• BMW obiecuje, że hybrydowe X5 przejedzie na prądzie nawet 88 km - mało realne!
  • 2,5-tonowy SUV uzyskuje 100 km/h ze startu w zaledwie 5,6 s
  • Gdy prąd się skończy, niemal 400-konna hybryda staje się pożeraczem paliwa

Hybrydy typu plug-in mają sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy regularnie zasilamy akumulator ze źródła zewnętrznego. Średnio także nadają się w trasę, bo mają mniejszy zbiornik paliwa. Te opinie powtarzamy jak mantrę niemal w każdym teście aut wyposażonych w najdroższy typ hybrydy. Czy również sprawdzą się w przypadku niemal 5-metrowego SUV-a BMW, ważącego ponad 2,5 tony?

Test zaczęliśmy od naładowania akumulatora. To czasochłonna czynność – jeśli nie macie w garażu wallboxa, może wam się nie udać przez noc uzupełnienie baterii prądem z domowego gniazdka 230 V (12 godz.; zakładając natężenie sieci 12,5 A). Gdy naładowaliśmy akumulator w 100 proc., komputer pokładowy wskazał zasięg EV 67 km (producent obiecuje między 77 a 88 km). No cóż, w garażu było 10 st. C, może winę ponosi niska temperatura… Ruszyliśmy w miasto, żeby sprawdzić zasięg. Udało nam się na prądzie pokonać 58 km przy średnim zużyciu 32 kWh (wg prod. od 27,7 do 24,3 kWh) i średniej prędkości 33,3 km/h (temp. na zewnątrz 0 st. C). Nie ma co narzekać, rzadko kiedy w teście udaje nam się zbliżyć zasięg EV do obietnic producenta.

BMW X5 – wymiary Foto: Auto Świat
BMW X5 – wymiary

Prąd się skończył, jechać trzeba dalej. Spalanie miejskie wynosi ok. 11 l/100 km. Na autostradzie zbliża się nawet do 12 l/100 km, by na drodze lokalnej spaść poniżej 9 l/100 km. Dużo, nawet bardzo jak na ekologiczny napęd. Pamiętajcie jednak, że mamy do czynienia z 2,5-tonowym kolosem, który ma niemal 400-konny napęd, pozwalający osiągnąć „setkę” ze startu w zaledwie 5,6 s. Kto stale nie obserwuje chwilowego spalania, będzie miał dużo frajdy z dynamicznej jazdy X5 45e. Bez obaw X5 45e można ruszyć w trasę, bo 69-litrowy zbiornik (w innych X5: 80-83 l) pozwala na jednym tankowaniu przejechać 700 km.

BMW X5 45e – „ekolog”, który daje frajdę z jazdy

Auto nie tylko fenomenalnie przyspiesza, świetnie się je też prowadzi. Inżynierowie BMW dopracowali podwozie (seryjna pneumatyka obu osi), a polski importer wzbogacił testowy egzemplarz w pakiet sportowy M za 30 000 zł (m.in. adaptacyjny układ jezdny, mocniejsze hamulce) i tylną oś skrętną – 6400 zł. Elementy te sprawiły, że potężna masa auta jakby zniknęła i kierowca wielkiego SUV-a cieszyć się może precyzją i zwinnością prowadzenia typową dla mniejszych modeli BMW. Wyższy niż w nich jest za to komfort jazdy, i to mimo 20-calowych kół. Swoje możliwości pokazuje tu pneumatyczne zawieszenie, które doskonale niweluje niemal każdą nierówność drogi. Skoro mowa o wygodzie jazdy, to podróżowanie testowym egzemplarzem uprzyjemniały także: wygodne fotele (przednie z aktywną wentylacją), 4-strefowa klimatyzacja oraz doskonałe nagłośnienie Surround Sound firmy Harman Kardon. W zimowe dni komfort podróży zapewniały ogrzewane fotele, podłokietniki i kierownica, a także ogrzewanie postojowe. Za większość wymienionych elementów trzeba słono dopłacić, nie powinna więc dziwić cena testowego egzemplarza, wynosząca prawie 490 000 zł!

BMW X5 45e – podsumowanie

Zakup X5 z hybrydą typu plug-in ma sens, ale nie dla każdego. Warto zastanowić się, gdzie będziecie przez większość czasu je użytkować. Jeśli będzie to miasto i macie dużo dyscypliny, by biegać codziennie z kablem do gniazdka – to tak. Ale śmiem twierdzić, że nabywca auta premium (zapracowana osoba z zasobnym portfelem) nie znajdzie na to czasu ani też chęci, a wówczas jazda wyłącznie w trybie hybrydowym będzie kosztowna, choć nadal da mnóstwo frajdy. Nieco mniejsze kufer i zbiornik paliwa w tym aucie nie przeszkadzają.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s
0-100 km/h 5,6 s
0-130/0-160 km/h 8,7/13,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,9 s (aut.)
80-120 km/h 3,5 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2550/600 kg
Rozdział masy (przód/tył) 47/53 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,5/12,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 41,3 m (opony zimowe)
gorące 40,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 52 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt./prądu) 9,8 l/32 kWh na 100 km
Zasięg na benzynie/prądzie 700/58 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory t.benz./R6/24 + elektryczny
Ustawienie silników wzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna 286 KM/5000 obr./min + 113 KM
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1600 obr./min + 265 Nm
Całk. moc/mom. sys. hybryd. 394 KM/600 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h/prędkość maks. 6,7 s/225 (EV: 135) km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu) 1,7 l/27,7 kWh na 100 km
Emisja CO2 wg WLTP 39 g/km
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP 22,3 kWh (netto)/77-88 km
Ład. do 100 proc. AC 2,8/3,7 kW 11,8/7,1 godz.
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 500-1720/69 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpine 5 SUV ZP
Rozmiar opon 275/45 R 20

Wyposażenie

Wersja X5 45e
7 airbagów/reflekt. laserowe S/7340 zł
Klima 4-stref./zawiesz. pneum. 3605 zł/S
Kontrola zjazdu/domyk. drzwi S/3350 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
Aktyw. wentyl. foteli/pakiet sport. M 4380/29 870 zł
Lakier spec./skórz. tapicerka 5660/6440 zł

Ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 355 100 zł
Gwarancja mech./perfor./akumulat. 2 lata/12/6 lat lub 100 tys. km
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 488 180 zł