Auto Świat Ford zwalnia prawie trzy tysiące osób w Niemczech. Mogło być o wiele gorzej

Ford zwalnia prawie trzy tysiące osób w Niemczech. Mogło być o wiele gorzej

Opracowanie: 
  • Arkadiusz Stando

Ford, jeden z największych producentów samochodów na świecie, staje przed trudnymi wyzwaniami związanymi ze spadającym popytem na samochody elektryczne. W listopadzie 2024 r. firma ogłosiła, że do 2027 r. planuje zmniejszyć zatrudnienie w swoich europejskich zakładach o 14 proc., co oznacza utratę pracy przez niemalże cztery tys. osób, w tym 2,9 tys. pracowników w Niemczech i 800 w Wielkiej Brytanii.

Ford redukuje zatrudnienie w Kolonii
gerd-harder / Shutterstock
Ford redukuje zatrudnienie w Kolonii

Redukcja zatrudnienia szczególnie dotknęła zakład Forda w Kolonii, który został przekształcony w europejskie centrum produkcji elektrycznych modeli. Reakcją na plany zwolnień była akcja strajkowa zorganizowana przez największy związek zawodowy w branży motoryzacyjnej, IG Metall, w maju tego roku.

Zobacz także: UOKiK zarzuca Biedronce zmowę. Podaje, że kierowcy nie mogli zmienić pracy. Nikt by ich nie zatrudnił

Zmiany w fabryce w Kolonii: porozumienie z pracownikami

W wyniku działań związkowców udało się osiągnąć kompromis, który zmienia sposób realizacji redukcji zatrudnienia. Zamiast pierwotnie planowanego terminu, zwolnienia 2900 osób zostaną rozłożone do 2032 r. Model opiera się na programie dobrowolnych odejść, a pracownicy, którzy zdecydują się na rozstanie z firmą, mogą liczyć na atrakcyjne odprawy.

"Plan pozwala na dobrowolne odejścia z hojnymi odprawami, lepszymi niż standardowe w branży motoryzacyjnej" — czytamy w informacji przekazanej przez serwis Autonews.com. Program ochrony miejsc pracy w Kolonii wymaga jeszcze akceptacji załogi w ramach specjalnego głosowania.

Czytaj też: To pierwszy taki samochód w Polsce i szósty na świecie. Co za informacja!

W ostatnich latach Ford przechodzi gruntowną transformację, która wiąże się z wycofaniem z rynku wielu popularnych modeli. W 2023 r. zakończono sprzedaż Forda Mondeo, a w kwietniu 2024 r. z oferty zniknęły minivany S-Max i Galaxy. W czerwcu 2024 r. zakończono produkcję Fiesty, która powstawała właśnie w zakładzie w Kolonii. Fabryka ta została przekształcona w centrum produkcji samochodów elektrycznych, co kosztowało Forda 2 mld euro.

Opracowanie: 
  • Arkadiusz Stando
Powiązane tematy: