Auto Świat Fiat przejmuje kolejne udziały Chryslera

Fiat przejmuje kolejne udziały Chryslera

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
|
Aktualizacja

Fiat przejmuje pozostałe udziały Chrysler Group LLC od VEBA Trust i umacnia swoją pozycję globalnego producenta.

Fiat przejmuje kolejne udziały Chryslera
Auto Świat
Fiat przejmuje kolejne udziały Chryslera

W opublikowanym komunikacie Fiat S.p.A. („Fiat") informuje o zawarciu porozumienia z VEBA Trust, na mocy którego Fiat North America LLC („FNA") przejmuje całość udziałów własnościowych VEBA Trust w Chrysler Group LLC („Chrysler Group") stanowiących 41,4616% wartości Chrysler Group poza władztwem FNA. Finalizacja tej transakcji przewidziana jest najpóźniej do 20 stycznia 2014 roku.

W wyniku sprzedaży swoich udziałów w Chrysler Group, VEBA Trust otrzyma zagregowaną kwotę 3 mld 650 mln USD złożoną z:

  • kwoty specjalnej, płatnej przez Chrysler Group członkom VEBA Trust w wysokości ok. 1,9 mld USD (w tym wykład FNA na rzecz VEBA Trust w formie zaliczkowej) orazkwoty pozostałej w wysokości ok. 1,75 mld USD, płatnej w gotówce przez FNA z chwilą zamknięcia transakcji.

Obie te kwoty pochodzić będą z aktualnie posiadanych zasobów gotówkowych Fiata i Chrysler Group.Równolegle z tą transakcją Chrysler Group i związek zawodowy UAW (United Automobile, Aerospace and Agricultural Workers of America) zawarły porozumienie w formie Memorandum of Understanding o dodatkowej wypłacie 700 mln USD przez Chrysler Group na rzecz VEBA Trust, płatnej w czterech równych ratach, z których pierwsza zapłacona będzie w momencie zamknięcia transakcji głównej, a pozostałe raty - w kolejne trzy rocznice po pierwszej płatności. Pierwsza rata na rzecz VEBA Trust uregulowana zostanie ze środków gotówkowych w dyspozycji Chrysler Group.

W zamian za powyższe świadczenia UAW podjął szereg zobowiązań dotyczących kontynuacji wsparcia dla reorganizacji produkcji w Chrysler Group oraz dalszej implementacji aliansu organizacyjnego Fiat-Chrysler, m.in. aktywnej współpracy w zakresie należytego wdrażania programów Fiat-Chrysler World Class Manufacturing (zarządzania produkcją według najwyższych standardów światowych) we wszystkich zakładach produkcyjnych koncernu, w tym metod oceny skuteczności i wydajności, a także intensyfikacji współdziałania w zakresie długoterminowych planów rozwoju Grupy.

„Czekałem na ten moment od czasu, gdy przypadł nam udział w rekonstrukcji Chryslera jeszcze w roku 2009." - stwierdził John Elkann, przewodniczący rady nadzorczej Fiata - „Ogrom pracy, zaangażowania i osiągnięć, jakie wykazał Chrysler w ciągu ostatnich czterech i pół lat to coś bardzo wyjątkowego, stąd z wielką przyjemnością chciałbym oficjalnie powitać dosłownie wszystkich z Chryslera w naszym zintegrowanym świecie, świecie Fiata i Chryslera."

Dyrektor generalny Fiata i szef Chryslera (CEO) Sergio Marchionne powiedział: „W życiu każdej korporacji i jej ludzi są chwile, które zapisują się w historii. Dla Fiata i Chryslera porozumienie z VEBA to właśnie taka chwila. Brak mi wprost słów uznania dla całego zespołu za wsparcie i dedykację wobec tego projektu integracji, który udało się nam dzisiaj doprowadzić do pomyślnego finału. Zunifikowana struktura własności pozwoli nam zrealizować wizję globalnego producenta samochodów o unikalnej kompozycji doświadczenia, wyobraźni i know-how, potężnej i zarazem otwartej organizacji zapewniającej swym pracownikom pełnię wyzwań zawodowych i osobistej satysfakcji."

W ramach obecnego porozumienia FNA i VEBA Trust uzgodniły rezygnację z postępowania cywilnego przed sądem Delaware w sprawie interpretacji umowy opcji kupna, na mocy której Fiat poprzez FNA, ubiegał się o możliwość wykupu udziałów VEBA Trust w Chryslerze. Udziały te przejęte zostają obecnie przez FNA na mocy zawartego porozumienia z VEBA Trust.

Biorąc pod uwagę założenia transakcji o zakupie udziałów VEBA Trust w Chrysler Group, Fiat nie przewiduje konieczności zwiększenia kapitału własnego poprzez dodatkową emisję akcji.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków