• BMW serii 8 Gran Coupé jest tak naprawdę następcą serii 6 GC
  • Największą odmianę nadwoziową M850i paradoksalnie najbardziej przekonywająco się prowadzi
  • Zestrojenie silnika i skrzyni biegów w BMW M850i to majstersztyk

Czym zawiniła „szóstka”, że nie jest już godna, by reprezentować duże coupé BMW? Najwyraźniej ta cyfra okazała się... niedostatecznie prestiżowa. Bo nowe portfolio modeli, które jeszcze w 2018 r. występowało w ramach serii 6, teraz nazywa się serią 8 – po 2-drzwiowych coupé i cabrio na rynek wjeżdża także 4-drzwiowe Gran Coupé (GC). Tylko wersja GT ostała się jako „szóstka”.

Choć to pierwsza w historii seria 8 Gran Coupé, tak naprawdę jest następczynią „szóstki” Gran Coupé. Z tak zjawiskowym wyglądem rzeczywiście zasługuje na awans w hierarchii modelowej. I zawędrowała też wyżej w cenniku, nawet ponad serię 7. Natomiast w moim osobistym rankingu M850i GC plasuje się nad coupé oraz cabrio, które także miałem przyjemność testować z tym silnikiem.

BMW M850i xDrive Gran Coupé - lepsza widoczność niż w 2-drzwiowej wersji

Proporcje nadwozia Gran Coupé wydają mi się bardziej udane. Matowy lakier za blisko 20 000 zł jeszcze uwydatnia piękno przetłoczeń na wielkiej masce i zgrabnym tyle. Ale co ważniejsze, ustawiona pod większym kątem niż w coupé przednia szyba zapewnia lepszą widoczność (choć przez grube słupki nadal nie idealną) i też przyjemniejsze poczucie przestrzeni z przodu. Z tyłu w ogóle nie ma porównania z 2-drzwiowym coupé, bo dzięki większemu o 20 cm rozstawowi osi i wyższemu dachowi da się tu normalnie podróżować. No ale też po to jest GC.

Największą odmianę nadwoziową M850i paradoksalnie najbardziej przekonywająco się prowadzi. Szerszy rozstaw kół bardzo jej służy. Seryjny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i skrętną tylną osią działa tu mniej nerwowo. Nie ma się wrażenia, że tylne koła w razie gwałtowniejszego skrętu kierownicą odjeżdżają w bok, GC w zakręty wprowadza się bardziej płynnie. W moim odczuciu lepiej skalibrowany jest też opcjonalny układ adaptacyjnych stabilizatorów – niweluje przechyły nadwozia w zakrętach, ale bez dawania kierowcy wrażenia sztuczności. Niesamowite, jak ten układ „wirtualnie odchudza” masę auta – kierowca nie czuje tych ponad 2 ton. W porównaniu z coupé i cabrio miałem poczucie bardziej harmonijnej współpracy elementów układu jezdnego i większą radość z prowadzenia.

BMW M850i xDrive Gran Coupé - jak aksamit lub... dynamit!

Jeszcze większą frajdę daje zestrojenie silnika i skrzyni biegów. Pod tą bezwstydnie długą i onieśmielająco piękną maską kryje się podwójnie doładowane 530-konne V8. Podczas spokojnej jazdy jest jak aksamit, ale wciśnij mocniej gaz, a odpalisz dynamit. Przy starcie ze wsparciem Launch Control pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 3,8 s – tylko o 0,1 s wolniej niż zmierzyliśmy w 2-drzwiowym coupé i o 0,2 s szybciej niż w cabrio. Niezależnie od tego, czy głaszczesz gaz, by się odprężyć, czy dociskasz go do oporu, by się pobudzić, ośmiostopniowy „automat” zawsze dotrzymuje kroku. Przełożenia zmienia z szybkością dwusprzęgłówki i płynnością klasycznego „hydrokinetyka”, a nawigacja daje mu sygnał kiedy zrzucić bieg, gdy dojeżdżasz do zakrętu.

BMW M850i xDrive Gran Coupé - dopraw sobie tak, jak lubisz

Do wyboru masz 7 trybów ustawień podzespołów – od oszczędnościowego EcoPro aż po „żyletę” Sport Plus. Różnice w charakterystyce pracy układów są diametralne, BMW bardzo dopracowuje każdy z setupów. Moja złota kombinacja: zawieszenie i skrzynia w Comforcie, układ kierowniczy i silnik w Sporcie. Tak podstrojone Gran Coupé „leży” w codziennej jeździe jak rękawiczka, jest zwinne i w każdej chwili można kryształową dźwignię przerzucić w bok na tryb S, by dłużej „pociągnąć” na biegu i... dobitniej usłyszeć charczenie wydechu.

Dźwięk V8 jest, niestety, naturalnie zduszony i następnie... sztucznie wzmocniony. Mimo to miłośnicy brzmienia i tak nie powinni być zniesmaczeni. Trzeba jednak być amatorem częstych wizyt na stacji. Jak na swoje zamiłowanie do benzyny M850i GC ma stosunkowo mały zbiornik – 67 l starczy w mieście na ok. 320 km. Naturalnym rewirem „ósemki” Gran Coupé jest niemiecka autostrada – nawet z ciężką nogą można się zmieścić w 15 l/100 km. A jeśli się uprzesz, to poza miastem wystarczy 10,2 l/100 km. Tylko po co się tak męczyć? Przerwy na tankowanie w szybkiej podróży to też przecież świetna okazja do tego, żeby nacieszyć oko tą zjawiskową sylwetką nadwozia.

BMW M850i xDrive Gran Coupé - nasza opinia

Po lekkim niedosycie w dwudrzwiowym coupé „ósemka” Gran Coupé dała się poznać jako model bardziej spójny, bardziej dopracowany i bardziej zasługujący na najwyższy symbol w palecie BMW. Ma wielkie ego i dostarcza też wrażeń wysokich lotów. Cenowo plasuje się nad serią 7, a zachowaniem podczas jazdy podgryza nawet Porsche Panamerę.

BMW M850i xDrive Gran Coupé - to nam się podoba

  • Zachowuje się pewniej niż 2-drzwiowe wersje
  • Perfekcyjnie zgrane układy napędowy i jezdny

BMW M850i xDrive Gran Coupé - to nam się nie podoba

  • Za mały zbiornik paliwa jak na apetyt V8
  • Słaba widoczność
  • Mały bagażnik jak na długość nadwozia

BMW M850i xDrive Gran Coupé - wymiary

{ "uuid": "5d143ed7-a550-40f7-adf7-27f89c7c720f", "caption": "BMW serii 8 Gran Coupé - wymiary", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjE7MDA_/038b0ae543207fa82a8fafa409da1015.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-12-31 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "038b0ae543207fa82a8fafa409da1015", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 839, "width": 1518, "bytes": 321094 }, "asyncAdSlot": null } BMW serii 8 Gran Coupé - wymiary Foto: Auto Świat
BMW serii 8 Gran Coupé - wymiary

BMW M850i xDrive Gran Coupé - nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 3,8 s
0-130 km/h 5,8 s
0-160 km/h 8,4 s
0-200 km/h 13,2 s
60-100 km/h 1,9 s (aut.)
80-120 km/h 2,3 s (aut.)
Masa własna/ładowność 2020/580 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,3/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) 37,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) 34,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 11,8 l/100 km
Zasięg 575 km

BMW M850i xDrive Gran Coupé - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 4395
Moc maks. (KM/obr./min) 530/5500-6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 750/1800-6000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 3,9
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 11,5
Emisja CO2 (g/km) 262
Norma emisji spalin Euro 6d-Temp EVAP ISC
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Pojemność bagażnika (l) 440
Pojemność zbiornika paliwa (l) 68
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S 007
Rozmiar opon 245/35 R 20 | 275/30 R 20

BMW M850i xDrive Gran Coupé - wyposażenie

Wersja M850i xDrive Gran Coupé
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Reflektory LED/laserowe S/9578 zł
Nawigacja Professional S
Nagłośnienie Bowers & Wilkins 29 094 zł
Elektrycznie sterowane fotele S
Skrętna tylna oś S
Adaptacyjne stabilizatory 13 646 zł
Lakier Frozen Bluestone 19 567 zł

BMW M850i xDrive Gran Coupé - ceny i gwarancja

Cena podstawowa tej wersji silnikowej 577 200 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 753 154 zł