• Aż 60 proc. Panamer sprzedawanych w Europie to hybrydy
  • Silnik elektryczny jest zintegrowany ze skrzynią biegów – niezależnie od trybu jazdy napęd trafią na 4 koła
  • Przy okazji liftingu wszystkie hybrydowe Panamery otrzymały większy akumulator trakcyjny
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Wy już dobrze wiecie – emisje. Z racji rozrachunku CO2 Porsche woli mieć w ofercie 560-konną hybrydę plug-in V6 niż 550-konne V8 (model Turbo) bez elektrowsparcia, za to z kilkukrotnie wyższym spalaniem WLTP. Ponadto zachęty i ulgi na wielu europejskich rynkach sprawiają, że aż 60 proc. nabywców Panamery wybiera hybrydy. Stąd też pojawił się trzeci plug-in w palecie modelu.

Przekręcenie stacyjki w 4S e-hybrid powoduje... cichą gotowość do bezszelestnej jazdy. Póki pokrętłem nie aktywuje się trybów Sport lub Sport Plus (które momentalnie budzą 440-konne V6), Panamera stara się jak najdłużej poruszać na 136-konnym elektryku zintegrowanym ze skrzynią biegów. Ma to tę zaletę, że niezależnie od źródła napędu zawsze trafia on na obie osie. I tę wadę, że zmiany biegów nieco psują płynność elektrycznej jazdy, bo zdarzają się lekkie szarpnięcia.

W mieście w temperaturze 7°C zmierzyłem 39 km realnego zasięgu na ładowaniu (wg WLTP: 45 km). Przy okazji liftingu wszystkie Panamery e-hybrid otrzymały większe akumulatory (17,9 kWh). W trybie E-Power można się rozpędzić do 140 km/h, ale to wymaga cierpliwości, szczególnie od 120 km/h.

Gdy prąd się kończy, przyjemną ciszę przerywa równie miłe i lekko ochrypnięte brzmienie 2,9-litrowego silnika. Wokalnie utalentowane V6 potrzebuje 11,5 l/100 km na autostradzie. Na drodze krajowej lub ekspresówce można się nawet zmieścić w „ośmiu na sto”. Bez doładowywania baterii Panamera będzie palić w mieście od 9 (luźny ruch) do 13 l (korki) i nawet przez 70 proc. czasu jazdy układ napędowy będzie korzystał tylko z elektryka!

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nie zawsze płynnie i gładko

W trybie Hybrid Auto w czasie spokojnej jazdy V6 wchodzi do akcji gładko, ale kiedy ruszy się gwałtowniej, pojawia się nerwowość. Czasem też zwłoka na dodanie gazu i wymuszenie przejścia z napędu elektrycznego na hybrydowy trwa o ułamek sekundy za długo. Wobec ceny od 569 000 zł można wymagać lepszego zgrania układu.

Panamera wyraźnie bardziej staje się sobą w trybie Sport. Silniki przestawiają swój światopogląd z troski o planetę na bezwzględną wyczynowość. Kombinowaną mocą 560 KM rozpędzają wóz w 3,7 s 0-100 km/h. Za pomocą opcjonalnych układów skrętnych 4 kół i aktywnych stabilizatorów to wielkie i ciężkie – nie bójmy się tego słowa – kombi próbuje przekonać kierowcę, że tak naprawdę... nim nie jest.

W takiej specyfikacji Sport Turismo rzeczywiście przechodzi od zakrętu do zakrętu ze zdumiewającą gracją i dużą precyzją. I tak naprawdę tylko mając porównanie z niehybrydowymi Panamerami, można zauważyć balast układu i pewną ociężałość – ale to marudzenie na wysokim poziomie.

Decydując się na Sport Turismo zamiast sedana, fundujecie tylnym pasażerom przyjemniejsze warunki. Natomiast na bagaż jaśnie państwa nawet w tej wersji pozostaje relatywnie skromna ilość miejsca – 418 l.

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nasza opinia

Połączenie tak wielu funkcji i ambicji w jednym aucie wymaga pewnych kompromisów. Mimo potknięć (szarpnięcia napędu, niewielki bagażnik) Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo dobrze wywiązuje się ze stawianych jej wymagań. Rynek póki co nie oferuje nic porównywalnego, udział hybryd w sprzedaży modelu dalej wzrośnie. Za Turbo nie tęskię, bo jest nowe i świetne Turbo S. Subiektywnie jednak nadal nie mogę odżałować odejścia Porsche od diesli: Panamerze ST jak ulał pasowało V8 o mocy 422 KM na ropę. Ale emisje go zabiły.

OCENA: 4+

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – wymiary

Porsche Panamera Sport Turismo – wymiary Foto: Auto Świat
Porsche Panamera Sport Turismo – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nasze pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,3 s
0-100 km/h 3,7 s
0-130 km/h 5,7 s
0-160 km/h 8,6 s
0-200 km/h 13,8 s
60-100 km/h 2,0 s
80-120 km/h 2,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 2240/595 (dane fabr.)
Rozdział masy (przód/tył) bd. (usterka naszej wagi)
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 40,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) 41,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Zużycie testowe benzyny (98 okt.) 9,3 l/100 km
Zużycie testowe prądu 31 kWh na 100 km
Zasięg na benzynie/prądzie 860/39 km

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V6/24 + elektr.
Ustawienie silników wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa 2894 cm3
Moc maksymalna 440 + 136 KM
Maks. moment obrotowy 550 + 400 Nm
Łączne moc/moment układu hybryd. 560 KM/750 Nm
Skrzynia biegów aut. 8 dwusprzęgłowa
Napęd 4x4
0-100 km/h 3,7 s
Prędkość maksymalna 293 km/h w trybie elektrycznym: 140 km/h
Średnie zużycie wg WLTP (benzyny/prądu) 2,8 l/24,3 kWh na 100 km
Emisja CO2 64 g/km
Pojemność akumulatora 17,9 kWh
Zasięg na prądzie 45 km
Moc ładowarki pokładowej 3,6 kW (7,2 kW w opcji)
Pojemność bagażnika 418-1287 l
Pojemność zbiornika paliwa 80 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpin PA4 NO
Rozmiar opon (p | t) 275/45 R 20 | 315/35 R 20

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – wyposażenie

Wersja 4S e-hybrid Sport Turismo
8 airbagów S
Reflektory matrycowe 10 690 zł
Klimatyzacja 2-/4-strefowa S/4965 zł
System multimedialny S
Nawigacja S
Nagłośnienie Bose Surround 6714 zł
Skrętna tylna oś 9872 zł
Sportowy układ wydechowy 16 021 zł
Zawieszenie pneumatyczne S
Układ adaptacyjnych stabilizatorów PDCC 22 284 zł
Lakier metalizowany 5867 zł
Szyby akustyczne 8885 zł

Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – cena i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 569 000 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Gwarancja na akumulator trakcyjny 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km
Cena testowanego auta 817 685 zł