- Z racji przejścia na platformę MQB Multivan T7 prowadzi się teraz trochę bardziej jak auto osobowe – choć to nadal blisko 5-metrowy, ważący ponad 2,2 tony bus
- Multivan występuje w dwóch rozmiarach. Jeśli planujesz częste podróże z kompletem pasażerów i bagażem nie tylko podręcznym rozważ dłuższą wersję
- Zasięg elektryczny w teście okazał się lepszy niż wg WLTP
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Przeczytaj też:
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – standardowy rozmiar... za mały?
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nasza opinia
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wymiary
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyniki testu
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – dane techniczne (producenta)
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyposażenie
- Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – ceny i gwarancja
Nowy Multivan zerwał z robotniczymi genami Transportera (które i tak świetnie maskował) i teraz wykorzystuje osobówkową platformę MQB. To niesie ze sobą kilka zmian koncepcji, ale też szereg nowoczesnych korzyści – Multivana poza konwencjonalnymi silnikami może teraz napędzać też 218-konna hybryda plug-in. Turbobenzynowe 1.4 wnosi do tego zestawu 150 KM, zintegrowany z 6-stopniowym DSG silnik elektryczny – 116 KM, a akumulator ma użyteczną pojemność 10,4 kWh. Jak to jeździ?
Według WLTP zasięg na ładowaniu wynosi 48 km. Jednak w teście na ulicach Warszawy, w sprzyjających 21°C, udało mi się pokonać aż 56 km na ładowaniu, i to przy zużyciu tylko 16,7 kWh/100 km. Oczywiście, w niższej temperaturze, z intensywniejszym użyciem ogrzewania czy postojami na chłodzie te wyniki będą gorsze, lecz na co dzień większość tras można pokonywać na prądzie. Moc elektryka też w zupełności wystarcza do poruszania ważącego 2,2 tony busa w ruchu miejskim.
Przeczytaj też:
- Test Volvo XC90 T8 – 7 miejscowy SUV plug-in
- Elektryk, hybryda plug-in czy turbobenzyna?
- Ranking realnego zasięgu hybryd plug-in
Ponowne naładowanie baterii do pełna, np. w centrum handlowym, trochę trwa – ładowarka pokładowa ma tylko 3,6 kW, a 0-100 proc. zajmuje 3 h 40 min. Ale za to w pracy czy w domu wystarczy gniazdko 230 V 10 A (czas ład.: 5 h). Zapas prądu można też uzupełnić podczas jazdy – na dystansie 45 km przy 100-120 km/h poziom naładowania wzrósł z ~0 do 61 proc. Jest to jednak okupione zwiększonym spalaniem, które w tej próbie wyniosło 11 l/100 km.
A z jakim spalaniem trzeba się liczyć w zwykłym trybie hybrydowym, bez ładowania baterii z gniazdka? W mieście nawet przez 62 proc. czasu Multivan porusza się z wyłączonym silnikiem benzynowym i potrzebuje raptem 5,8-6,2 l/100 km – charakterystyka pracy układu zachęca do spokojnej jazdy, w sytuacji zbyt gwałtownego ruszenia zdarzają się szarpnięcia w momencie dołączania jednostki spalinowej.
Na drodze krajowej Multivan spalił 6,8 l, na ekspresówce 7,1-8,1 l, a na autostradzie 8,7 l/100 km. Naszą pętlę pomiarową pokonał z wynikiem 7,4 l/100 km – oszczędnie jak na auto z takimi gabarytami. W dalszych podróżach autostradą we znaki może się jednak dawać zbiornik paliwa, który mieści tylko 45 l – dla "busiarzy" przesiadających się z TDI może to być szok.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – standardowy rozmiar... za mały?
Zaskoczeniem może też być bagażnik, który po ustawieniu siedmiu foteli w komfortowych odstępach raczej nie pomieści toreb tak wielu pasażerów. Niestety, nowa platforma i normy zderzeniowe wymusiły wydłużenie przodu auta i tych centymetrów może brakować z tyłu – przynajmniej w testowanym rozmiarze L1. Dłuższy o 20 cm Multivan L2 będzie bez wątpienia lepszą opcją, jeśli pasażerowie mają się cieszyć świetną przestronnością, jak i dużym kufrem. Jednak dla rodzin, które podróżują na co dzień przede wszystkim po mieście, wygodniejszy będzie bardziej poręczny wariant L1.
Prowadzenie Multivana stało się bardziej jak w osobówce, zwarte. Zawieszenie mniej buja na nierównościach niż w poprzedniku, ale nie oduczyło się całkiem hałasowania. Opcjonalny układ DCC pozwala w trybie Individual niemal bezstopniowo regulować sztywność amortyzacji – warto go zamówić. Natomiast darować można sobie funkcję Easy Open, czyli otwieranie tylnej klapy i bocznych drzwi ruchem stopy – przypadkowe zamknięcie w momencie pakowania to, niestety, irytująca rutyna.
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nasza opinia
Byłem zaskoczony, jak sprawnie radzi sobie hybrydowe 1.4 w tak ciężkim aucie – zarówno pod względem efektywności, jak i dynamiki. Fajnie, że można teraz zamówić np. ekran head-up, ale poza tym nowe multimedia Volkswagena mnie nie przekonują – wolę starą "guzikologię" z Multivana T6.1. Owszem, wraz z płytą MQB poprawiły się prowadzenie i komfort, ale te wcale nie były złe w poprzedniku. W nowym Multivanie widzę po części następcę... Sharana. Niestety, dość drogiego...
OCENA: 5
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyniki testu
| 0-50 km/h | 3,5 s |
| 0-100 km/h | 9,0 s |
| 0-130 km/h | 14,6 s |
| 60-100 km/h | 4,7 s (aut.) |
| 80-120 km/h | 6,2 s (aut.) |
| Masa rzeczywista/ładowność | 2215/535 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
| Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,0 m |
| Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,4 m |
| Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 35,7 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
| przy 100 km/h | 65 dB (A) |
| przy 130 km/h | 69 dB (A) |
| Zużycie testowe – 95 okt. (tryb hybrydowy, po rozładowaniu baterii) | prądu | 7,4 l | 16,7 kWh na 100 km |
| Zasięg – na benzynie | prądzie | 608 | 56 km |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – dane techniczne (producenta)
| Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
| Ustawienie silnika benz. | poprzecznie z przodu |
| Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
| Moc maksymalna | 150 + 116 KM |
| Łączna moc systemu hybrydowego | 218 KM |
| Łączny moment obr. systemu hybr. | 350 Nm |
| Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 6b |
| Napęd | przedni |
| 0-100 km/h | 11,6 s |
| Prędkość maks. – w trybie hybr. | elektr. | 192 km/h | 130 km/h |
| Zużycie wg WLTP | 1,8 l/100 km |
| Emisja CO2 wg WLTP | 41 g/km |
| Poj. akum. netto | 10,4 kWh |
| Zasięg elektr. wg WLTP | 48 km |
| Czas ładowania AC 3,6/2,3 kW | 3 h 40 min/5 h |
| Pojemność bagażnika | 469-1850-3710 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
| Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 4 |
| Rozmiar opon | 235/50 R 18 |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – wyposażenie
| Wersja | L1 Style |
| 7 airbagów | S |
| LED-y matrycowe | S |
| 7 siedzeń | S |
| Klimatyzacja 3-stref. | S |
| Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
| Nagłośnienie Harman Kardon | 5420 zł |
| Czujniki park./kamera cofania | S/S |
| Adapt. zawieszenie | 5340 zł |
| Szyby akustyczne | 2650 zł |
| Podgrzewane fotele w 1. rzędzie/w 2. i 3. rzędzie | S/2890 zł |
| Adapt. tempomat i asyst. martw. pola | 4810 zł |
| Kluczyk zbliż./elektr. ster. klapa | 1870/3020 zł |
| Lakier 2-kolorowy | 11 720 zł |
| Alufelgi 18-cal. | 1920 zł |
Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – ceny i gwarancja
| Cena podst. testowanej wersji | 280 452 zł |
| Cena testowanego auta | 359 049 zł |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
| Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |