- Turbodziurę w T8 łata teraz generator rozruchowy o mocy 40 kW, a nie kompresor – jak dotąd
- Mocniejszy silnik elektryczny poprawił zachowanie napędu 4x4
- Zasięg w trybie elektrycznym jest imponujący nawet zimą, jednak w trybie hybrydowym XC90 nadal pali sporo
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Volvo ma już zacny dorobek w produkcji hybryd plug-in. Aż 44 proc. klientów decyduje się na wersje PHEV. Poniekąd Szwedzi nie zostawiają innego wyboru klientom, którzy pragną mocnego napędu. Wygląda jednak na to, że zmiany, które wprowadzono w topowej wersji T8 Recharge, to efekt wsłuchania się w uwagi użytkowników i krytykę testujących.
Moc silnika elektrycznego napędzającego tylną oś zwiększono z 87 do aż 145 KM, a moment wzrósł z 240 do 309 Nm. Dzięki temu w trybie elektrycznym XC90 T8 Recharge porusza się sprawniej i szybciej (v maks. 140 km/h, 0-100 km/h w 13,7 s wg naszych pomiarów), wyższa jest też moc rekuperacji. Przekłada się to na lepsze działanie systemu 4x4, który jest realizowany bez mechanicznego połączenia między osiami i zależny od trybu jazdy.
Teraz nie ma już tak dużej dysproporcji w rozkładzie momentu między przodem a tyłem, jak w poprzedniku, choć oczywiście – inaczej niż u wielu rywali opartych na tylnonapędowych platformach – w trybie hybrydowym Volvo wciąż kieruje większość momentu na przód. Jednak mocniejsze wciśnięcie gazu nie powoduje już takiego szarpania przednich kół czy nagłej podsterowności w zakręcie. Poprzednik na śliskim potrafił w takich sytuacjach zaskoczyć, 4x4 działało nieco chaotycznie. Po modernizacji współdziałanie jednostek odbywa się o wiele płynniej.
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – lepsze maniery 4 cylindrów
Spalinowe 2.0 stłumiono do 310 KM, a kompresor zastąpiono generatorem rozruchowym o mocy aż 40 kW, który jeszcze lepiej łata turbodziurę i w ten sposób dokłada cegiełkę do płynności ruszania i rozwoju mocy. Co więcej, w trybie hybrydowym w chwili, gdy do bezszelestnego elektryka dołącza spalinówka, komfort akustyczny nie ulega już takiemu pogorszeniu, jak dawniej. Brzmienie czterech cylindrów wydaje się teraz szlachetniejsze, szorstki warkot pojawia się dopiero na bardzo wysokich obrotach. Dwa cylindry ekstra pewnie załatwiłyby sprawę, ale to marzenie ściętej głowy.
Łącznie w Volvo XC90 T8 Recharge do dyspozycji jest teraz aż 455 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w trybie Power poprawiło się z 5,6 do 5,4 s. Zryw podczas wyprzedzania też jest dobry, choć jeszcze bardziej cieszy brak szarpania skrzyni, gdy mocniej dociśnie się gaz. Mówiąc wprost: T8 powinno tak działać od początku. Żądnych sportowych wrażeń jednak przestrzegam: XC90 służy do odprężającego przemieszczania się, a nie do wyścigów.
Układ kierowniczy daje teraz odrobinę lepsze czucie, ale nadal ma przyjemnie rozleniwiającą naturę. Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie warto zamówić, bo dobrze tłumi progi czy wgłębienia jezdni nawet z 22-calowymi kołami. Ale nie płynie jak np. wzorowe pod względem komfortu w tej klasie Audi Q7. Tryby jazdy zmienia się teraz na ekranie, a nie rolką – szkoda.
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – 63 km zasięgu w trybie elektrycznym, i to zimą
Dzięki zwiększeniu użytecznej pojemności akumulatora z 9,1 do 14,9 kWh istotnie wydłużył się zasięg elektryczny – na naszej miejskiej pętli Volvo XC90 T8 Recharge pokonało aż 63 km, i to mimo 4°C. Świetny rezultat! Wydajność w trybie elektrycznym poprawia również klimatyzacja wysokonapięciowa, która zastąpiła nagrzewnicę paliwową.
À propos paliwa: w trybie hybrydowym XC90 nadal od benzyny nie stroni. W teście zużyło równe 10 l/100 km, więcej niż np. jeszcze mocniejsze i cięższe Ford Explorer czy BMW X5 z 6-cylindrowymi hybrydami. Szczególnie wysoki apetyt Volvo XC90 T8 Recharge ma na autostradzie, bo tam pochłania 12 l/100 km. Poza miastem zmierzyłem 8,3 l, na drodze ekspresowej 10,7 l, a w mieście 8-11 l/100 km. Jak na 455-konnego SUV-a ważącego 2326 kg są to znośne wartości, ale żeby wykorzystać pełen potencjał tego udoskonalonego napędu, trzeba ładować akumulator. Wówczas spalanie może wynieść np. mniej niż 5 l/100 km, lecz w rachunku na prąd trzeba uwzględnić zużycie ~25 kWh/100 km. Ważnym osiągnięciem w PHEV-ie jest też zwiększenie baku z 50 do 70 l – super!
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – nasza opinia
Jeśli kiedyś zraziliście się do hybrydy T8 w Volvo ze wspomnianych powodów, a nadal marzy wam się mocne XC90, to efekty modernizacji mogą was teraz przekonać. Spalinowo-elektryczny duet działa bardziej przekonująco, pozwala częściej i na dalszych dystansach poruszać się na prądzie – nawet zimą 63 km w mieście są do zrobienia. W trybie hybrydowym, niestety, nadal niemało pali. I nie należy też oczekiwać od XC90 sportowych emocji – T8 Recharge jest szybkie, lecz o wiele więcej satysfakcji daje, gdy jedzie się nim spokojnie i na prądzie. OCENA: 5
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – wyniki testu
Dane | Tryb hybrydowy | Tryb elektryczny |
0-50 km/h | 2,3 s | 5,0 s |
0-100 km/h | 5,4 s | 13,7 s |
0-130 km/h | 8,1 s | 24,6 s |
60-100 km/h | 2,6 s | 7,5 s |
80-120 km/h | 3,2 s | 10,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2326/624 kg | |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. | |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,2/12,5 m | |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 42,3 m (opony zimowe) | |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 42,3 m (opony zimowe) | |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) | |
przy 100 km/h | 63 dB (A) | |
przy 130 km/h | 67 dB (A) | |
Zużycie testowe 95 okt. (tryb hybrydowy) | prądu | 10,0 l/100 km | 23,7 kWh/100 km |
Zasięg | 700 km | 63 km |
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika benz. | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 310 KM/6000 obr./min + 145 KM |
Maks. moment obrotowy | 400 + 309 Nm |
Łączna moc systemu hybrydowego | 455 KM |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 5,4 s |
Prędkość maks. | 180 km/h (140 km/h w trybie elektr.) |
Zużycie wg WLTP | 1,4 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 32 g/km |
Pojemność akumulatora netto (użyteczna) | 14,9 kWh |
Zasięg EV wg WLTP, cykl mieszany | 66 km |
Czas ładowania AC 3,7/2,3 kW | 6/8 h |
Pojemność bagażnika | 262-640-1816 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l |
Marka i model opon test. auta | Continental Winter Contact TS860S |
Rozmiar opon | 275/35 R 22 |
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – wyposażenie
Wersja | Ultimate T8 |
Reflektory matrycowe LED | S |
Klimatyzacja aut. 4-strefowa | S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Ekran head-up | S |
Kamera 360° | 6150 zł |
Tapicerka ze skóry nappa z wentylacją/masaż | 10 100 zł |
Podgrzewane fotele/masaż | S/3700 zł |
Pneumatyczne zawieszenie | 11 550 zł |
Szyby akustyczne | 5100 zł |
7 foteli | S |
Lakier perłowy | 8900 zł |
Alufelgi 22-cal. | 9100 zł |
Volvo XC90 T8 Recharge AWD – ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 407 900 zł |
Cena testowanego auta | 482 050 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy olejowe | co 30 tys. km lub rok |