• Z racji przejścia na platformę MQB Multivan T7 prowadzi się teraz trochę bardziej jak auto osobowe – choć to nadal blisko 5-metrowy, ważący ponad 2,2 tony bus
  • Multivan występuje w dwóch rozmiarach. Jeśli planujesz częste podróże z kompletem pasażerów i bagażem nie tylko podręcznym rozważ dłuższą wersję
  • Zasięg elektryczny w teście okazał się lepszy niż wg WLTP
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Nowy Multivan zerwał z robotniczymi genami Transportera (które i tak świetnie maskował) i teraz wykorzystuje osobówkową platformę MQB. To niesie ze sobą kilka zmian koncepcji, ale też szereg nowoczesnych korzyści – Multivana poza konwencjonalnymi silnikami może teraz napędzać też 218-konna hybryda plug-in. Turbobenzynowe 1.4 wnosi do tego zestawu 150 KM, zintegrowany z 6-stopniowym DSG silnik elektryczny – 116 KM, a akumulator ma użyteczną pojemność 10,4 kWh. Jak to jeździ?

Według WLTP zasięg na ładowaniu wynosi 48 km. Jednak w teście na ulicach Warszawy, w sprzyjających 21°C, udało mi się pokonać aż 56 km na ładowaniu, i to przy zużyciu tylko 16,7 kWh/100 km. Oczywiście, w niższej temperaturze, z intensywniejszym użyciem ogrzewania czy postojami na chłodzie te wyniki będą gorsze, lecz na co dzień większość tras można pokonywać na prądzie. Moc elektryka też w zupełności wystarcza do poruszania ważącego 2,2 tony busa w ruchu miejskim.

Ponowne naładowanie baterii do pełna, np. w centrum handlowym, trochę trwa – ładowarka pokładowa ma tylko 3,6 kW, a 0-100 proc. zajmuje 3 h 40 min. Ale za to w pracy czy w domu wystarczy gniazdko 230 V 10 A (czas ład.: 5 h). Zapas prądu można też uzupełnić podczas jazdy – na dystansie 45 km przy 100-120 km/h poziom naładowania wzrósł z ~0 do 61 proc. Jest to jednak okupione zwiększonym spalaniem, które w tej próbie wyniosło 11 l/100 km.

Multivan ma dwa tryby pracy układu hybrydowego (elektryczny i hybrydowy), w tym drugim można też ustawić ładowanie akumulatora. Podtrzymanie stanu baterii nie zawsze działa jak należy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Multivan ma dwa tryby pracy układu hybrydowego (elektryczny i hybrydowy), w tym drugim można też ustawić ładowanie akumulatora. Podtrzymanie stanu baterii nie zawsze działa jak należy.

A z jakim spalaniem trzeba się liczyć w zwykłym trybie hybrydowym, bez ładowania baterii z gniazdka? W mieście nawet przez 62 proc. czasu Multivan porusza się z wyłączonym silnikiem benzynowym i potrzebuje raptem 5,8-6,2 l/100 km – charakterystyka pracy układu zachęca do spokojnej jazdy, w sytuacji zbyt gwałtownego ruszenia zdarzają się szarpnięcia w momencie dołączania jednostki spalinowej.

Dotykowa koncepcja obsługi (jak w Golfie) wymaga dużo klikania na ekranie, a sterowanie głosowe działa kiepsko. W dolnej części deski rozdzielczej sporo twardego plastiku, ale w vanach tak już jest – nawet tych droższych. Dużo półek. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dotykowa koncepcja obsługi (jak w Golfie) wymaga dużo klikania na ekranie, a sterowanie głosowe działa kiepsko. W dolnej części deski rozdzielczej sporo twardego plastiku, ale w vanach tak już jest – nawet tych droższych. Dużo półek.

Na drodze krajowej Multivan spalił 6,8 l, na ekspresówce 7,1-8,1 l, a na autostradzie 8,7 l/100 km. Naszą pętlę pomiarową pokonał z wynikiem 7,4 l/100 km – oszczędnie jak na auto z takimi gabarytami. W dalszych podróżach autostradą we znaki może się jednak dawać zbiornik paliwa, który mieści tylko 45 l – dla "busiarzy" przesiadających się z TDI może to być szok.

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – standardowy rozmiar... za mały?

Zaskoczeniem może też być bagażnik, który po ustawieniu siedmiu foteli w komfortowych odstępach raczej nie pomieści toreb tak wielu pasażerów. Niestety, nowa platforma i normy zderzeniowe wymusiły wydłużenie przodu auta i tych centymetrów może brakować z tyłu – przynajmniej w testowanym rozmiarze L1. Dłuższy o 20 cm Multivan L2 będzie bez wątpienia lepszą opcją, jeśli pasażerowie mają się cieszyć świetną przestronnością, jak i dużym kufrem. Jednak dla rodzin, które podróżują na co dzień przede wszystkim po mieście, wygodniejszy będzie bardziej poręczny wariant L1.

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid

Prowadzenie Multivana stało się bardziej jak w osobówce, zwarte. Zawieszenie mniej buja na nierównościach niż w poprzedniku, ale nie oduczyło się całkiem hałasowania. Opcjonalny układ DCC pozwala w trybie Individual niemal bezstopniowo regulować sztywność amortyzacji – warto go zamówić. Natomiast darować można sobie funkcję Easy Open, czyli otwieranie tylnej klapy i bocznych drzwi ruchem stopy – przypadkowe zamknięcie w momencie pakowania to, niestety, irytująca rutyna.

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nasza opinia

Byłem zaskoczony, jak sprawnie radzi sobie hybrydowe 1.4 w tak ciężkim aucie – zarówno pod względem efektywności, jak i dynamiki. Fajnie, że można teraz zamówić np. ekran head-up, ale poza tym nowe multimedia Volkswagena mnie nie przekonują – wolę starą "guzikologię" z Multivana T6.1. Owszem, wraz z płytą MQB poprawiły się prowadzenie i komfort, ale te wcale nie były złe w poprzedniku. W nowym Multivanie widzę po części następcę... Sharana. Niestety, dość drogiego...

OCENA: 5

Dłuższy "ryjek", niższa wysokość, słupek A rozdzielony spiczastym oknem. Nadwozie nowego Multivana trochę się zmieniło. Dwubarwne lakierowanie dodaje szlachetności. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dłuższy "ryjek", niższa wysokość, słupek A rozdzielony spiczastym oknem. Nadwozie nowego Multivana trochę się zmieniło. Dwubarwne lakierowanie dodaje szlachetności.

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wymiary

Volkswagen Multivan – wymiary Foto: Auto Świat
Volkswagen Multivan – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyniki testu

0-50 km/h 3,5 s
0-100 km/h 9,0 s
0-130 km/h 14,6 s
60-100 km/h 4,7 s (aut.)
80-120 km/h 6,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2215/535 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Zużycie testowe – 95 okt. (tryb hybrydowy, po rozładowaniu baterii) | prądu 7,4 l | 16,7 kWh na 100 km
Zasięg – na benzynie | prądzie 608 | 56 km

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika benz. poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maksymalna 150 + 116 KM
Łączna moc systemu hybrydowego 218 KM
Łączny moment obr. systemu hybr. 350 Nm
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 6b
Napęd przedni
0-100 km/h 11,6 s
Prędkość maks. – w trybie hybr. | elektr. 192 km/h | 130 km/h
Zużycie wg WLTP 1,8 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 41 g/km
Poj. akum. netto 10,4 kWh
Zasięg elektr. wg WLTP 48 km
Czas ładowania AC 3,6/2,3 kW 3 h 40 min/5 h
Pojemność bagażnika 469-1850-3710 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 4
Rozmiar opon 235/50 R 18

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyposażenie

Wersja L1 Style
7 airbagów S
LED-y matrycowe S
7 siedzeń S
Klimatyzacja 3-stref. S
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Nagłośnienie Harman Kardon 5420 zł
Czujniki park./kamera cofania S/S
Adapt. zawieszenie 5340 zł
Szyby akustyczne 2650 zł
Podgrzewane fotele w 1. rzędzie/w 2. i 3. rzędzie S/2890 zł
Adapt. tempomat i asyst. martw. pola 4810 zł
Kluczyk zbliż./elektr. ster. klapa 1870/3020 zł
Lakier 2-kolorowy 11 720 zł
Alufelgi 18-cal. 1920 zł

Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 280 452 zł
Cena testowanego auta 359 049 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Połączenie 1,4-litrowego TSI o mocy 150 KM i 116-konnego elektryka można znaleźć też w wielu innych modelach grupy VW. Okazuje się, że nawet w ciężkim Multivanie ten zespół napędowy dobrze się sprawdza. Charakterystyka hybrydy zachęca do nieco spokojniejszej jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Połączenie 1,4-litrowego TSI o mocy 150 KM i 116-konnego elektryka można znaleźć też w wielu innych modelach grupy VW. Okazuje się, że nawet w ciężkim Multivanie ten zespół napędowy dobrze się sprawdza. Charakterystyka hybrydy zachęca do nieco spokojniejszej jazdy.
Pracę układu hybrydowego można śledzić na ekranie. Szkoda, że tej grafiki nie da się też wyświetlić, na wirtualnych zegarach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pracę układu hybrydowego można śledzić na ekranie. Szkoda, że tej grafiki nie da się też wyświetlić, na wirtualnych zegarach.
Przy 7 osobach na pokładzie bagażnik robi się mały, a tu jeszcze zwykle jeżdżą kable. 469 l jest do linii okien. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Przy 7 osobach na pokładzie bagażnik robi się mały, a tu jeszcze zwykle jeżdżą kable. 469 l jest do linii okien.
Na burcie: wyjmowana lampka jak w Skodach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Na burcie: wyjmowana lampka jak w Skodach.
Fotele ErgoActive z elektrycznym sterowaniem i tapicerką z mikrofibry (6350 zł) są świetne. Siedzi się nieco niżej niż w poprzednikach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Fotele ErgoActive z elektrycznym sterowaniem i tapicerką z mikrofibry (6350 zł) są świetne. Siedzi się nieco niżej niż w poprzednikach.
Tylne siedzenia są wygodne, mają podłokietniki i łatwiej się je wyjmuje niż w poprzednim Multivanie. Opcjonalnie mogą być podgrzewane (z wyjątkiem środkowego fotela w 3. rzędzie). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tylne siedzenia są wygodne, mają podłokietniki i łatwiej się je wyjmuje niż w poprzednim Multivanie. Opcjonalnie mogą być podgrzewane (z wyjątkiem środkowego fotela w 3. rzędzie).
Środkowy fotel w 3. rzędzie jest minimalnie węższy od bocznych. Żeby dostać się do tyłu, trzeba złożyć i przesunąć fotel w 2. rzędzie. Ilość miejsca może być dokładnie taka sama jak 2. rzędzie – ale zależy to oczywiście od ustawienia siedzeń. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Środkowy fotel w 3. rzędzie jest minimalnie węższy od bocznych. Żeby dostać się do tyłu, trzeba złożyć i przesunąć fotel w 2. rzędzie. Ilość miejsca może być dokładnie taka sama jak 2. rzędzie – ale zależy to oczywiście od ustawienia siedzeń.
Wielofunkcyjny stolik (2710 zł) można przesuwać na szynach, po całej kabinie. Ma nawet gniazda USB.. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wielofunkcyjny stolik (2710 zł) można przesuwać na szynach, po całej kabinie. Ma nawet gniazda USB..
Wysuwany uchwyt na kubki w środkowej konsoli. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wysuwany uchwyt na kubki w środkowej konsoli.
Ładowarka indukcyjna do telefonu (1850 zł), niestety często odmawiała współpracy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ładowarka indukcyjna do telefonu (1850 zł), niestety często odmawiała współpracy.
Elektrycznie przesuwane drzwi w serii. Nie warto zamawiać sterowania gestami, czyli np. ruchem stopy pod karoserią auta – łatwo o przypadkowe zamknięcie lub otwarcie. To samo tyczy się tylnej klapy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Elektrycznie przesuwane drzwi w serii. Nie warto zamawiać sterowania gestami, czyli np. ruchem stopy pod karoserią auta – łatwo o przypadkowe zamknięcie lub otwarcie. To samo tyczy się tylnej klapy.
Komputer pokładowy oblicza dystans przejechany bez użycia silnika spalinowego. Resetuje się z każdym uruchomieniem napędu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Komputer pokładowy oblicza dystans przejechany bez użycia silnika spalinowego. Resetuje się z każdym uruchomieniem napędu.
Panel klimy został zlikwidowany, nawiewem steruje się na głównym ekranie, temperaturą – na małych slajderach poniżej. Czy to wygodne? Absolutnie nie, ale trzeba przywyknąć, że zmiany w ustawieniach pochłaniają więcej uwagi. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Panel klimy został zlikwidowany, nawiewem steruje się na głównym ekranie, temperaturą – na małych slajderach poniżej. Czy to wygodne? Absolutnie nie, ale trzeba przywyknąć, że zmiany w ustawieniach pochłaniają więcej uwagi.
Komputer pokładowy oblicza też zużycie prądu – tego parametru nie da się jednak wyświetlić na zegarach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Komputer pokładowy oblicza też zużycie prądu – tego parametru nie da się jednak wyświetlić na zegarach.
Klapka gniazdka ładowania ze zintegrowaną zatyczką – nie trzeba jej osobno wyjmować, jak w wielu innych hybrydach plug-in. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Klapka gniazdka ładowania ze zintegrowaną zatyczką – nie trzeba jej osobno wyjmować, jak w wielu innych hybrydach plug-in.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid