- Rozbieganie silnika, zwane chorobą szalonych diesli, to awaria polegająca na samozapłonie oleju silnikowego w komorze spalania
- Objawy rozbiegania silnika to niekontrolowany wzrost obrotów, brak reakcji na pedał gazu, hałas oraz gęsty dym z rury wydechowej
- Awaria dotyczy wyłącznie silników diesla z turbodoładowaniem i może prowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej
Rozbieganie silnika to awaria, której nie chce doświadczyć żaden kierowca. Samochód sam nagle przyspiesza, a zdjęcie nogi z gazu nic nie daje. Wyjaśniamy, na czym polega rozbieganie silnika i jak można mu zapobiec.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzym jest rozbieganie silnika?
Rozbieganie silnika nazywane też chorobą szalonych diesli, to najprościej mówiąc, samozapłon oleju silnikowego. Olej silnikowy dostaje się do komory spalania, a obroty silnika wzrastają w sposób niekontrolowany na poziom znacznie wyższy niż dopuszczalny.
Mówiąc inaczej, olej silnikowy spala się gwałtownie w jednostce, co prowadzi do zwiększenia prędkości obrotowej turbosprężarki podającej większą ilość powietrza i oleju. To powoduje wzrost obrotów, co przekłada się na zwiększenie podaży na olej i powietrze. Dzieje się to nagle i może doprowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki.
Dlaczego ta awaria dotyczy tylko silników diesla
Awaria ta dotyczy wyłącznie silników diesla wyposażonych w turbodoładowanie. W autach z silnikami diesla jest zapłon samoczynny. Potrzebna jest jedynie wysoka temperatura, powietrze, ciśnienie w cylindrach i paliwo. Paliwem w przypadku rozbiegania silnika jest olej.
Jakie są objawy rozbiegania?
O tym, że doszło do rozbiegania silnika świadczą niekontrolowany wzrost obrotów i brak reakcji na wciskanie pedału gazu. Oprócz tego występują hałas i gęsty dym, lecący z rury wydechowej i spod maski silnika. Taki widok może przerazić nawet najbardziej doświadczonego kierowcę.
Jak szybko zareagować na rozbieganie silnika?
W pierwszej kolejności po zauważeniu, że silnik znacznie przyśpiesza, chociaż nie wciskasz pedału gazu, wyłącz zapłon. Jeśli to nie zadziała, by zatrzymać silnik, musisz zdusić układ napędowy. W takiej sytuacji należy wcisnąć hamulec, włączyć wysoki bieg i poluzować sprzęgło. Jest to jednak ryzykowne, bo może prowadzić do uszkodzenia sprzęgła i innych części.
Czy można uniknąć rozbiegania silnika?
By uniknąć rozbiegania silnika, należy przeprowadzać serwisy olejowe i wymieniać filtry oraz smarować jednostkę wysokiej jakości olejów silnikowych. Trzeba też uważać na wycieki.
Sygnałem ostrzegawczym powinny być ubytki oleju na bagnecie i oleiste zanieczyszczenia układu dolotowego turbosprężarki. Należy pamiętać, że do rozbiegania silnika dochodzi najczęściej w przypadku starych i zużytych jednostek wysokoprężnych. Im bardziej jest zużyta, tym większe ryzyko wystąpienia problemu. Awaria jest poważna, bo może prowadzić nawet do pożaru.