Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW X3 xDrive30e – radość z jazdy czy ekologia?

BMW X3 xDrive30e – radość z jazdy czy ekologia?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Hybrydowe X3 imponuje osiągami, sposobem prowadzenia, jakością wykończenia oraz możliwością jazdy wyłącznie na prądzie. Z testu dowiecie się, jaki ma zasięg EV i czym jeszcze nas zaskoczyło.

BMW X3 xDrive30e
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
BMW X3 xDrive30e
  • Hybrydowe X3 z dwóch silników generuje moc 292 KM.
  • Po naładowaniu akumulatorów z sieci potrafi przejechać na prądzie ok. 42 km.
  • Nadwozie wersji hybrydowej ma mniejszy o kufer i zbiornik paliwa.

Posiadanie hybryd w ofercie nie jest już tylko dowodem na to, że marka dba o środowisko i ma nowoczesną paletę modelową, lecz jest przede wszystkim koniecznością. Dzięki ekologicznym autom (także elektrykom) może spełniać wyśrubowany poziom emisji zanieczyszczeń w ramach całej palety. Nie inaczej jest z BMW, które jesienią ubiegłego roku poszerzyło portfolio napędów w X3 (produkowane od 2017 r.) o hybrydę typu plug-in. O tym, czy warto się nią zainteresować, czy może jednak jest tylko „słupem” w ofercie, przekonaliśmy się podczas testu.

>> Nowe BMW X3 kosztuje mniej niż myślisz

Przeczytaj też:

Zaczniemy od nadwozia. W trzeciej generacji X3 oferuje dość dużą przestrzeń pasażerską. W wygodnych warunkach podróżować będzie czwórka dorosłych pasażerów, tym bardziej że w upalne dni o ich komfort termiczny dba seryjna 3-strefowa klimatyzacja. Oko cieszą materiały o wysokiej jakości, zwłaszcza w testowym egzemplarzu, doposażonym w skórzaną tapicerkę i karbonowe dodatki. Jak przystało na nowoczesne auto, nie brakuje też nowoczesnych multimediów z dostępem do internetu i cyfrowych zegarów. Te ostatnie nie należą do naszych ulubionych, bowiem mają nie najlepszą czytelność, a możliwości ich personalizacji są tylko przeciętne.

Schemat wymiarów – BMW X3
Schemat wymiarów – BMW X3Żródło: Auto Świat

Ponieważ napęd hybrydowy trafił do tego modelu późno, trzeba było poszukać miejsca na akumulatory. Padło na bagażnik i zbiornik paliwa. W efekcie kufer został pomniejszony o 100 l (baterie o 9 cm podwyższają podłogę), a zbiornik paliwa – o 15 l. Na wakacje zabierzecie o dwie walizki mniej, a przed wjazdem na autostradę trzeba zaplanować miejsca tankowania.

>> A może auto na abonament? Zobacz oferty z BMW X3

BMW X3 xDrive30e – nie zawsze oszczędne

Zaraz, zaraz, przecież to oszczędna hybryda. Owszem, taka bywa, ale nie zawsze. Gdy w sieci uzupełni się prąd w akumulatorze 11,5 kWh, to przez pierwsze 42 km (producent obiecuje do 55 km) można poruszać się w ciszy i bezemisyjnie. Taki zasięg uzyskaliśmy w mieście. W trasie, gdzie na prądzie można jechać nawet z prędkością 135 km/h, dystans ten z pewnością się skurczy. Gdy prąd się skończył, kontynuowaliśmy jazdę w trybie hybrydowym, głównie wykorzystując 184-konnego benzyniaka, czasem (podczas jazdy w korku lub na potrzeby maksymalnych osiągów) – także elektryka. Wówczas w mieście i na autostradzie samochód spalał nawet 10 l/100 km, na drodze ekspresowej nieco mniej – 7,6 l/100 km. Średnio na pętli pomiarowej uzyskaliśmy 9 l/100 km, co na tle katalogowych 2,4 l/100 km wygląda wręcz kosmicznie. Ale spokojnie, producent pierwszą połowę dystansu pokonywał na silniku elektrycznym, a my poruszaliśmy się wyłącznie w trybie hybrydowym. W ważącym 2,1 t SUV-ie z niemal 300-konnym napędem te 9 l nie wygląda już tak źle.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mimo wyższej o ok. 250 kg masy względem X3 z benzyniakiem hybrydowa wersja nadal potrafi dawać mnóstwo frajdy z dynamicznej jazdy. Świetnie trzyma się zakrętów i skutecznie hamuje!

To nam się podoba: wzorowa jakość, dopracowane podwozie, świetne osiągi, ekologiczna jazda w mieście, dużo przestrzeni dla pasażerów.

To nam się nie podoba: mniejszy o 100 l kufer, mały zasięg na benzynie (niewielki zbiornik paliwa, duże spalanie), słaba czytelność zegarów.

>> Sprawdź nowoczesne finansowanie na SUV-a BMW

BMW X3 xDrive30e – podsumowanie

Choć hybrydowe X3 dzięki zasilaniu EV jest ekonomiczne w mieście, poza nim świetnie się prowadzi i ma duży zapas mocy, nie jest autem idealnym. Mniejszy kufer ogranicza funkcjonalność, a gdy skończy się prąd, 4-cylindrowy benzyniak sporo pali. Wolałbym te 292 KM czerpać z klasycznego silnika 6-cylindrowego.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,2 s
0-100 km/h5,9 s
0-130/0-160 km/h9,5/14,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,1 s (aut.)
80-120 km/h3,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2094/526 kg
Rozdział masy (przód/tył)47/53 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo)12,0/11,9 m
Hamow. ze 100 km/h zimne36,1 m
gorące 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55, EV: 54 dB (A)
przy 100 km/h61 dB (A)
przy 130 km/h65 dB (A)
Spal. test. paliwa (hybr.) - prądu (EV)9,0 l/100 km - 22,2 kWh/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV550/42,4 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16 + elektryczny
Zasilanie/napęd rozrząduwzdłużnie z przodu
System. moc (KM)/mom. (Nm)292/420
Poj. skok. silnika benz. (cm3)1998
Moc silnika benz. (KM/obr./min)184/5000-6500
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min)300/1350-4000
Moc silnika elektr. (KM/obr./min)109/3140
Mom. silnika elektr. (Nm/obr./min)265/100-2500
Skrzynia biegów/napędaut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)6,1/210
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)2,1-2,4/47-54
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh)450-1500/50/11,5
Marka i model opon test. autaBridgestone Alenza 001 RFT
Rozmiar opon test. auta (p | t)245/40 | 275/35 R 21

Wyposażenie

WersjaX3 xDrive30e plug-in
6 airbagów/reflektory LEDS/S
Pakiet system. asyst. Plus6 871 zł
Klimatyzacja aut. 3-stref.S
Sport. zawiesz. M i ukł. kierow.2077 zł
Ogrzewanie kierownicy1 119 zł
Regul. oparcia foteli z tyłu671,00 zł
Listwy karbonowe3 805 zł
Lakier Phytonic/21-cal. alufelgi4253/9132 zł

Gwarancje/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej237 900 zł
Gwarancja mech./perfor./baterii2/12/6 lat lub 100 tys. km
Przeglądywg wskazań komputera
Cena testowanego auta356 966 zł

.

Żródło: Auto Świat
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:BMWBMW X3SUVHybrydy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków