Można by pomyśleć: „Co tam się mogło zmienić w tych bagażnikach, przecież nie wymyślili ich na nowo”. Święta prawda, z jednym zastrzeżeniem: w ciągu kilku lat istotnie zmieniły się parametry rowerów i tylko stosunkowo świeże modele bagażników, głównie tych z wyższej półki, zostały odpowiednio zmodyfikowane do dzisiejszych realiów. W praktyce oznacza to, że jeśli masz bagażnik do wożenia rowerów sprzed kilku lat i kupiłeś niedawno nowe rowery, to prawdopodobnie trudno będzie je umocować w starym bagażniku. Pewnie jakoś się da, ale zanim ustawisz te rowery i umocujesz bezpiecznie na platformie, dostaniesz gorączki. O co chodzi?
Najważniejszy parametr bagażnika na hak do wożenia rowerów to…

Jest ciasno jak... Mocowanie rowerów na ciasnym bagażniku wymaga staranności – w żadnym wypadku nie mogą się ze sobą stykać. Tymczasem niektóre bagażniki zapewniają znacznie większy odstęp pomiędzy rowerami niż inne – a więc są o wiele wygodniejszeMaciej Brzeziński / Auto Świat
Mówiąc wprost: jeśli kupujesz bagażnik, zwróć przede wszystkim uwagę na odstęp, jaki zapewnia on pomiędzy rowerami. 19 cm to już mało, a zdarzają się bagażniki zapewniające jeszcze mniej przestrzeni. 22 cm – już lepiej. 24-25 cm – dopiero taka odległość pomiędzy rowerami zapewnia odpowiednią, komfortową ilość miejsca i łatwy montaż rowerów na platformie tak, aby się nie dotykały i nie niszczyły podczas transportu.
Ważna uwaga: wcale nie chodzi o rowery elektryczne. Najszersze są rowery górskie i trekkingowe.
W rowerach zmienił się jeden standard ważny z punktu widzenia transportu

Z punktu widzenia stabilności auta podczas jazdy najcięższe rowery powinno się umieszczać bliżej przoduAuto Świat
Producenci rowerów wciąż coś zmieniają, aby przekonać ludzi do wymiany dobrego roweru na nowy. Co się więc zmieniło w rowerach? Podstawowy problem z punktu widzenia transportu na platformie montowanej na haku holowniczym to zwiększenie długości osi kół. Inaczej mówiąc, aby pomieścić coraz szersze opony, ramy rowerowe stały się szersze – zwłaszcza szersze są tylne widełki i przednie amortyzatory. Najgorzej, jeśli wszystkie jednoślady, które chcesz przewieźć, to nowoczesne rowery MTB – one są szerokie (to główny problem), długie, te zjazdowe są też ciężkie.
Aby zmieścić obok siebie cztery szerokie rowery na ciasnym bagażniku, trzeba kombinować "jak koń pod górę": ten trochę na zewnątrz, tamten też na zewnątrz ale w drugą stronę, a może też lepiej poluzować i obrócić kierownicę… całe szczęście, że na dobrym bagażniku rowery nie przemieszczają się względem siebie podczas jazdy i centymetr odstępu pomiędzy elementami rowerów najczęściej okazuje się wystarczający. Ale zamocowanie trzech, albo tym bardziej czterech rowerów to układanka, która zajmuje czasem pół godziny. Tymczasem, jeśli masz nowoczesny i „przestronny” bagażnik, możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, że zmieszczenie szerokich rowerów to jakiś problem. Pięć minut i po sprawie.
Rada: jeśli producent bagażnika nie podaje odstępu pomiędzy rowerami, nie kupuj go w ciemno. Zanim kupisz, pojedź do sklepu i zmierz ten odstęp choćby linijką.

Głębokie odchylanie platformy rowerowej umożliwia dostęp do bagażnika samochodu z długą tylną klapą bez konieczności demontażu rowerówMaciej Brzeziński / Auto Świat
Żaden bagażnik na cztery rowery nie jest „przestronny”
Jeśli zamierzasz wozić tylko dwa rowery, kup bagażnik na dwa rowery, ewentualnie z opcją dodatkowego adaptera na trzeci rower. Bagażnik „2+1” zazwyczaj zapewnia znacznie więcej przestrzeni na poszczególne rowery niż bagażnik „3+1”. Tak naprawdę każdy bagażnik, który wyjściowo lub opcjonalnie jest przeznaczony do wożenia czterech rowerów, będzie ciasny, nawet „trójki” bez opcji dodatkowego adaptera na czwarty rower bywają ciasne.
Jest tak dlatego, że wygodny bagażnik na cztery rowery miałby ponad metr długości, co powodowałoby, że siły działające na kulę haka holowniczego byłyby zbyt duże; to właśnie hak holowniczy zgodny z europejskim standardem staje się ograniczeniem: aby zmniejszyć „ramię” platformy bagażowej i de facto zredukować siły działające na hak, producenci bagażników muszą zmniejszać odstęp pomiędzy rowerami, jeśli jest ich więcej.
Faktem jest jednak, że najnowsze modele bagażników zapewniają rowerom tak wiele przestrzeni, jak to tylko możliwe – w każdym razie więcej niż kiedyś.
A oto przykładowe odstępy pomiędzy rowerami w różnych bagażnikach:
- Atera Strada Sport 2 na 2 rowery – 18 cm
- Atera Strada Sport 3 na 3 rowery – 18 cm
- Atera Strada EVO 2 na 2 rowery – 19 cm
- Atera Strada EVO 3 na 3 rowery – 19 cm
- Atera Strada EVO 3 na 4 rowery – 19 cm
- Atera Strada E-bike XL na 2 rowery – 23 cm
- Hapro Atlas Premium Xfold II 2.0 na 2 rowery – 30 cm
- Thule Easy Fold XT na 2 rowery – 22 cm
- Thule Easy Fold XT na 3 rowery – 22/19 cm
- Thule Easy Fold 3 (nowy model) na 2-3 rowery – 25 cm
- Thule Easy Fold 3 (nowy model) na 3-4 rowery – 19 cm
- Thule Epos (zeszłoroczna nowość) na 2 rowery – 25 cm
- Thule Epos (zeszłoroczna nowość) na 3 rowery – 25 cm
- Thule VeloSpace XT na 2-3 rowery – 25 cm
- Thule VeloSpace XT na 3-4 rowery – 19 cm
- Uebler F24 na 2 rowery – 22 cm
- Uebler i21Z60 na 2 rowery – 24 cm
- Uebler i31Z na 3 rowery – 20/22 cm
Jak widać, największy wybór przestronnych bagażników ma Thule – w tym bagażnik Thule Epos, który pozwala na wyjmowania rowerów w dowolnej kolejności – np. umieszczonego w środku bez konieczności odpinania pozostałych. Warto docenić też markę Uebler oferującą wiele ciekawych rozwiązań, w tym bagażniki składane mieszczące się we wnęce na koło zapasowe auta.
Zwróć także uwagę na te parametry
- Maksymalna masa roweru – to może być 15 kg, może być 30 kg. Ten parametr nie ma znaczenia, jeśli zamierzasz wozić rowery szosowe, ale staje się decydujący, jeśli masz ciężki rower wyprawowy albo rower elektryczny.
- Maksymalna masa ładunku – czyli łączna maksymalna masa przewożonych rowerów. Zwykle nie przekracza ona 60 kg ze względu na bezpieczne obciążenie haka holowniczego, ale niektóre bagażniki mają ładowność nawet o połowę mniejszą.
- Odchylanie – większość bagażników ma opcję odchylania, ale maksymalny kąt odchylenia, który pozwala na otwarcie bagażnika samochodu, bywa różny. Na ten parametr powinni zwrócić szczególną uwagę właściciele samochodów z długą, pionową tylną klapą – głównie chodzi o vany i minibusy. W tych samochodach, aby udało się otworzyć tylną klapę bez odpinania rowerów i bagażnika, bagażnik musi się niemal położyć na ziemi. Ważne też, aby odchylanie nie wymagało używania narzędzi czy kłopotliwego odkręcania pokręteł.
- Maksymalny rozstaw kół roweru – z reguły 1200 mm to wartość uniwersalna i w zupełności wystarczająca, ale niektóre bagażniki mieszczą rowery o maksymalnym rozstawie kół zaledwie 900 mm (mało), a są i takie, które „przyjmą” wyjątkowo długie rowery o rozstawie kół do 1350 mm.
- Masa bagażnika – nie należy jej przeceniać, jeśli bagażnik ma kółka i nie zamierzamy go nosić, choć niska masa czasem ma znaczenie.
- Przechowywanie – Większe platformy mają z reguły składany pałąk – po jego złożeniu można taki bagażnik wieszać na specjalnych hakach umocowanych do ściany garażu. Są jednak bagażniki składane (najwięcej takich w ofercie mają firmy Thule i Uebler), które zajmują niewiele miejsca lub wręcz dają się włożyć do torby. Opcja składania przydaje się, jeśli bagażnik chcemy zdjąć z haka holowniczego i umieścić w bagażniku auta.
- Dostawka – niektóre bagażniki mają możliwość dokupienia dodatkowej szyny do przewożenia trzeciego czy czwartego roweru. Warto się jednak upewnić, ile miejsca ma na rowery bagażnik dostosowany do "dostawki" i czy nie jest dla naszych rowerów zbyt ciasny.

Przykład rozwiązania problemu z wożeniem większej liczby rowerów: dwa bagażniki. Jest to jednak opcja możliwa do zastosowania w przypadku nielicznych pojazdów. Powszechniej dostępna opcja to bagażnik na hak plus uchwyty dachoweMaciej Brzeziński / Auto Świat