- Aż 60 proc. Panamer sprzedawanych w Europie to hybrydy
- Silnik elektryczny jest zintegrowany ze skrzynią biegów – niezależnie od trybu jazdy napęd trafią na 4 koła
- Przy okazji liftingu wszystkie hybrydowe Panamery otrzymały większy akumulator trakcyjny
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Wy już dobrze wiecie – emisje. Z racji rozrachunku CO2 Porsche woli mieć w ofercie 560-konną hybrydę plug-in V6 niż 550-konne V8 (model Turbo) bez elektrowsparcia, za to z kilkukrotnie wyższym spalaniem WLTP. Ponadto zachęty i ulgi na wielu europejskich rynkach sprawiają, że aż 60 proc. nabywców Panamery wybiera hybrydy. Stąd też pojawił się trzeci plug-in w palecie modelu.
Przekręcenie stacyjki w 4S e-hybrid powoduje... cichą gotowość do bezszelestnej jazdy. Póki pokrętłem nie aktywuje się trybów Sport lub Sport Plus (które momentalnie budzą 440-konne V6), Panamera stara się jak najdłużej poruszać na 136-konnym elektryku zintegrowanym ze skrzynią biegów. Ma to tę zaletę, że niezależnie od źródła napędu zawsze trafia on na obie osie. I tę wadę, że zmiany biegów nieco psują płynność elektrycznej jazdy, bo zdarzają się lekkie szarpnięcia.
W mieście w temperaturze 7°C zmierzyłem 39 km realnego zasięgu na ładowaniu (wg WLTP: 45 km). Przy okazji liftingu wszystkie Panamery e-hybrid otrzymały większe akumulatory (17,9 kWh). W trybie E-Power można się rozpędzić do 140 km/h, ale to wymaga cierpliwości, szczególnie od 120 km/h.
Gdy prąd się kończy, przyjemną ciszę przerywa równie miłe i lekko ochrypnięte brzmienie 2,9-litrowego silnika. Wokalnie utalentowane V6 potrzebuje 11,5 l/100 km na autostradzie. Na drodze krajowej lub ekspresówce można się nawet zmieścić w „ośmiu na sto”. Bez doładowywania baterii Panamera będzie palić w mieście od 9 (luźny ruch) do 13 l (korki) i nawet przez 70 proc. czasu jazdy układ napędowy będzie korzystał tylko z elektryka!
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nie zawsze płynnie i gładko
W trybie Hybrid Auto w czasie spokojnej jazdy V6 wchodzi do akcji gładko, ale kiedy ruszy się gwałtowniej, pojawia się nerwowość. Czasem też zwłoka na dodanie gazu i wymuszenie przejścia z napędu elektrycznego na hybrydowy trwa o ułamek sekundy za długo. Wobec ceny od 569 000 zł można wymagać lepszego zgrania układu.
Panamera wyraźnie bardziej staje się sobą w trybie Sport. Silniki przestawiają swój światopogląd z troski o planetę na bezwzględną wyczynowość. Kombinowaną mocą 560 KM rozpędzają wóz w 3,7 s 0-100 km/h. Za pomocą opcjonalnych układów skrętnych 4 kół i aktywnych stabilizatorów to wielkie i ciężkie – nie bójmy się tego słowa – kombi próbuje przekonać kierowcę, że tak naprawdę... nim nie jest.
W takiej specyfikacji Sport Turismo rzeczywiście przechodzi od zakrętu do zakrętu ze zdumiewającą gracją i dużą precyzją. I tak naprawdę tylko mając porównanie z niehybrydowymi Panamerami, można zauważyć balast układu i pewną ociężałość – ale to marudzenie na wysokim poziomie.
Decydując się na Sport Turismo zamiast sedana, fundujecie tylnym pasażerom przyjemniejsze warunki. Natomiast na bagaż jaśnie państwa nawet w tej wersji pozostaje relatywnie skromna ilość miejsca – 418 l.
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nasza opinia
Połączenie tak wielu funkcji i ambicji w jednym aucie wymaga pewnych kompromisów. Mimo potknięć (szarpnięcia napędu, niewielki bagażnik) Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo dobrze wywiązuje się ze stawianych jej wymagań. Rynek póki co nie oferuje nic porównywalnego, udział hybryd w sprzedaży modelu dalej wzrośnie. Za Turbo nie tęskię, bo jest nowe i świetne Turbo S. Subiektywnie jednak nadal nie mogę odżałować odejścia Porsche od diesli: Panamerze ST jak ulał pasowało V8 o mocy 422 KM na ropę. Ale emisje go zabiły.
OCENA: 4+
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – nasze pomiary testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,3 s |
0-100 km/h | 3,7 s |
0-130 km/h | 5,7 s |
0-160 km/h | 8,6 s |
0-200 km/h | 13,8 s |
60-100 km/h | 2,0 s |
80-120 km/h | 2,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2240/595 (dane fabr.) |
Rozdział masy (przód/tył) | bd. (usterka naszej wagi) |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) | 40,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) | 41,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 61 dB (A) |
przy 130 km/h | 65 dB (A) |
Zużycie testowe benzyny (98 okt.) | 9,3 l/100 km |
Zużycie testowe prądu | 31 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie/prądzie | 860/39 km |
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V6/24 + elektr. |
Ustawienie silników | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2894 cm3 |
Moc maksymalna | 440 + 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 550 + 400 Nm |
Łączne moc/moment układu hybryd. | 560 KM/750 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 8 dwusprzęgłowa |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maksymalna | 293 km/h w trybie elektrycznym: 140 km/h |
Średnie zużycie wg WLTP (benzyny/prądu) | 2,8 l/24,3 kWh na 100 km |
Emisja CO2 | 64 g/km |
Pojemność akumulatora | 17,9 kWh |
Zasięg na prądzie | 45 km |
Moc ładowarki pokładowej | 3,6 kW (7,2 kW w opcji) |
Pojemność bagażnika | 418-1287 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 80 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Alpin PA4 NO |
Rozmiar opon (p | t) | 275/45 R 20 | 315/35 R 20 |
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – wyposażenie
Wersja | 4S e-hybrid Sport Turismo |
8 airbagów | S |
Reflektory matrycowe | 10 690 zł |
Klimatyzacja 2-/4-strefowa | S/4965 zł |
System multimedialny | S |
Nawigacja | S |
Nagłośnienie Bose Surround | 6714 zł |
Skrętna tylna oś | 9872 zł |
Sportowy układ wydechowy | 16 021 zł |
Zawieszenie pneumatyczne | S |
Układ adaptacyjnych stabilizatorów PDCC | 22 284 zł |
Lakier metalizowany | 5867 zł |
Szyby akustyczne | 8885 zł |
Porsche Panamera 4S e-hybrid Sport Turismo – cena i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 569 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Gwarancja na akumulator trakcyjny | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 817 685 zł |