• BMW 540d pali tylko 7,2 l/100 km, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,6 s
  • Bogato wyposażone 540d waży aż 2 tony, ale opcjonalny układ Adaptive Drive sprawia, że mniej odczuwa się tę masę w zakrętach
  • Dynamicznie usposobieni kierowcy nadal mogą liczyć w „piątce” na solidną porcję endorfin

Ze względu na zaostrzanie norm emisji spalin i skomplikowane układy filtrowania szkodliwych substancji przyszłość diesli nie wygląda różowo. Silniki na olej napędowy najdłużej przetrwają w droższych autach, tu klienci są gotowi ponieść koszty systemów oczyszczania spalin.

Latem minionego roku BMW zafundowało „piątce” bardzo korzystny lifting: wyładniała, zmodernizowano systemy asystujące oraz multimedia (BMW OS 7), dzięki czemu w przyszłości będzie można zdalnie aktualizować oprogramowanie i funkcje. Wszystkie silniki spalinowe otrzymały 48-woltowe elektrowsparcie, większa jest też oferta hybryd plug-in. Wciąż można nawet kupić „piątkę” z V8, jednak mnie ujął wariant 540d, który przybył do testu w smakowitej limitowanej edycji M Sport. W tej konfiguracji seria 5 jest najbardziej sobą, a ty za kierownicą... najszczęśliwszy.

Rzędowa „szóstka” osiągająca 340 KM jest teraz najmocniejszym dieslem w palecie, bowiem M550d ze słynnym quadturbo zakończyło żywot ku chwale norm i ochrony środowiska. W 540d jednak nigdy nie czujesz deficytu zasobów pod maską. Właściwie to nawet nie ma sytuacji, w której byś pomyślał, że tak cudowna maszyna spalinotwórcza mogła powstać w tak wrogich dla silników tłokowych czasach! A ze wszystkimi ekowymogami jest „na czysto”.

Maksymalny moment 700 Nm teoretycznie objawia się tylko w wąskim przedziale między 1750 a 2250 obrotów, ale realnie dajesz się po prostu nieść temu masywowi niutonów z przyjemnym uczuciem w żołądku. Reakcji na prawy pedał nie można zarzucić nic zupełnie, podobnie jak skrzyni, która zawsze doskonale koordynuje pragnienia kierowcy i potrzeby silnika. Zmiany przełożeń są nową definicją płynności, a tryb manualny to po prostu błysk.

BMW 540d – jak działa tu układ miękkiej hybrydy?

W czasie spokojnej jazdy z małym gazem w trybach Adaptive, Comfort czy Eco Pro nawet możesz nie zauważyć, kiedy układ miękkiej hybrydy wyłączy silnik. Jedenastokonny rozrusznik-generator równie szybko i gładko go znowu uruchomi, gdy zażądasz przyspieszenia. Ciekawostka: systemu start-stop nie da się już wyłączyć przyciskiem – w jego miejscu, pod starterem silnika, jest teraz zaślepka. Jedyny sposób na dezaktywację układu to wybranie któregoś z trybów sportowych lub przestawienie lewarka w pozycję „S”.

Wówczas układ napędowy dostaje dodatkowego kopa i seria 5 eksponuje swoją sportową naturę. Ze wsparciem Launch Control i rewelacyjnej trakcji xDrive’u od wystrzału z miejsca do osiągnięcia 100 km/h mija tylko 4,6 s. Kierowcy pozostaje skupić się na prowadzeniu i podziwiać, jak szerokie spektrum możliwości ma ten wóz – a uśmiech sam pojawia się na twarzy.

BMW 540d – bardzo stabilne prowadzenie

Testowy egzemplarz był wyposażony w układ Adaptive Drive, czyli amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia i stabilizatory aktywnie przeciwdziałające przechyłowi nadwozia. Warte polecenia, bowiem bogato wyspecyfikowane 540d podchodzi pod 2 tony masy własnej, a ten system pozwala parę kilo odczarować. Natomiast niesymetryczny rozkład wagi (54/46 proc). drażni tylko na papierze.

Nasza seria 5 nie miała za to układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem i skrętną tylną osią. To może nieco pogarsza poczucie zręczności i wymaga też więcej kręcenia kierownicą przy parkowaniu (3 obroty między oporami). Za to w zakrętach wymusza na kierowcy bardziej angażującą pracę rąk i nagradza go plastycznym feedbackiem.

BMW 540d – dla tych, co lubią czuć, że prowadzą

Dynamicznie usposobione osoby nadal mogą liczyć w serii 5 na solidną porcję endorfin. Przy tym wszystkim komfort jazdy pozostaje naprawdę wysoki, a spalanie – niskie. Na naszej trasie pomiarowej 540d potrzebowało średnio 7,2 l/100 km. W mieście odnotowałem między 7,1 a 9,3 l, na autostradzie – 7,5 l. Jadąc nie szybciej niż 120 km/h, można zejść nawet poniżej 6 l/100 km. W dobie pandemicznych ograniczeń podróżowania zasięg 915 km potrafi nieco frustrować... Wygodne 540d jest stworzone na dalekie trasy.

BMW 540d – przyjaźnie zaawansowane

W „piątce” podoba mi się też filozofia nowoczesności „z ludzką twarzą”. Liczne systemy asystujące można ustawić tak, by kierowca nie musiał się z nimi co rusz „kłócić”, a mimo to mógł liczyć na wsparcie. Na życzenie seria 5 potrafi sama zmieniać pas na autostradzie, sama parkować (z kierowcą na pokładzie lub bez) i sama cofać na odcinku ostatnio pokonanych 50 m (choć tu gaz i hamulec są już w gestii kierowcy).

Obsługa zaawansowanych funkcji jest łatwa, bowiem poza ekranem dotykowym, pokrętłem iDrive i kamerą rozpoznającą gesty kierowca nadal ma do dyspozycji liczne przyciski. Multimedia nareszcie obsługują też Android Auto, ale wciąż czekamy na sterowanie głosowe po polsku. W innych językach system radzi sobie już naprawdę imponująco z rozpoznawaniem swobodnie formułowanych poleceń. Nie jest to jednak niezbędne do szczęścia.

BMW 540d – nasza opinia

Odświeżona seria 5 pozostaje pierwszym wyborem dla koneserów angażującego prowadzenia połączonego z komfortem w dalekich podróżach. Mocarny diesel jest wręcz stworzony do limuzyny o takim charakterze – oszczędny i spor- towy zarazem. 540d robi duże wrażenie skalą możliwości i jest warte swojej ceny.

BMW 540d – ocena końcowa Foto: Auto Świat
BMW 540d – ocena końcowa

BMW 540d – wymiary

BMW serii 5 - wymiary Foto: Auto Świat
BMW serii 5 - wymiary

BMW 540d – nasze pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 4,6 s
0-130 km/h 7,3 s
0-160 km/h 11,2 s
60-100 km/h 2,5 s
80-120 km/h 3,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1990/535 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 12,4/12,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 42,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) 43,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,2 l/100 km
Zasięg 915 km

BMW 540d – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel biturbo/R6/24 + elektryczny rozrusznik-generator
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 2993 cm3
Maks. moc 340 KM przy 4400 obr./min + 11 KM
Maks. moment obrotowy 700 Nm przy 1750-2250 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8b
Napęd 4x4
0-100 km/h 4,6 s
V maks. 250 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 6,1 l/100 km
Pojemność bagażnika 530 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l
Marka i model opon test. auta Pirelli Sottozero 3 Runflat
Rozmiar opon 245/40 R 19

BMW 540d – wyposażenie

Wersja 540d xDrive Edycja M Sport
Adaptacyjne reflektory LED/laserowe S/4780 zł
Klimatyzacja automatyczna 2-/4-strefowa S/2640 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
Nagłośnienie Harman Kardon Surround 5270 zł
Zawieszenie Adaptive Drive 14 840 zł
Systemy asystujące Professional 12 920 zł
Kluczyk zbliżeniowy 4310 zł
Mechanizm dociągania drzwi 3120 zł
Lakier niebieski Tanzanite S

BMW 540d – gwarancja i cena

Cena podstawowa testowanej wersji 376 730 zł
Cena testowanego egzemplarza 486 560 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań
Ładowanie formularza...