• Napęd 4x4 jest realizowany przez silnik spalinowy z przodu i jednostkę elektryczną z tyłu – brak mechanicznego połączenia między osiami ma swoje wady i zalety
  • Kiedy podróżuje się autostradą i zużyło się już prąd z akumulatora, spalanie wynosi 9,7 l/100 km
  • Mimo wysokiej mocy i przyspieszenia 0-100 km/h w 5,2 s S90 służy raczej do spokojnego podróżowania niż sportowej, emocjonującej jazdy
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jego nordycka uroda jest wyjątkowo odporna na upływ czasu – wszak od debiutu S90 minęło już ponad 5 lat i stylistyka pozostała niemal nietknięta. Być może też północny chłód tak dobrze je konserwuje... Zimno obecne było również podczas testu wersji T8, która od zeszłego roku nosi przydomek „Recharge”. Doskonała okazja, by sprawdzić, jak zachowuje się spalinowo-elektryczny napęd w najchłodniejszej porze roku.

Wystartowałem z garażu, w którym było 9°C, i poruszałem się po Warszawie ściętej 11-stopniowym mrozem – udało mi się na ładowaniu pokonać 37 km, czyli o 10 km mniej niż obiecuje Volvo w bardziej sprzyjającej aurze pogodowej. W trybie elektrycznym napęd trafia tylko na tylną oś (tam tkwi silnik). Jego 87 KM i 240 Nm wystarczają, by spokojnie płynąć z ruchem, jazda jest przyjemnie cicha i płynna. Układ 4x4 bez mechanicznego połączenia między osiami ma tę zaletę, że w trybie elektrycznym opory napędu są niższe, skrzynia biegów nie zakłóca też linearności przyspieszenia.

W razie kłopotów z trakcją trzeba jednak obudzić silnik spalinowy, wybierając tryb Constant AWD lub Power – dają one największą przewidywalność zachowania samochodu, ponieważ oba źródła napędu pozostają cały czas aktywne. Wówczas jednak też zapotrzebowanie na paliwo jest najwyższe, w mieście przekracza np. 13 l/100 km (wszystkie wartości spalania mierzone na naszej trasie testowej przy niemal pustym akumulatorze).

Tryb Hybrid zarządza współpracą silników tak, by zmniejszyć zużycie (w mieście do 8,5 l/100 km), potrafi jednak czasem zaskoczyć nagłymi decyzjami, które skutkują gwałtownym uruchomieniem silnika spalinowego i szarpnięciem przednich kół. Na śliskiej nawierzchni lepiej nie ryzykować i wybrać opcję stałego 4x4. Na autostradzie S90 zużyło 9,7 l/100 km, na drodze krajowej – 7,5 l, a na ekspresówce w warunkach bardzo równomiernej jazdy raptem o 0,2 l/100 km więcej.

Volvo S90 T8 Recharge AWD – mocne, luksusowe, ale nie sportowe

Mimo łącznej mocy aż 390 KM S90 T8 preferuje raczej spokojny styl prowadzenia. Potrafi być szybkie (w naszych pomiarach „setkę” zrobiło w 5,2 s), ale nie jest to równoznaczne ze sportowym charakterem. Do tego ma też (niestety, nadal) mało komunikatywny układ kierowniczy. Odniosłem wrażenie, że od mojego ostatniego kontaktu z S90 Volvo próbowało tu coś zdziałać – opór na kierownicy jest przyjemniejszy, ale czuć też pewną skokowość wspomagania, podczas jazdy na wprost auto potrafi dziwnie myszkować i nie są to koleiny, asystent pasa ruchu ani defekt układu jezdnego. Kierowcom ceniącym solidną nić porozumienia z wozem może to odebrać nieco frajdy z prowadzenia.

Opcjonalne zawieszenie adaptacyjne ma pneumatykę tylko przy tylnej osi. Gładko przechodzi przez progi spowalniające, zapewnia ogólnie dobry komfort, jedynie na uskoki jezdni reaguje nieco za szorstko. Sztywniejsze ustawienie amortyzatorów nie harmonizuje z charakterem S90.

Zawsze skutecznym lekiem na niedogodności w Volvo pozostaje dopracowany system nagłośnienia Bowers & Wilkins, który zamienia nawet strumieniowaną muzykę w przeżycie. Tak samo widok stylowo urządzonej kabiny i wysmakowanych detali uszczęśliwi nie tylko estetów.

Volvo S90 T8 Recharge AWD – nasza opinia

Volvo niezmiennie czaruje estetycznymi wdziękami, a sposób, w jaki jeździ w trybie elektrycznym, motywuje do maksymalnego wykorzystania ekopotencjału napędu na co dzień. 37 km e-zasięgu nawet w chłodnych warunkach może wystarczyć na codzienne miejskie trasy. Ta technika czyni S90 jednak też ciężkim, a wysoka moc „T8-ki”, poza niezłym przyspieszeniem, nie przynosi kierowcy spodziewanych emocji. To dostojna limuzyna do spokojnego podróżowania, a skoro tak, to... może lepszym rozwiązaniem będzie tańszy o 64 000 zł diesel?

Ocena: 4+

Volvo S90 T8 Recharge AWD – wymiary

Volvo S90 – wymiary Foto: Auto Świat
Volvo S90 – wymiary

Volvo S90 T8 Recharge AWD – nasze pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s | 5,4 s*
0-100 km/h 5,2 s | 19,9 s*
0-130 km/h 8,0 s (pomiar w trybie elektrycznym niemożliwy)
0-160 km/h 11,8 s (pomiar w trybie elektrycznym niemożliwy)
60-100 km/h 2,5 s | 12,8 s*
80-120 km/h 3,1 s (pomiar w trybie elektrycznym niemożliwy)
Masa rzeczywista/ładowność 2113/477 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 12,3/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 42,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) 43,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Zużycie testowe benzyny (95 okt.) w trybie Hybrid, przy rozładowanej baterii 8,6 l/100 km
Zużycie testowe prądu w mieście ~24,6 kWh/100 km*
Zasięg na benzynie/prądzie 695/37 km

*w trybie elektrycznym Pure

Volvo S90 T8 Recharge AWD – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry benz. turbo + kompr./R4 + elektr.
Ustawienie silników poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 1969 cm3
Moc maksymalna 303 + 87 KM
Maks. moment obrotowy 400 + 240 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h 5,1 s
Prędkość maks. 180 km/h (125 elektr.)
Zużycie wg WLTP 2,0 l + 17,1 kWh/100 km
Emisja CO2 46 g/km
Poj. akum. brutto/netto 11,6/9,1 kWh
Zasięg na prądzie 47 km
Moc ładowarki pokładowej 3,7 kW (1-faz.)
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 461/60 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpin 5
Rozmiar opon 255/40 R 19

Volvo S90 T8 Recharge AWD – wyposażenie

Wersja T8 Recharge Inscription
7 airbagów S
Reflektory matrycowe 4450 zł
Klimatyzacja 2-stref./filtr PM 2,5 S/1350 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
System audio Bowers & Wilkins 17 000 zł
Skóra nappa, podgrzewane fotele i kierownica 13 090 zł
Adapt. zawieszenie, pneum. z tyłu 8820 zł
Lakier Ice White 1650 zł
19-cal. alufelgi 2820 zł

Volvo S90 T8 Recharge AWD – ceny i gwarancja

Cena testowanej wersji 329 000 zł
Cena testowanego egzemplarza 402 780 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km lub rok