- Toyota RAV4 plug-in hybrid ma układ generujący 306 KM, a taka moc wynika ze współpracy 185-konnego silnika benzynowego oraz dwóch elektrycznych jednostek produkujących 182 KM oraz 54 KM
- Test wykazał, że zastosowany napęd pozwala rozpędzić samochód do setki już po 6 s, podczas gdy producent obiecuje 6,1 s
- Prędkość maksymalna auta to 180 km/h, a w trybie czysto elektrycznym 135 km/h
- Podczas testu, w trybie czysto elektrycznym samochód pokonał na miejskim odcinku aż 91 km przy zużyciu energii na poziomie 15 kWh/100 km
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Reklamowe hasło Toyoty: „Stop smog. Go Hybrid” w przypadku modelu RAV4 osiągnęło całkiem nowy wymiar. To dlatego, że w 2020 roku zadebiutowała w tym aucie hybryda typu plug-in, umożliwiająca jazdę w trybie czysto elektrycznym. To jednocześnie najmocniejsza wersja w historii japońskiego SUV-a.
Wyrazista stylistyka, poparta ostrymi liniami, a do tego duża atrapa chłodnicy i wąskie reflektory – wszystko to sprawia, że Toyota RAV4 wyróżnia się na tle klasowej konkurencji. Z boku na pierwszy plan wybijają się charakterystyczne łamane nadkola, natomiast z tyłu pojazd przybrał bojowy wygląd. To zasługa dwóch końcówek układu wydechowego oraz zwieńczenia klapy bagażnika wydatnym spoilerem.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu przekonujemy się, że projektantom nie skończyły się dobre pomysły po skomponowaniu karoserii. Część pasażerska wygląda efektownie, a poza tym wykończono ją materiałami o wysokiej jakości. Co istotne, udana stylistyka wnętrza Toyoty RAV4 nie stoi w opozycji do ergonomii. Urządzenia pokładowe obsługuje się intuicyjnie za pomocą 9-calowego dotykowego ekranu bądź przy użyciu tradycyjnych pokręteł oraz przycisków.
Istotną zaletą wnętrza jest również przestronność. Zarówno pasażerowie na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie mają wystarczającą ilość miejsca na wysokości kolan oraz nad głową. W drugim przypadku miejsca nie ogranicza nawet panoramiczny dach, oferowany w ramach pakietu VIP (16 000 zł).
Toyota RAV4 plug-in hybrid – duży bagażnik
Toyota RAV4 sprawdza się pod względem transportowym. Jego bagażnik mieści bardzo dobre jak na hybrydę plug-in 520-1604 l. Tu jednak trzeba oddać sprawiedliwość konkurencji, która potrafi być lepsza pod tym względem. Hyundai Tucson plug-in ma kufer o pojemności 558-1737 l.
Efektowna stylistyka czy funkcjonalne wnętrze to istotne czynniki decydujące o sukcesie samochodu, ale nie da się ukryć, że o sile Toyoty RAV4 plug-in hybrid stanowi układ napędowy. Pod tym względem to prawdziwy mocarz. Pod maską pracuje 306 żwawych zelektryfikowanych koni mechanicznych.
Już w ustawieniu Normal po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto rusza dynamicznie, ale gdy zdecydujemy się na tryb sportowy, RAV4 wręcz wyrywa do przodu i już po 6,1 s na szybkościomierzu mamy setkę. Co istotne, dane testowe potwierdziły tu obietnice producenta.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – aż 91 km na prądzie
Toyota RAV4 plug-in hybrid spisała się rewelacyjnie również podczas jazdy w trybie czysto elektrycznym. Wprawdzie producent podaje, że maksymalny zasięg w takiej sytuacji to 75 km, ale dotyczy to pomiaru wg WLTP, a zatem podczas jazdy w cyklu mieszanym (trasą oraz w mieście). Tymczasem po uzupełnieniu energii w baterii na 100 proc. wyświetlacz pokazywał 83 km.
Zatem z optymizmem podeszliśmy do testu zasięgu, który prowadzimy na miejskim odcinku, czyli w takich warunkach, w jakich najczęściej wykorzystywany jest elektryczny tryb jazdy. Po przejechaniu trasy pomiarowej okazało się, że zasięg wyniósł aż 91 km! Zużycie energii w mieście to tylko 15 kWh/100 km.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – przekładnia e-CVT też daje radę
W trakcie testu doceniliśmy bezstopniową przekładnię e-CVT. Nie będę ukrywał, że nie jestem fanem tego mechanizmu, ale w tym przypadku sprawdza się znakomicie. Zatem test pokazał, że taka skrzynia znacznie lepiej spisuje się w aucie o dużej pojemności i mocy niż w hybrydach opartych na benzyniakach 1.8 czy 2.0. Przyspieszanie jest płynne, a spalinowy silnik nie drażni hałasem.
Toyota RAV4 plug-in hybrid jest dynamicznym autem, ale podczas jazdy na zakrętach okazuje się ociężała. Na takie zachowanie wpływa masa dodatkowego silnika elektrycznego umieszczonego z tyłu. Z drugiej strony dzięki niemu lepszy jest rozkład mas pomiędzy osiami. Ponadto z racji wyższej mocy trafiającej na przód trzeba liczyć się z podsterownością.
Napęd 4x4 sprawia, że można ze spokojem myśleć o jeździe w lekkim terenie. Toyota RAV4 plug-in hybrid radzi sobie z ruszaniem na grząskim piasku, pomimo że tylny silnik elektryczny działa z lekkim opóźnieniem. Pamiętajcie jednak, że nie jest to prawdziwa terenówka i nie poradzi sobie z wymagającymi bezdrożami, tym bardziej że prześwit wynosi tylko 190 mm.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – hamulce powinny być lepsze
Mniej pochwał należy się za hamulce. Zatrzymanie nowoczesnego auta jadącego 100 km/h po 38,3 m i 38,7 m po rozgrzaniu tarcz to za długi odcinek. Za to większych korekt nie potrzebuje podwozie pod względem resorowania. Okazuje się ono na tyle skuteczne, że dobrze niweluje wszelkie nierówności nawierzchni.
Tak naprawdę jedyną istotną przeszkodą w zakupie Toyoty RAV4 plug-in hybrid jest wysoka cena. Ponad 250 000 zł to dużo nawet jak na mocną hybrydę plug-in z bogatym wyposażeniem. Hyundai Tucson jest wprawdzie słabszy (265 KM), ale też ma napęd 4x4 i automatyczną skrzynię, a w topowej wersji Platinum kosztuje 196 900 zł.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – nadwozie
Przestronność części pasażerskiej oraz pojemność bagażnika są bez zarzutu.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – napęd
Zarówno w elektrycznym, jak i hybrydowym trybie samochód świetnie przyspiesza. Przy tak wysokiej mocy sprawdza się bezstopniowa przekładnia.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – prowadzenie
Auto dobrze prowadzi się na krętych drogach, ale hamulce mogłyby być skuteczniejsze.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – multimedia
Multimedia są łatwe w obsłudze, ale ich grafika jest słaba. Brakuje wirtualnych zegarów.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – spalanie
Spalanie i zużycie energii są niskie jak na moc i osiągi. Duży zasięg w elektrycznym trybie.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – komfort
Zawieszenie dobrze tłumi wyboje, a fotele okazują się wygodne także podczas długiej podróży.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – koszty
To poważny mankament pojazdu. Ponad 250 000 zł to dużo, nawet jak na hybrydę plug-in.
Toyota RAV4 plug-in hybrid – nasza opinia
Czy poszukując SUV-a z napędem hybrydowym typu plug-in, wziąłbym pod uwagę Toyotę RAV4? Bezsprzecznie tak. To jeden z lepszych (o ile nie najlepszy) modeli tego typu na rynku. Auto zachwyca dynamiką i dużym zasięgiem w trakcie miejskiej jazdy na prądzie. Poważną skazą na wizerunku są mało skuteczne hamulce. No i ta cena…
Toyota RAV4 plug-in hybrid – wyniki testu
0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 6,1 s |
0-130 km/h | 9,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,1 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 3,8 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1949/561 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,8/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,3 m |
gorące | 38,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,6 l/100 km |
Testowe zużycie prądu | 15,0 kWh/100 km (miasto) |
Zasięg rzeczywisty na benzynie/prądzie | 610/91 km |
Toyota RAV4 plug-in hybrid – dane producenta
Rodzaj silnika | benz./R4/16 + 2 elektr. |
Pojemność skokowa | 2487 ccm |
Moc maksymalna | 185 KM przy 6000 obr./min + 182 + 54 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 227 Nm przy 3200 obr./min |
Łączna moc | 306 KM |
Skrzynia biegów i napęd | bezstopniowa/4x4 |
Prędkość maksymalna | 180 km/h (EV: 135 km/h) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 1,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 22 g/km |
Pojemność akumulatora brutto | 18,1 kWh |
Zasięg elektryczny wg WLTP | 75 km |
Czas ładowania | 2,5-7,5 godz. |
Dł./szer./wys. | 4600/1855/1690 mm |
Rozstaw osi | 2690 mm |
Pojemność bagażnika | 520-1604 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Alenza H/L 33 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 225/60 R 18 100 H |
Toyota RAV4 plug-in hybrid – wyposażenie
7 airbagów/biledowe reflektory | S/S |
Awaryjne hamowanie/adaptacyjny tempomat | S/S |
Asystent pasa ruchu/nawigacja | S/S |
Apple Car Play/Android Auto/Bluetooth | S/S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Pakiet VIP | 16 000 zł |
Relingi/alufelgi | S/S |
Toyota RAV4 plug-in hybrid – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 251 900 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Gwarancja na układ hybrydowy | 5 lat lub 100 tys. km |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 267 900 zł |
RAV4 jest dynamicznym autem, ale podczas jazdy na zakrętach okazuje się ociężałe. Na takie zachowanie wpływa masa dodatkowego silnika elektrycznego umieszczonego z tyłu
Napęd 4x4 sprawia, że można ze spokojem myśleć o jeździe w lekkim terenie. Auto radzi sobie z ruszaniem na grząskim piasku, pomimo że tylny silnik elektryczny działa z lekkim opóźnieniem
Standardem jest 7-calowy ekran między wskaźnikami. Zarówno zegary, jak i wyświetlacz są czytelne, a odczyty informacji – łatwe
Fotele świetnie podpierają z boku, ale mogłyby
mieć dłuższe siedziska. Wentylacja, tapicerka
z naturalnej skóry oraz elektryczna regulacja
siedzenia pasażera i pamięć ustawienia
fotela kierowcy to elementy pakietu VIP
Pasażerowie podróżujący z tyłu mają bardzo dużo
przestrzeni zarówno nad głową, jak i na nogi
Samochód ma prześwit wynoszący 190 mm
Pojemność 520-1604 l to dobry wynik jak na hybrydę plug-in, ale są i lepsi pod tym względem. Kufer Hyundaia Tucsona plug-in mieści 558-1737 l
Pod podłogą bagażnika udało się wygospodarować przestrzeń na drobiazgi
Tak naprawdę jedyną istotną przeszkodą w zakupie RAV4 plug-in jest wysoka cena. Ponad 250 000 zł to dużo nawet jak na mocną hybrydę plug-in z bogatym wyposażeniem
Ładowanie baterii w 100 proc. z 230-woltowego gniazdka trwa 7,5 godz. Przy użyciu ładowarki o mocy 6,6 kW zajmuje to 2,5 godz.
Podczas testu na miejskim odcinku RAV4 przejechało w elektrycznym trybie 91 km – to rewelacyjny wynik
Toyota RAV4 plug-in hybrid ma w standardzie napęd na wszystkie koła
W trakcie testu doceniliśmy bezstopniową przekładnię e-CVT. test pokazał, że taka skrzynia znacznie lepiej spisuje się w aucie o dużej pojemności i mocy niż w hybrydach opartych na benzyniakach 1.8 czy 2.0. Przyspieszanie jest płynne, a spalinowy silnik nie drażni hałasem
Panoramiczny dach z elektrycznym sterowaniem
to część wyposażenia dostępnego w ramach pakie-tu VIP – 16 000 zł
Pokrętło w lewo – tryb Eco, w prawo – sportowy, a normalne ustawienie wybiera się po przyciśnięciu potencjometru
Wyrazista stylistyka, poparta ostrymi liniami, a do tego duża atrapa chłodnicy i wąskie reflektory – wszystko to sprawia, że RAV4 wyróżnia się na tle klasowej konkurencji
Na półce na środkowej konsoli wygospodarowano miejsce na indukcyjną ładowarkę smartfona
Na moc 306 KM składa się działanie 185-konnego benzyniaka i dwóch elektrycznych jednostek: przedniej o mocy 182 KM i tylnej – 54 KM
Na pokładzie znalazło się m.in. podgrzewanie kierownicy
Zatrzymanie nowoczesnego auta jadącego 100 km/h po 38,3 m i 38,7 m po rozgrzaniu tarcz to za długi odcinek
W dotarciu do celu pomaga seryjna nawigacja satelitarna
Na ekranie można obserwować sposób działania układu hybrydowego
Większych korekt nie potrzebuje podwozie pod względem resorowania. Okazuje się ono na tyle skuteczne, że dobrze niweluje wszelkie nierówności nawierzchni
W standardowym wyposażeniu znalazł się 9-calowy dotykowy ekran z wyrazistą grafiką. Za jego pomocą można łatwo obsługiwać urządzenia pokładowe i śledzić obraz z kamery cofania
W lusterku wstecznym jest kamera pokazująca obraz za autem, jeżeli kufer załadowany jest po dach i bagaż ogranicza widoczność do tyłu
Z tyłu pojazd przybrał bojowy wygląd. To zasługa dwóch końcówek układu wydechowego oraz zwieńczenia klapy bagażnika wydatnym spoilerem