatrzymują. Ponadto dzięki miękkiej hybrydzie po zdjęciu nogi z gazu silnik potrafi całkowicie się wyłączyć.

W czasie normalnej jazdy na naszej pętli pomiarowej ten 4-litrowy potwór zadowolił się średnio tylko 10,7 litra „98-ki” na 100 km. Nawet jeśli częściej dociśniecie gaz, przeciętnie starczy 15 l/100 km. Ale przy traktowaniu go z umiarem 600-konne V8 potrafi się zadowolić 7,9 l/100 km np. na drodze ekspresowej. Czy ktoś kupuje RS7 do spokojnej jazdy? Wątpię, ale możliwości techniczne tego V8 robią wrażenie.

Silnik ma tylko 3 poziomy „ostrości”: w domyślnym trybie reaguje na gaz z lekką, ale nie irytującą zwłoką, z drugiej strony nawet ustawienie Dynamic może wydawać się poszukiwaczom adrenaliny wciąż za delikatne. Audi unika przesadnej brutalności, dzięki czemu jest znośne na co dzień – leniwa jazda z przyciszonym bulgotem V8 daje tu bardzo wiele przyjemności.

Audi RS7 Sportback – to nam się podoba

  • Zaskakująco dobre zwinność i komfort
  • Silnik zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa jak na swoją moc
  • Solidne brzmienie V8
  • Dopracowana i czytelna grafika wskaźników
  • Ekrany przytomnie reagują na dotyk
  • Bardzo wysoka jakość wykonania

Audi RS7 Sportback – to nam się nie podoba

  • Fotel kierowcy umieszczony nieco za wysoko, mógłby też być wygodniejszy.
  • Obsługa na dotykowych ekranach mocno absorbuje uwagę
  • Bardzo drogie opcje (ceramika tylko w pakiecie)

Audi RS7 Sportback – nasza opinia

Z układem skrętnej tylnej osi RS 7 nareszcie jest tak zwinne, jak zawsze powinno być. Choć jest ciężkie, to nie sprawia wrażenia ociężałego. Ma świetne osiągi, ale ze swoim komfortowym zawieszeniem odnajduje się też w szybkim pożeraniu dalekich tras. I mniej męczy na co dzień niż BMW M8 GC.

Audi RS7 Sportback - wymiary
Audi RS7 Sportback - wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Audi RS7 Sportback – nasze pomiary testowe

0-50 km/h1,5 s
0-100 km/h3,7 s
0-130 km/h5,6 s
0-160 km/h8,1 s
0-200 km/h12,1 s
60-100 km/h1,8 s
80-120 km/h2,2 s
Masa rzeczywista/ładowność2208/527 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)11,4/11,3 proc.
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)34,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)
przy 100 km/h61 dB (A)
przy 130 km/h64 dB (A)
Średnie zużycie w teście (98 okt.)10,7 l/100 km
Zasięg680 km

Audi RS7 Sportback – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy biturbo/V8/32
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośrednie
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa (cm3)3996
Moc maks. silnika spalinowego (KM/obr./min)600/6000-6250
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min)800/2050-4500
Skrzynia biegówaut. 8
Napęd4x4
0-100 km/h (s)3,6
V maks. (km/h)250 (305 z pakietem RS Dynamic Plus)
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km)12,6
Emisja CO2 (g/km)286
Pojemność bagażnika (l)535-1390
Pojemność zbiornika paliwa (l)73
Marka i model opon test. autaPirelli PZero
Rozmiar opon285/30 R 22

Audi RS7 Sportback – wyposażenie

WersjaRS7 Sportback
6 airbagów/tylne boczneS/2530 zł
Reflektory LED/matrycowe z laserami13 820 zł
Klimatyzacja aut. 4-strefowaS
NawigacjaS
Apple CarPlay i Android AutoS
Nagłośnienie Bang & Olufsen Premium/AdvancedS/30 510 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika4840 zł/S
Pakiet RS Dynamic Plus71 950 zł
Lakier „Czerwony Tango”/alufelgi 22-calowe5760/13 240 zł

Audi RS7 Sportback – ceny i gwarancja

Cena podstawowa RS7 Sportback611 300 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Cena testowanego egzemplarza896 850 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu