- Hybrydowe X3 z dwóch silników generuje moc 292 KM.
- Po naładowaniu akumulatorów z sieci potrafi przejechać na prądzie ok. 42 km.
- Nadwozie wersji hybrydowej ma mniejszy o kufer i zbiornik paliwa.
Posiadanie hybryd w ofercie nie jest już tylko dowodem na to, że marka dba o środowisko i ma nowoczesną paletę modelową, lecz jest przede wszystkim koniecznością. Dzięki ekologicznym autom (także elektrykom) może spełniać wyśrubowany poziom emisji zanieczyszczeń w ramach całej palety. Nie inaczej jest z BMW, które jesienią ubiegłego roku poszerzyło portfolio napędów w X3 (produkowane od 2017 r.) o hybrydę typu plug-in. O tym, czy warto się nią zainteresować, czy może jednak jest tylko „słupem” w ofercie, przekonaliśmy się podczas testu.
>> Nowe BMW X3 kosztuje mniej niż myślisz
Przeczytaj też:
- Czytaj „Auto Świat” bez wychodzenia z domu
- Jeśli nie hybryda to może sportowe „M” – test BMW X3 M Competition 510 KM
Zaczniemy od nadwozia. W trzeciej generacji X3 oferuje dość dużą przestrzeń pasażerską. W wygodnych warunkach podróżować będzie czwórka dorosłych pasażerów, tym bardziej że w upalne dni o ich komfort termiczny dba seryjna 3-strefowa klimatyzacja. Oko cieszą materiały o wysokiej jakości, zwłaszcza w testowym egzemplarzu, doposażonym w skórzaną tapicerkę i karbonowe dodatki. Jak przystało na nowoczesne auto, nie brakuje też nowoczesnych multimediów z dostępem do internetu i cyfrowych zegarów. Te ostatnie nie należą do naszych ulubionych, bowiem mają nie najlepszą czytelność, a możliwości ich personalizacji są tylko przeciętne.
Ponieważ napęd hybrydowy trafił do tego modelu późno, trzeba było poszukać miejsca na akumulatory. Padło na bagażnik i zbiornik paliwa. W efekcie kufer został pomniejszony o 100 l (baterie o 9 cm podwyższają podłogę), a zbiornik paliwa – o 15 l. Na wakacje zabierzecie o dwie walizki mniej, a przed wjazdem na autostradę trzeba zaplanować miejsca tankowania.
>> A może auto na abonament? Zobacz oferty z BMW X3
BMW X3 xDrive30e – nie zawsze oszczędne
Zaraz, zaraz, przecież to oszczędna hybryda. Owszem, taka bywa, ale nie zawsze. Gdy w sieci uzupełni się prąd w akumulatorze 11,5 kWh, to przez pierwsze 42 km (producent obiecuje do 55 km) można poruszać się w ciszy i bezemisyjnie. Taki zasięg uzyskaliśmy w mieście. W trasie, gdzie na prądzie można jechać nawet z prędkością 135 km/h, dystans ten z pewnością się skurczy. Gdy prąd się skończył, kontynuowaliśmy jazdę w trybie hybrydowym, głównie wykorzystując 184-konnego benzyniaka, czasem (podczas jazdy w korku lub na potrzeby maksymalnych osiągów) – także elektryka. Wówczas w mieście i na autostradzie samochód spalał nawet 10 l/100 km, na drodze ekspresowej nieco mniej – 7,6 l/100 km. Średnio na pętli pomiarowej uzyskaliśmy 9 l/100 km, co na tle katalogowych 2,4 l/100 km wygląda wręcz kosmicznie. Ale spokojnie, producent pierwszą połowę dystansu pokonywał na silniku elektrycznym, a my poruszaliśmy się wyłącznie w trybie hybrydowym. W ważącym 2,1 t SUV-ie z niemal 300-konnym napędem te 9 l nie wygląda już tak źle.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMimo wyższej o ok. 250 kg masy względem X3 z benzyniakiem hybrydowa wersja nadal potrafi dawać mnóstwo frajdy z dynamicznej jazdy. Świetnie trzyma się zakrętów i skutecznie hamuje!
To nam się podoba: wzorowa jakość, dopracowane podwozie, świetne osiągi, ekologiczna jazda w mieście, dużo przestrzeni dla pasażerów.
To nam się nie podoba: mniejszy o 100 l kufer, mały zasięg na benzynie (niewielki zbiornik paliwa, duże spalanie), słaba czytelność zegarów.
>> Sprawdź nowoczesne finansowanie na SUV-a BMW
BMW X3 xDrive30e – podsumowanie
Choć hybrydowe X3 dzięki zasilaniu EV jest ekonomiczne w mieście, poza nim świetnie się prowadzi i ma duży zapas mocy, nie jest autem idealnym. Mniejszy kufer ogranicza funkcjonalność, a gdy skończy się prąd, 4-cylindrowy benzyniak sporo pali. Wolałbym te 292 KM czerpać z klasycznego silnika 6-cylindrowego.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s |
0-100 km/h | 5,9 s |
0-130/0-160 km/h | 9,5/14,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,1 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,9 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2094/526 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 47/53 proc. |
Śr. zawracania (prawo/lewo) | 12,0/11,9 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,1 m |
gorące | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55, EV: 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 61 dB (A) |
przy 130 km/h | 65 dB (A) |
Spal. test. paliwa (hybr.) - prądu (EV) | 9,0 l/100 km - 22,2 kWh/100 km |
Zasięg w trybach: hybryd./EV | 550/42,4 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Zasilanie/napęd rozrządu | wzdłużnie z przodu |
System. moc (KM)/mom. (Nm) | 292/420 |
Poj. skok. silnika benz. (cm3) | 1998 |
Moc silnika benz. (KM/obr./min) | 184/5000-6500 |
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) | 300/1350-4000 |
Moc silnika elektr. (KM/obr./min) | 109/3140 |
Mom. silnika elektr. (Nm/obr./min) | 265/100-2500 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 6,1/210 |
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 2,1-2,4/47-54 |
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) | 450-1500/50/11,5 |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Alenza 001 RFT |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 245/40 | 275/35 R 21 |
Wyposażenie
Wersja | X3 xDrive30e plug-in |
6 airbagów/reflektory LED | S/S |
Pakiet system. asyst. Plus | 6 871 zł |
Klimatyzacja aut. 3-stref. | S |
Sport. zawiesz. M i ukł. kierow. | 2077 zł |
Ogrzewanie kierownicy | 1 119 zł |
Regul. oparcia foteli z tyłu | 671,00 zł |
Listwy karbonowe | 3 805 zł |
Lakier Phytonic/21-cal. alufelgi | 4253/9132 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. tej wersji silnikowej | 237 900 zł |
Gwarancja mech./perfor./baterii | 2/12/6 lat lub 100 tys. km |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 356 966 zł |
.