• Hybrydowe X3 z dwóch silników generuje moc 292 KM.
  • Po naładowaniu akumulatorów z sieci potrafi przejechać na prądzie ok. 42 km.
  • Nadwozie wersji hybrydowej ma mniejszy o kufer i zbiornik paliwa.

Posiadanie hybryd w ofercie nie jest już tylko dowodem na to, że marka dba o środowisko i ma nowoczesną paletę modelową, lecz jest przede wszystkim koniecznością. Dzięki ekologicznym autom (także elektrykom) może spełniać wyśrubowany poziom emisji zanieczyszczeń w ramach całej palety. Nie inaczej jest z BMW, które jesienią ubiegłego roku poszerzyło portfolio napędów w X3 (produkowane od 2017 r.) o hybrydę typu plug-in. O tym, czy warto się nią zainteresować, czy może jednak jest tylko „słupem” w ofercie, przekonaliśmy się podczas testu.

Zaczniemy od nadwozia. W trzeciej generacji X3 oferuje dość dużą przestrzeń pasażerską. W wygodnych warunkach podróżować będzie czwórka dorosłych pasażerów, tym bardziej że w upalne dni o ich komfort termiczny dba seryjna 3-strefowa klimatyzacja. Oko cieszą materiały o wysokiej jakości, zwłaszcza w testowym egzemplarzu, doposażonym w skórzaną tapicerkę i karbonowe dodatki. Jak przystało na nowoczesne auto, nie brakuje też nowoczesnych multimediów z dostępem do internetu i cyfrowych zegarów. Te ostatnie nie należą do naszych ulubionych, bowiem mają nie najlepszą czytelność, a możliwości ich personalizacji są tylko przeciętne.

Schemat wymiarów – BMW X3 Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – BMW X3

Ponieważ napęd hybrydowy trafił do tego modelu późno, trzeba było poszukać miejsca na akumulatory. Padło na bagażnik i zbiornik paliwa. W efekcie kufer został pomniejszony o 100 l (baterie o 9 cm podwyższają podłogę), a zbiornik paliwa – o 15 l. Na wakacje zabierzecie o dwie walizki mniej, a przed wjazdem na autostradę trzeba zaplanować miejsca tankowania.

BMW X3 xDrive30e – nie zawsze oszczędne

Zaraz, zaraz, przecież to oszczędna hybryda. Owszem, taka bywa, ale nie zawsze. Gdy w sieci uzupełni się prąd w akumulatorze 11,5 kWh, to przez pierwsze 42 km (producent obiecuje do 55 km) można poruszać się w ciszy i bezemisyjnie. Taki zasięg uzyskaliśmy w mieście. W trasie, gdzie na prądzie można jechać nawet z prędkością 135 km/h, dystans ten z pewnością się skurczy. Gdy prąd się skończył, kontynuowaliśmy jazdę w trybie hybrydowym, głównie wykorzystując 184-konnego benzyniaka, czasem (podczas jazdy w korku lub na potrzeby maksymalnych osiągów) – także elektryka. Wówczas w mieście i na autostradzie samochód spalał nawet 10 l/100 km, na drodze ekspresowej nieco mniej – 7,6 l/100 km. Średnio na pętli pomiarowej uzyskaliśmy 9 l/100 km, co na tle katalogowych 2,4 l/100 km wygląda wręcz kosmicznie. Ale spokojnie, producent pierwszą połowę dystansu pokonywał na silniku elektrycznym, a my poruszaliśmy się wyłącznie w trybie hybrydowym. W ważącym 2,1 t SUV-ie z niemal 300-konnym napędem te 9 l nie wygląda już tak źle.

Mimo wyższej o ok. 250 kg masy względem X3 z benzyniakiem hybrydowa wersja nadal potrafi dawać mnóstwo frajdy z dynamicznej jazdy. Świetnie trzyma się zakrętów i skutecznie hamuje!

To nam się podoba: wzorowa jakość, dopracowane podwozie, świetne osiągi, ekologiczna jazda w mieście, dużo przestrzeni dla pasażerów.

To nam się nie podoba: mniejszy o 100 l kufer, mały zasięg na benzynie (niewielki zbiornik paliwa, duże spalanie), słaba czytelność zegarów.

BMW X3 xDrive30e – podsumowanie

Choć hybrydowe X3 dzięki zasilaniu EV jest ekonomiczne w mieście, poza nim świetnie się prowadzi i ma duży zapas mocy, nie jest autem idealnym. Mniejszy kufer ogranicza funkcjonalność, a gdy skończy się prąd, 4-cylindrowy benzyniak sporo pali. Wolałbym te 292 KM czerpać z klasycznego silnika 6-cylindrowego.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
0-100 km/h 5,9 s
0-130/0-160 km/h 9,5/14,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,1 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2094/526 kg
Rozdział masy (przód/tył) 47/53 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo) 12,0/11,9 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,1 m
gorące 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55, EV: 54 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 65 dB (A)
Spal. test. paliwa (hybr.) - prądu (EV) 9,0 l/100 km - 22,2 kWh/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV 550/42,4 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 + elektryczny
Zasilanie/napęd rozrządu wzdłużnie z przodu
System. moc (KM)/mom. (Nm) 292/420
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1998
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 184/5000-6500
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 300/1350-4000
Moc silnika elektr. (KM/obr./min) 109/3140
Mom. silnika elektr. (Nm/obr./min) 265/100-2500
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 6,1/210
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 2,1-2,4/47-54
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) 450-1500/50/11,5
Marka i model opon test. auta Bridgestone Alenza 001 RFT
Rozmiar opon test. auta (p | t) 245/40 | 275/35 R 21

Wyposażenie

Wersja X3 xDrive30e plug-in
6 airbagów/reflektory LED S/S
Pakiet system. asyst. Plus 6 871 zł
Klimatyzacja aut. 3-stref. S
Sport. zawiesz. M i ukł. kierow. 2077 zł
Ogrzewanie kierownicy 1 119 zł
Regul. oparcia foteli z tyłu 671,00 zł
Listwy karbonowe 3 805 zł
Lakier Phytonic/21-cal. alufelgi 4253/9132 zł

Gwarancje/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 237 900 zł
Gwarancja mech./perfor./baterii 2/12/6 lat lub 100 tys. km
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 356 966 zł