- Rozbieganie silnika, zwane chorobą szalonych diesli, to awaria polegająca na samozapłonie oleju silnikowego w komorze spalania
- Objawy rozbiegania silnika to niekontrolowany wzrost obrotów, brak reakcji na pedał gazu, hałas oraz gęsty dym z rury wydechowej
- Awaria dotyczy wyłącznie silników diesla z turbodoładowaniem i może prowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki napędowej
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Rozbieganie silnika to awaria, której nie chce doświadczyć żaden kierowca. Samochód sam nagle przyspiesza, a zdjęcie nogi z gazu nic nie daje. Wyjaśniamy, na czym polega rozbieganie silnika i jak można mu zapobiec.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Czym jest rozbieganie silnika?
Rozbieganie silnika nazywane też chorobą szalonych diesli, to najprościej mówiąc, samozapłon oleju silnikowego. Olej silnikowy dostaje się do komory spalania, a obroty silnika wzrastają w sposób niekontrolowany na poziom znacznie wyższy niż dopuszczalny.
Mówiąc inaczej, olej silnikowy spala się gwałtownie w jednostce, co prowadzi do zwiększenia prędkości obrotowej turbosprężarki podającej większą ilość powietrza i oleju. To powoduje wzrost obrotów, co przekłada się na zwiększenie podaży na olej i powietrze. Dzieje się to nagle i może doprowadzić do trwałego uszkodzenia jednostki.
Dlaczego ta awaria dotyczy tylko silników diesla
Awaria ta dotyczy wyłącznie silników diesla wyposażonych w turbodoładowanie. W autach z silnikami diesla jest zapłon samoczynny. Potrzebna jest jedynie wysoka temperatura, powietrze, ciśnienie w cylindrach i paliwo. Paliwem w przypadku rozbiegania silnika jest olej.
Jakie są objawy rozbiegania?
O tym, że doszło do rozbiegania silnika świadczą niekontrolowany wzrost obrotów i brak reakcji na wciskanie pedału gazu. Oprócz tego występują hałas i gęsty dym, lecący z rury wydechowej i spod maski silnika. Taki widok może przerazić nawet najbardziej doświadczonego kierowcę.
Jak szybko zareagować na rozbieganie silnika?
W pierwszej kolejności po zauważeniu, że silnik znacznie przyśpiesza, chociaż nie wciskasz pedału gazu, wyłącz zapłon. Jeśli to nie zadziała, by zatrzymać silnik, musisz zdusić układ napędowy. W takiej sytuacji należy wcisnąć hamulec, włączyć wysoki bieg i poluzować sprzęgło. Jest to jednak ryzykowne, bo może prowadzić do uszkodzenia sprzęgła i innych części.
Czy można uniknąć rozbiegania silnika?
By uniknąć rozbiegania silnika, należy przeprowadzać serwisy olejowe i wymieniać filtry oraz smarować jednostkę wysokiej jakości olejów silnikowych. Trzeba też uważać na wycieki.
Sygnałem ostrzegawczym powinny być ubytki oleju na bagnecie i oleiste zanieczyszczenia układu dolotowego turbosprężarki. Należy pamiętać, że do rozbiegania silnika dochodzi najczęściej w przypadku starych i zużytych jednostek wysokoprężnych. Im bardziej jest zużyta, tym większe ryzyko wystąpienia problemu. Awaria jest poważna, bo może prowadzić nawet do pożaru.