Nowy Multivan zerwał z robotniczymi genami Transportera (które i tak świetnie maskował) i teraz wykorzystuje osobówkową platformę MQB. To niesie ze sobą kilka zmian koncepcji, ale też szereg nowoczesnych korzyści – Multivana poza konwencjonalnymi silnikami może teraz napędzać też 218-konna hybryda plug-in. Turbobenzynowe 1.4 wnosi do tego zestawu 150 KM, zintegrowany z 6-stopniowym DSG silnik elektryczny – 116 KM, a akumulator ma użyteczną pojemność 10,4 kWh. Jak to jeździ?
Według WLTP zasięg na ładowaniu wynosi 48 km. Jednak w teście na ulicach Warszawy, w sprzyjających 21°C, udało mi się pokonać aż 56 km na ładowaniu, i to przy zużyciu tylko 16,7 kWh/100 km. Oczywiście, w niższej temperaturze, z intensywniejszym użyciem ogrzewania czy postojami na chłodzie te wyniki będą gorsze, lecz na co dzień większość tras można pokonywać na prądzie. Moc elektryka też w zupełności wystarcza do poruszania ważącego 2,2 tony busa w ruchu miejskim.
Przeczytaj też:
Ponowne naładowanie baterii do pełna, np. w centrum handlowym, trochę trwa – ładowarka pokładowa ma tylko 3,6 kW, a 0-100 proc. zajmuje 3 h 40 min. Ale za to w pracy czy w domu wystarczy gniazdko 230 V 10 A (czas ład.: 5 h). Zapas prądu można też uzupełnić podczas jazdy – na dystansie 45 km przy 100-120 km/h poziom naładowania wzrósł z ~0 do 61 proc. Jest to jednak okupione zwiększonym spalaniem, które w tej próbie wyniosło 11 l/100 km.
Multivan ma dwa tryby pracy układu hybrydowego (elektryczny i hybrydowy), w tym drugim można też ustawić ładowanie akumulatora. Podtrzymanie stanu baterii nie zawsze działa jak należy.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
A z jakim spalaniem trzeba się liczyć w zwykłym trybie hybrydowym, bez ładowania baterii z gniazdka? W mieście nawet przez 62 proc. czasu Multivan porusza się z wyłączonym silnikiem benzynowym i potrzebuje raptem 5,8-6,2 l/100 km – charakterystyka pracy układu zachęca do spokojnej jazdy, w sytuacji zbyt gwałtownego ruszenia zdarzają się szarpnięcia w momencie dołączania jednostki spalinowej.
Dotykowa koncepcja obsługi (jak w Golfie) wymaga dużo klikania na ekranie, a sterowanie głosowe działa kiepsko. W dolnej części deski rozdzielczej sporo twardego plastiku, ale w vanach tak już jest – nawet tych droższych. Dużo półek.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Na drodze krajowej Multivan spalił 6,8 l, na ekspresówce 7,1-8,1 l, a na autostradzie 8,7 l/100 km. Naszą pętlę pomiarową pokonał z wynikiem 7,4 l/100 km – oszczędnie jak na auto z takimi gabarytami. W dalszych podróżach autostradą we znaki może się jednak dawać zbiornik paliwa, który mieści tylko 45 l – dla "busiarzy" przesiadających się z TDI może to być szok.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – standardowy rozmiar... za mały?
Zaskoczeniem może też być bagażnik, który po ustawieniu siedmiu foteli w komfortowych odstępach raczej nie pomieści toreb tak wielu pasażerów. Niestety, nowa platforma i normy zderzeniowe wymusiły wydłużenie przodu auta i tych centymetrów może brakować z tyłu – przynajmniej w testowanym rozmiarze L1. Dłuższy o 20 cm Multivan L2 będzie bez wątpienia lepszą opcją, jeśli pasażerowie mają się cieszyć świetną przestronnością, jak i dużym kufrem. Jednak dla rodzin, które podróżują na co dzień przede wszystkim po mieście, wygodniejszy będzie bardziej poręczny wariant L1.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Prowadzenie Multivana stało się bardziej jak w osobówce, zwarte. Zawieszenie mniej buja na nierównościach niż w poprzedniku, ale nie oduczyło się całkiem hałasowania. Opcjonalny układ DCC pozwala w trybie Individual niemal bezstopniowo regulować sztywność amortyzacji – warto go zamówić. Natomiast darować można sobie funkcję Easy Open, czyli otwieranie tylnej klapy i bocznych drzwi ruchem stopy – przypadkowe zamknięcie w momencie pakowania to, niestety, irytująca rutyna.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nasza opinia
Byłem zaskoczony, jak sprawnie radzi sobie hybrydowe 1.4 w tak ciężkim aucie – zarówno pod względem efektywności, jak i dynamiki. Fajnie, że można teraz zamówić np. ekran head-up, ale poza tym nowe multimedia Volkswagena mnie nie przekonują – wolę starą "guzikologię" z Multivana T6.1. Owszem, wraz z płytą MQB poprawiły się prowadzenie i komfort, ale te wcale nie były złe w poprzedniku. W nowym Multivanie widzę po części następcę... Sharana. Niestety, dość drogiego...
OCENA: 5
Dłuższy "ryjek", niższa wysokość, słupek A rozdzielony spiczastym oknem. Nadwozie nowego Multivana trochę się zmieniło. Dwubarwne lakierowanie dodaje szlachetności.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wymiary
Volkswagen Multivan – wymiaryŹródło: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyniki testu
0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 9,0 s |
0-130 km/h | 14,6 s |
60-100 km/h | 4,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2215/535 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Zużycie testowe – 95 okt. (tryb hybrydowy, po rozładowaniu baterii) | prądu | 7,4 l | 16,7 kWh na 100 km |
Zasięg – na benzynie | prądzie | 608 | 56 km |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika benz. | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna | 150 + 116 KM |
Łączna moc systemu hybrydowego | 218 KM |
Łączny moment obr. systemu hybr. | 350 Nm |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 6b |
Napęd | przedni |
0-100 km/h | 11,6 s |
Prędkość maks. – w trybie hybr. | elektr. | 192 km/h | 130 km/h |
Zużycie wg WLTP | 1,8 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 41 g/km |
Poj. akum. netto | 10,4 kWh |
Zasięg elektr. wg WLTP | 48 km |
Czas ładowania AC 3,6/2,3 kW | 3 h 40 min/5 h |
Pojemność bagażnika | 469-1850-3710 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon | 235/50 R 18 |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyposażenie
Wersja | L1 Style |
7 airbagów | S |
LED-y matrycowe | S |
7 siedzeń | S |
Klimatyzacja 3-stref. | S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Nagłośnienie Harman Kardon | 5420 zł |
Czujniki park./kamera cofania | S/S |
Adapt. zawieszenie | 5340 zł |
Szyby akustyczne | 2650 zł |
Podgrzewane fotele w 1. rzędzie/w 2. i 3. rzędzie | S/2890 zł |
Adapt. tempomat i asyst. martw. pola | 4810 zł |
Kluczyk zbliż./elektr. ster. klapa | 1870/3020 zł |
Lakier 2-kolorowy | 11 720 zł |
Alufelgi 18-cal. | 1920 zł |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 280 452 zł |
Cena testowanego auta | 359 049 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Połączenie 1,4-litrowego TSI o mocy 150 KM i 116-konnego elektryka można znaleźć też w wielu innych modelach grupy VW. Okazuje się, że nawet w ciężkim Multivanie ten zespół napędowy dobrze się sprawdza. Charakterystyka hybrydy zachęca do nieco spokojniejszej jazdy.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Pracę układu hybrydowego można śledzić na ekranie. Szkoda, że tej grafiki nie da się też wyświetlić, na wirtualnych zegarach.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Przy 7 osobach na pokładzie bagażnik robi się mały, a tu jeszcze zwykle jeżdżą kable. 469 l jest do linii okien.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Na burcie: wyjmowana lampka jak w Skodach.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Fotele ErgoActive z elektrycznym sterowaniem i tapicerką z mikrofibry (6350 zł) są świetne. Siedzi się nieco niżej niż w poprzednikach.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Tylne siedzenia są wygodne, mają podłokietniki i łatwiej się je wyjmuje niż w poprzednim Multivanie. Opcjonalnie mogą być podgrzewane (z wyjątkiem środkowego fotela w 3. rzędzie).Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Środkowy fotel w 3. rzędzie jest minimalnie węższy od bocznych. Żeby dostać się do tyłu, trzeba złożyć i przesunąć fotel w 2. rzędzie. Ilość miejsca może być dokładnie taka sama jak 2. rzędzie – ale zależy to oczywiście od ustawienia siedzeń.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wielofunkcyjny stolik (2710 zł) można przesuwać na szynach, po całej kabinie. Ma nawet gniazda USB..Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wysuwany uchwyt na kubki w środkowej konsoli.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Ładowarka indukcyjna do telefonu (1850 zł), niestety często odmawiała współpracy.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Elektrycznie przesuwane drzwi w serii. Nie warto zamawiać sterowania gestami, czyli np. ruchem stopy pod karoserią auta – łatwo o przypadkowe zamknięcie lub otwarcie. To samo tyczy się tylnej klapy.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Komputer pokładowy oblicza dystans przejechany bez użycia silnika spalinowego. Resetuje się z każdym uruchomieniem napędu.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Panel klimy został zlikwidowany, nawiewem steruje się na głównym ekranie, temperaturą – na małych slajderach poniżej. Czy to wygodne? Absolutnie nie, ale trzeba przywyknąć, że zmiany w ustawieniach pochłaniają więcej uwagi.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Komputer pokładowy oblicza też zużycie prądu – tego parametru nie da się jednak wyświetlić na zegarach.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Klapka gniazdka ładowania ze zintegrowaną zatyczką – nie trzeba jej osobno wyjmować, jak w wielu innych hybrydach plug-in.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybridŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki