Auto Świat EV Testy BMW i4 M50 – trzyma w napięciu

BMW i4 M50 – trzyma w napięciu

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Kolejny elektryk z Monachium na starcie. Tym razem BMW spuściło ze smyczy i4 M50 – rasowe 4-drzwiowe coupé z napędem elektrycznym. Nic dziwnego, że zaiskrzyło! Oto nasze wrażenia z jazdy.

BMW i4 M50 (2021 r.)
Zobacz galerię (10)
BMW
BMW i4 M50 (2021 r.)
  • Mocniejsza 544-konna wersja i4 cicho i nieubłaganie przyspiesza do setki w niespełna 4 s i rozpędza się do 225 km/h
  • Obsługa nowego systemu operacyjnego sterującego wieloma funkcjami auta wymaga czasu na naukę i cierpliwości
  • Wrażliwych fanów marki może drażnić sztuczność, dająca się wyczuć podczas jazdy – auto nie prowadzi się aż tak zwinnie, jak by to wynikało z osiągów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Czy ta jazda jest jeszcze realna, czy może już wirtualna? Wdepnięcie pedału prawą nogą w BMW i4 M50 jest jak kliknięcie myszką na symbol lupy. Niesamowite, jak szybko można przybliżyć linię horyzontu. Nie mamy jednak przed sobą klawiatury komputerowej i nie włączyliśmy funkcji powiększenia. Nie, siedzimy w zelektryfikowanym BMW serii 4 Gran Coupé. Samochód nazywa się i4, a w wersji M50 generuje pokaźne 795 Nm momentu obrotowego i 544 KM mocy, dzięki którym dalekie krajobrazy błyskawicznie się przybliżają.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna limuzyna w stylu coupé o długości 4,78 m to nie jest tania rzecz. Żeby stać się właścicielem sprawdzanego przez nas topowego BMW i4 M50, musicie przygotować co najmniej 289 900 zł, skromniejsze i4 eDrive40 z jednym silnikiem o mocy 340 KM i napędem na tylną oś kosztuje od 245 200 zł. Przypuszczamy jednak, że to właśnie i4 M50 będzie chętniej wybierane przez polskich klientów, zgodnie z zasadą, że jak już chcemy mieć drogi samochód, to kupujemy najlepszy. Na usprawiedliwienie wysokiej ceny zauważamy, że za te pieniądze otrzymacie w standardzie wiele elementów, które sprawiają, że Gran Coupé staje się sprytniejsze, szybsze i bezpieczniejsze.

System operacyjny BMW i4 tylko dla zaawansowanych

Przykład: nowa koncepcja obsługi pod nazwą „BMW Operating System 8”. Do niej należy np. system nawigacyjny, który do planowania trasy włącza dojazd do stacji ładowania wraz z czasem, który spędzicie przy kolumnie. Poza tym system umożliwia włączenie sprytnych ustawień do odzyskiwania energii przez rekuperację. BMW i4 może podczas hamowania zasilić akumulator mocą do 195 kW, co bardzo pomaga w obniżeniu zużycia prądu.

Przeczytaj też:

Także dopasowanie zawieszenia, układu kierowniczego i rozdziału mocy odbywa się w BMW i4 poprzez system operacyjny, obsługiwany za pomocą pokrętła, przycisków, dotyku lub głosu. Poza tym system, tak jak jego wcześniejsze odsłony, steruje funkcjami multimediów. Bardzo nam się podoba ten wielki zakrzywiony zestaw ekranów, skierowany delikatnie w kierunku kierowcy (tradycja w BMW, teraz kontynuowana także w formie cyfrowej), możliwy do konfigurowania na rozmaite sposoby. Jednak nie ma co ukrywać – czeka nas mnóstwo nauki i będzie to długo trwało, zanim pojmiemy, jak bezbłędnie zarządzać wieloma funkcjami, i poznamy możliwości wszystkich menu.

Dalsza część materiału pod podcastem

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska