Auto Świat Jak działa napęd 4x4 w Peugeocie 207 S2000

Jak działa napęd 4x4 w Peugeocie 207 S2000

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Napęd 4x4 chętnie wykorzystywany jest w rajdach płaskich. Co kryje podwozie rajdówki? Tajemnice poznajemy na przykładzie jednej z najlepszych konstrukcji – Peugeota 207 S2000

Jak działa napęd 4x4 w Peugeocie 207 S2000
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Jak działa napęd 4x4 w Peugeocie 207 S2000

Od kilku lat na wielu rajdowych trasach (w odniesieniu do zawodów „płaskich”, nie terenowych) dominuje klasa S2000. To auta zaliczane obecnie do grupy S2/R4 (z dość szerokim zakresem przeróbek), mogące dysponować mocnym silnikiem dwulitrowym (bez doładowania około 270-300 KM), sekwencyjną skrzynią biegów i układem napędowym 4x4.

Najbardziej zainteresował nas oczywiście ten ostatni element – w porównaniu do aut „enkowych” (jak Mitsubishi Lancer) czy WRC (jak Citroën C4) nie można tu jednak stosować tzw. aktywnych dyferencjałów. Co to oznacza? Że zabronione są wszelkie systemy (działające samoczynnie lub sterowane przez kierowcę), które wpływają na pracę mechanizmów róznicowych w trakcie jazdy. Wobec tego czy jest w ogóle o czym pisać?

Okazuje się, że układ napędowy rajdówki S2000 kryje wiele tajemnic. Zdradzał nam je Grzegorz Targaszewski z zespołu Peugeot Sport Polska. W przeciwieństwie do wielu ekip nie wynajmują oni auta, które przyjeżdża gotowe na rajd tylko sami je przygotowują i obsługują. Muszą więc znać tajniki wszystkich ustawień i problemy, jakie mogą czekać na rajdzie.

Pierwszym interesującym elementem jest skrzynia biegów. To działająca w trybie sekwencyjnym (kierowca popycha lub pociąga do siebie lewarek) 6-biegowa przekładnia. Koła zębate mają proste zęby (w klasycznych przekładniach skośne), a włączanie biegu polega na „zapięciu” sprzęgła kłowego. Taka przekładnia kosztuje… 32 tys. euro, a jej wymiana w warunkach rajdowych zająć może tylko 14 min. Dalej moment obrotowy trafia do przedniej i tylnej osi – połączone są one ze sobą… na sztywno, bez pośrednictwa mechanizmu różnicowego i bez możliwości rozłączenia (poza momentem użycia hamulca ręcznego).

Okazuje się, że wśród aut S2000 są jeszcze podobne konstrukcje (np. Fabia), ale znajdziemy też modele wykorzystujące trzeci dyferencjał (np. Punto). Osiowe dyferencjały wyposażone są w blokady. Zgodnie z przepisami nie są one aktywne, ale mają mnóstwo ustawień – możliwych do przygotowania przed rajdem lub do zmiany podczas przerwy serwisowej.

Okazuje się, że układ „na sztywno” nie jest awaryjny, ale trzeba przestrzegać zaleceń serwisowych – np. co 1200 km „oesowych” zmieniać wszystkie półosie. Przekładnia i kluczowe elementy układu napędowego „207” pochodzą z francuskiej firmy Sadev. Konkurencją dla niej jest brytyjski X-Trac.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków