Elantra to kompaktowy sedan o sportowej stylistyce zbudowany na płycie podłogowej hatchbacka i30. Obcenie na rynku oferowany jest model drugiej generacji po przeprowadzonym pod koniec 2013 roku face liftingu. Miał on raczej charakter kosmetyczny bo poza nowymi światłami do jazdy dziennej LED oraz wykonanych w tej technologii kierunkowskazami i tylnymi światłami przeprojektowano jeszcze tylko kształt tylnego zderzaka oraz zaproponowano nowy wzór felg aluminiowych.
Linia coupe pięknie wygląda, ale ma też wady
Samochód oferuje typową dla tej klasy ilość miejsca. Z przodu kierowca o wzroście ponad 180 cm bez trudu odnajdzie dla siebie wygodną pozycję. Wysoki pasażer siedzący na tylnej kanapie będzie zadowolony z przestrzeni na nogi, ale już nad głową będzie miał jej niewiele. Winę za ten dyskomfort ponosi mocno opadająca ku tyłowi linia dachu, która nadaje sportowy wygląd kompaktowemu Hyundaiowi. Mocno pochylona szyba tylna pograsza także widoczność. Na szczęście producent oferuje seryjnie w wersji Style kamerę cofania.
Pojemny, choć niezbyt praktyczny kufer
Bagażnik sedana ma 485 l pojemności. To dobra, choć nie rekordowa wartość wśród sedanów tej klasy. Autem kufra Elantry jest możliwość jego powiększenia dzięki składanianiu oparć tylnych siedzeń. By wykonać tę operację wystarczy zwolnić dźwignię oprać lub pociągnąć linkę umieszczoną od strony bagażnika. Inżynierowie nie do końca jednak przemyśleli wszystkie rozwiązania związane z obsługą kufra. Można go otworzyć dźwigienką z wnętrza kabiny lub przyciskiem z pilota. Nam zabrakło możliwości jego otwierania przyciskiem umieszczonym w pokrywie. Mankamentem kufra jest także umieszczenie zawiasów wnikających do wnętrza. Przy pełnym załadunku mogą one pognieść przedmioty lub wręcz uniemożliwić jego zamknięcie.
Dobre prowadzenie i Flex Steer
W Elantrze z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Taka konstrukcja gwarantuje dobre prowadzenie zarówno podczas jazdy na wprost jak i na szybkich łukach. Choć zawieszenie jest dość sztywne to komfort jazdy jest na zadowalającym poziomie. Układ kierowniczy wyposażono w znany z innych modeli Hyundaia system Flex Steer. Dzięki niemu, poprzez wybranie odpowiedniego trybu pracy kierowca może dostosować siłę wspomagania do aktualnie panujących warunków drogowych lub indywidualnych preferencji. Nam najbardziej odpowiadała jazda w trybie Sport.
Dynamiczny silnik
1,6-litrowy motor wyposażony we wtrysk bezpośredni (GDI) i system zmiennych faz rozrządu gwarantuje autu dobrą dynamikę (0-100 km/h w 10,1 s). Pewne zastrzeżenia można mieć jedynie do elastyczności motoru podczas próby przyspieszania na niskich obrotach. 132-konna jednostka jest dość oszczędna (spalanie w mieście poniżej 9 l/100 km) i co ważne - cicha. Powody do zadowolenia daje także precyzyjnie działająca skrzynia biegów.
Nie jest tani, ale bogato wyposażony
Ceny Elantry z tym silnikiem zaczynają się dod 61 600 zł, za to testowy egzemplarz z full wypasem (choć brakuje nowoczesnych systemów – aktywny tempomat, aut. św. drogowe, line assit) kosztował 77 600 zł. Dla przykładu konkurencyjny VW Jetta 1.4 TSI 122 KM 6 bieg. z topowym wyposażeniem Highline dostępny jest za 79 600 zł. Atutem Hyundaiai jest 5-letnia gwarancja mechaniczna.
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT TESTU HYUNDAIA ELENTRY SZUKAJCIE W “AUTO ŚWIECIE” NR. 24/2014
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 |
Pojemność | 1591 |
Moc. maks. | 132/6300 KM/obr./min |
Moment | 158/4850 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 485 l |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4550/1775/1435 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,1 s |
Napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maks. | 200 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 6,5 l/100 km |
Cena (Style) | 77 600 zł |
Wyposażenie seryjnie wersji Style: airbagi czołowe, boczne, kurtynowe, ESP, Flex Sterr, elketr. setr. szyby z przodu i z tyłu, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu, radio z CD i Bluetooth, czujniki deszczu i świateł, tempomat, kamera cofania, czujniki prakowania, klimatyzacja automatyczna, felgi aluminiowe.
Plusy:
– duża ilość miejsca w pierwszym rzędzie foteli
– pojemny bagażnik
– sprężyste zawieszenie (zadowalający komfort, dobre prowadzenie)
– dobre przyspieszenie
– cichy i ekonomiczny silnik
– precyzyjna skrzynia biegów
Minusy:
– mało miejsca nad głową w 2. rzędzie foteli
– niewielki otwór załadunkowy, zawiasy wnikają do wnętrza
– kiepska widoczność do tyłu
– brak nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę
Galeria zdjęć
Elantra została zbudowana na płycie podłogowej kompaktowego hatchbacka i30 i korzysta dokładnie z tych samych, sprawdzonych rozwiązań. Testowy egzemplarz występował z silnikiem 1.6 GDI/132 KM w wersji Style. Cena po upuście to 77 600 zł
Sedan z sylwetką coupe. Trzeba przyznać, że samochód ma bardzo zgrabne nadwozie. Opadająca linia dachu ogranicza z tyłu ilość miejsca nad głową oraz pograsza widoczność wsteczną
Dwupłaszczyznowo regulowana kolumna kierownicza pozwala bez trudu znaleźć właściwą pozycję. Skok lewarka skrzyni biegów ma krótkie skoki i precyzyjny wybór przełożeń
Zaopatrzony w kolorowy, dotykowy wyświetlacz LCD o przekątnej 4,3 cala system audio ułatwia operowanie multimediami i ustawieniami. Fabryczne audio wyposażone jest w zestaw głośnomówiący (Bluetooth)
Podgrzewane koło kierownicy już nie jest elementem zarezerowanym tylko dla aut luksusowych
Podgrzewane fotele tylnej kanapy to rzadkość w klasie kompakt. Element seryjny w topowej odmianie Style
Za pośrednictwem przycisku w kole kierownicy możemy zmieniać siłę wspomagania układu kierowniczego. Nam najbardziej odpowiadało ustawienie Sport
4850 litrów to nie rekordowa pojemność bagażnika wśrod kompaktowych sedanów. Minusem są zawiasy klapy bagażnika wnikające do wnętrza kufra
Choć to sedan przestrzeń bagażową można powiększyć po złożeniu oparć tylnych siedzeń
Ilość miejsca w drugim rzędzie foteli na wysokości nóg jest wystarczająca. Niestety opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń nad głową