- BMW obiecuje, że hybrydowe X5 przejedzie na prądzie nawet 88 km - mało realne!
- 2,5-tonowy SUV uzyskuje 100 km/h ze startu w zaledwie 5,6 s
- Gdy prąd się skończy, niemal 400-konna hybryda staje się pożeraczem paliwa
Hybrydy typu plug-in mają sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy regularnie zasilamy akumulator ze źródła zewnętrznego. Średnio także nadają się w trasę, bo mają mniejszy zbiornik paliwa. Te opinie powtarzamy jak mantrę niemal w każdym teście aut wyposażonych w najdroższy typ hybrydy. Czy również sprawdzą się w przypadku niemal 5-metrowego SUV-a BMW, ważącego ponad 2,5 tony?
Przeczytaj też:
Test zaczęliśmy od naładowania akumulatora. To czasochłonna czynność – jeśli nie macie w garażu wallboxa, może wam się nie udać przez noc uzupełnienie baterii prądem z domowego gniazdka 230 V (12 godz.; zakładając natężenie sieci 12,5 A). Gdy naładowaliśmy akumulator w 100 proc., komputer pokładowy wskazał zasięg EV 67 km (producent obiecuje między 77 a 88 km). No cóż, w garażu było 10 st. C, może winę ponosi niska temperatura… Ruszyliśmy w miasto, żeby sprawdzić zasięg. Udało nam się na prądzie pokonać 58 km przy średnim zużyciu 32 kWh (wg prod. od 27,7 do 24,3 kWh) i średniej prędkości 33,3 km/h (temp. na zewnątrz 0 st. C). Nie ma co narzekać, rzadko kiedy w teście udaje nam się zbliżyć zasięg EV do obietnic producenta.
Prąd się skończył, jechać trzeba dalej. Spalanie miejskie wynosi ok. 11 l/100 km. Na autostradzie zbliża się nawet do 12 l/100 km, by na drodze lokalnej spaść poniżej 9 l/100 km. Dużo, nawet bardzo jak na ekologiczny napęd. Pamiętajcie jednak, że mamy do czynienia z 2,5-tonowym kolosem, który ma niemal 400-konny napęd, pozwalający osiągnąć „setkę” ze startu w zaledwie 5,6 s. Kto stale nie obserwuje chwilowego spalania, będzie miał dużo frajdy z dynamicznej jazdy X5 45e. Bez obaw X5 45e można ruszyć w trasę, bo 69-litrowy zbiornik (w innych X5: 80-83 l) pozwala na jednym tankowaniu przejechać 700 km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBMW X5 45e – „ekolog”, który daje frajdę z jazdy
Auto nie tylko fenomenalnie przyspiesza, świetnie się je też prowadzi. Inżynierowie BMW dopracowali podwozie (seryjna pneumatyka obu osi), a polski importer wzbogacił testowy egzemplarz w pakiet sportowy M za 30 000 zł (m.in. adaptacyjny układ jezdny, mocniejsze hamulce) i tylną oś skrętną – 6400 zł. Elementy te sprawiły, że potężna masa auta jakby zniknęła i kierowca wielkiego SUV-a cieszyć się może precyzją i zwinnością prowadzenia typową dla mniejszych modeli BMW. Wyższy niż w nich jest za to komfort jazdy, i to mimo 20-calowych kół. Swoje możliwości pokazuje tu pneumatyczne zawieszenie, które doskonale niweluje niemal każdą nierówność drogi. Skoro mowa o wygodzie jazdy, to podróżowanie testowym egzemplarzem uprzyjemniały także: wygodne fotele (przednie z aktywną wentylacją), 4-strefowa klimatyzacja oraz doskonałe nagłośnienie Surround Sound firmy Harman Kardon. W zimowe dni komfort podróży zapewniały ogrzewane fotele, podłokietniki i kierownica, a także ogrzewanie postojowe. Za większość wymienionych elementów trzeba słono dopłacić, nie powinna więc dziwić cena testowego egzemplarza, wynosząca prawie 490 000 zł!
BMW X5 45e – podsumowanie
Zakup X5 z hybrydą typu plug-in ma sens, ale nie dla każdego. Warto zastanowić się, gdzie będziecie przez większość czasu je użytkować. Jeśli będzie to miasto i macie dużo dyscypliny, by biegać codziennie z kablem do gniazdka – to tak. Ale śmiem twierdzić, że nabywca auta premium (zapracowana osoba z zasobnym portfelem) nie znajdzie na to czasu ani też chęci, a wówczas jazda wyłącznie w trybie hybrydowym będzie kosztowna, choć nadal da mnóstwo frajdy. Nieco mniejsze kufer i zbiornik paliwa w tym aucie nie przeszkadzają.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s |
0-100 km/h | 5,6 s |
0-130/0-160 km/h | 8,7/13,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,9 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,5 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2550/600 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 47/53 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,5/12,5 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,3 m (opony zimowe) |
gorące | 40,8 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 52 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt./prądu) | 9,8 l/32 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie/prądzie | 700/58 km |
Dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R6/24 + elektryczny |
Ustawienie silników | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | 286 KM/5000 obr./min + 113 KM |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm/1600 obr./min + 265 Nm |
Całk. moc/mom. sys. hybryd. | 394 KM/600 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
0-100 km/h/prędkość maks. | 6,7 s/225 (EV: 135) km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu) | 1,7 l/27,7 kWh na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 39 g/km |
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP | 22,3 kWh (netto)/77-88 km |
Ład. do 100 proc. AC 2,8/3,7 kW | 11,8/7,1 godz. |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 500-1720/69 l |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Alpine 5 SUV ZP |
Rozmiar opon | 275/45 R 20 |
Wyposażenie
Wersja | X5 45e |
7 airbagów/reflekt. laserowe | S/7340 zł |
Klima 4-stref./zawiesz. pneum. | 3605 zł/S |
Kontrola zjazdu/domyk. drzwi | S/3350 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Aktyw. wentyl. foteli/pakiet sport. M | 4380/29 870 zł |
Lakier spec./skórz. tapicerka | 5660/6440 zł |
Ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 355 100 zł |
Gwarancja mech./perfor./akumulat. | 2 lata/12/6 lat lub 100 tys. km |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 488 180 zł |