• Tesla Model X jest oferowana od 2015 roku
  • Sprawdziliśmy, czy warto kupić takie auto z początku produkcji
  • Elektryczne samochody to nadal ciekawostka na naszym rynku. Warto jednak wiedzieć, że ich ceny spadają wolniej niż w przypadku aut spalinowych
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Z Teslą jest jak w przypadku Apple i iPhone'a – tu też z jednej strony są wyznawcy, z drugiej zaś osoby krytycznie nastawione, które uważają, że ten smartfon nie jest wart swojej ceny. Faktem jest, że Tesla robi swoje auta inaczej niż inni producenci aut elektrycznych. Obsługa Tesli Model X odbywa się prawie wyłącznie za pomocą ekranu dotykowego. Tesla jako jedyna marka ma własną sieć stacji ładowania Supercharger. Co nie zmienia faktu, że Teslę można naładować na każdej ładowarce. W domu również, ale uwaga — to może trochę potrwać. Jak długo? To zależy czy korzystamy z gniazdka 230V, czy jednak mamy w garażu zamontowaną mocniejszą ładowarkę.

Tesla Model X Foto: Auto Bild
Tesla Model X

Tesla Model X – uwaga na reflektory

Tesla była pierwszym producentem, który zdecydował się na stałe ulepszane i uwalniane od błędów swoich aut. Rozwiązaniem tego problemu, są zdalne aktualizacje oprogramowania. Dlatego używana Tesla powinna być zawsze zaktualizowana (podobnie jak smartfon).

Jednak w przypadku niektórych słabości Tesli żadna aktualizacja cyfrowa nie pomaga. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest tradycyjna naprawa analogowa. Tesla Model X cierpi przede wszystkim na nadwagę, a co za tym idzie, ma przeciążoną przednią oś. Dlatego też często, zanim auto przejedzie 100 tys. km, trzeba wymienić łożyska oraz przeciążone przeguby.

Tesla Model X Foto: Auto Bild
Tesla Model X

Kolejnym słabym punktem Tesli Model X są reflektory i ich jednostka sterująca. Występuje tu wiele zakłóceń – takich jak np. różne natężenie światła lewego i prawego, opóźnione zapalanie świateł drogowych i zakłócenia pracy kierunkowskazów.

Silniki elektryczne i przekładnie są najwyraźniej solidne. Tylko musimy pamiętać o tym, że wały napędowe, oraz przeguby to coś co warto sprawdzić przed kupnem używanej Tesli Model X. Te elementy muszą sobie radzić z dużą mocą oraz gigantycznym momentem obrotowym.

Tesla Model X – użytkownicy są wierni marce

Tesla Model X Foto: Auto Świat
Tesla Model X

Doniesienia o malejącej pojemności baterii do tej pory do nas nie dotarły. Właściciele Tesli Model X są znacznie bardziej zaniepokojeni opóźnioną dostawą części zamiennych po wypadkach oraz wrażliwymi na zarysowania powierzchniami w kabinie. Dziwić może również nieskładany drugi rząd siedzeń w przypadku wersji siedmiomiejscowej. Wielu kierowców Tesli Model X krytykuje również zbyt wolne lub słabnące elektryczne zamykanie i otwieranie tylnych drzwiach i tylnej klapy.

Ale tutaj jest jeszcze jedno odniesienie do produktów Apple: użytkownicy na przestrzeni lat najwyraźniej przyzwyczajają się do pewnych osobliwości i nieraz akceptują osobliwe traktowanie przez pracowników obsługi Tesli. I mimo wszystko pozostają z marką.

Tesla Model X Foto: Auto Bild
Tesla Model X

Tesla Model X – Naszym zdaniem

Mechanika i baterie w Tesli Model X nie zużywają się tak szybko, jak przewidywali to krytycy aut elektrycznych. To fakt, że Tesle mają wiele irytujących słabości. Nawet ceny używanych Tesli Model X trudno uznać za atrakcyjne, jednak to wszystko nie zraża do kupna Tesli wielu klientów na całym świecie. Czy kogoś to dziwi? Raczej nie powinno, to pierwszy producent, który od wielu lat pracuje nad rozwojem samochodów z napędem elektrycznym i chyba robi to dobrze. Bo trudno o taką drugą markę, która pomimo wielu drobnych, irytujących mniejszych lub większych usterek czy też rozwiązań — produkuje naprawdę udane samochody elektryczne.