W przypadku ich braku lub chęci wyprodukowania ekologicznego paliwa można sięgnąć po łupki bitumiczne, zboża, rośliny oleiste, produkty suchej destylacji drewna oraz wiele innych substancji. Eksperci firmy Shell od 30 lat pracowali nad technologią przetwarzania gazu ziemnego na szereg czystszych produktów paliwowych. Efekt ich badań jest już dostępny na polskich stacjach paliw.

Wczoraj Shell rozpoczął sprzedaż oleju napędowego Shell V-Power Diesel z kilkunastoprocentowym dodatkiem syntetycznego komponentu GTL. Tajemniczym skrótem oznaczono technologię "Gas to Liquid", która pozwala na przetworzenie gazu ziemnego w paliwo o wyjątkowej czystości chemicznej.

Shell zapewnia, że za sprawą dodatku GTL paliwa V-Power Diesel będą dysponowały jeszcze lepszymi parametrami użytkowymi. Wysoka liczba cetanowa sprawi, że paliwo z GTL będzie spalało się bardziej wydajnie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowy.

Technologia GTL to proces przetwarzania gazu ziemnego na szereg czystszych produktów paliwowych, surowce chemiczne oraz smary. Produkty GTL są pozbawione zanieczyszczeń, co sprawia, że proces spalania jest czystszy i bardziej płynny.

Motorem napędowym prac nad nowoczesnym paliwem był gwałtowny rozwój silników wysokoprężnych. Technologia wtrysku ropy pod wysokim ciśnieniem oraz skomplikowanie systemów zasilających sprawia, że nowoczesne diesle są bardzo wrażliwe na jakość zastosowanego paliwa. Olej napędowy niskiej jakości powoduje powstawanie osadów, które utrudniają pracę wtryskiwaczy. Przedstawiciele Shella zapewniali, że ropa z technologią GTL nie pozwoli na powstawanie szkodliwych osadów, jak również jest w stanie rozpuścić istniejące zanieczyszczenia. W efekcie moc silnika ma utrzymywać się na stałym poziomie lub powrócić do pierwotnej wartości.

Obecnie paliwo z dodatkiem GTL jest produkowane w malezyjskim zakładzie Bintulu. We współpracy z Qatar Petroleum, Shell buduje w Katarze kolejny zakład wytwórczy paliwa GTL. Docelowa wydajność kompleksu będzie ponad dziesięciokrotnie większa, niż zdolności produkcyjne zakładu w Malezji. Znaczne inwestycje w technologię GTL wynikają z przekonania firmy Shell, że syntetyczny dodatek stanowi jeden z kluczowych kierunków w rozwoju paliw.

Shell V-Power Diesel z GTL zastąpił dotychczasową generację tego paliwa. Firma zadeklarowała, że od początku kwietnia nowy olej napędowy będzie dostępny na stacjach. W przypadkowo wybranych punktach zapytaliśmy sprzedawcę o "paliwo z GTL". Obietnice przedstawicieli Shella potwierdziły się. Sprzedawcy na trzech stacjach potwierdzili, że paliwo jest faktycznie dostępne i byli skorzy do udzielenia informacji dotyczących produktu.

Gwiazdą polskiej prezentacji V-Powera Diesel z GTL był Dindo Capello - wielokrotny zwycięzca maratonów w Le Mans oraz Sebring. Włoski kierowca opowiedział o swojej przygodzie ze sportem motorowym oraz prototypie Audi R10 TDI - pierwszym dieslem z historii, który w 2006 roku wygrał 24-godzinny maraton Le Mans. Już wtedy do jego zbiornika wyścigówki trafiło paliwo z dodatkiem GTL. Przedstawiciele Shella podkreślali, że trudno o lepszy dowód doskonałości bolidu oraz oleju napędowego. 45-letni Dindo Capello żartobliwie dodał, że skład paliwa, który "odmładza" silnik sprawia, że bardzo chętnie napiłby się nowego produktu Shella…