- Jeep Wrangler Sahara ma dużą dzielność w terenie
- System Command-Track oferuje 4 tryby pracy napędu
- 200-konny silnik Diesla współpracuje z 8-stopniową skrzynią biegów
Nazwa Sahara sugeruje, że jest to pojazd do jazdy po pustyni, po wydmach – nie tylko. Sprawdziliśmy Wranglera w naprawdę trudnym, błotnistym terenie – zdał egzamin na piątkę. Wrangler to już jeden z ostatnich prawdziwych samochodów terenowych – z ramą, solidnym napędem, z reduktorem, z dużym prześwitem i głębokością brodzenia.
Jeep Wrangler - prawdziwa terenówka
W najnowszej odmianie Wrangler Sahara wyposażony jest w napęd 4x4 Command-Track. Przełożenie reduktora wynosi 2,72:1. Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby jazdy: 2WD (napęd na koła tylne) oraz 4WD Auto (na cztery koła). Oba przeznaczone są na drogi utwardzone, przy czym drugi powinien być stosowany w przypadku poruszania się po drogach szutrowych, oblodzonych czy ośnieżonych. Trzeci tryb – 4H Part Time przeznaczony jest na luźne nawierzchnie, do jazdy terenowej, a 4L – na najtrudniejsze warunki, gdzie trzeba użyć reduktora.
Na drogach asfaltowych wystarcza standardowy napęd na koła tylne. Wrangler z silnikiem Diesla o mocy 200 KM przyspiesza do 100 km/h w 9,6 s, a jego prędkość maksymalna to 160 km/h. Trzeba pamiętać i przyzwyczaić się do tego, że auto myszkuje po jezdni, więc aby zachować kierunek jazdy trzeba cały czas wykonywać kierownicą drobne korekty. Co ciekawe – myszkowanie jest większe przy mniejszych prędkościach, od mniej więcej 100 km/h praktycznie ustaje.
Jeep Wrangler - na trasie bywa uciażliwy
Wrangler jest wysoko zawieszony, powierzchnia czołowa nie jest opływowa, a skutek tego jest taki, że auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru, a w środku słychać głośny szum powietrza. W testowym egzemplarzu było to spotęgowane o szumy pochodzące ze składanego panelowo dachu.
Wniosek z powyższych uwag jest następujący: jeśli chcesz auto z napędem 4x4, ale zamierzasz używać go w mieście i na dobrych drogach, nie chcesz zjeżdżać nim na bezdroża – kup dowolnego SUV-a z pseudo-napędem 4x4. Będzie wygodniejszy, cichszy i da ci więcej zadowolenia z jazdy.
Jeśli jednak chcesz poczuć adrenalinę brodząc po osie w błocie, czy w wodzie sięgającej progów, podjeżdżać na strome wzniesienia czy bezpiecznie zjeżdżać z nich – Wrangler będzie niezbędny. Wybaczysz mu wtedy pewne wady, np. słabo wyprofilowane fotele, mało miejsca w drugim rzędzie siedzeń (w wersji 2-drzwiowej), zbyt krótkie siedziska, maleńki bagażnik o poj. 192 l (wersja 2-drzwiowa), niewygodne wsiadanie (a właściwie wspinanie się do kabiny), brak podpórki pod lewą stopę.
Dla Wranglera nie ma złych dróg – trzeba tylko odpowiednio dobrać rodzaj napędu i mieć odrobinę wyobraźni, aby np. nie przewrócić auta na stromym zboczu. Do jazdy terenowej Wranglerem nie są potrzebne wyjątkowe umiejętności – poradzą sobie nawet amatorzy, pod warunkiem, że… nie będą zbytnio przeszkadzali autu w pokonywaniu trasy.
Trzeba też pamiętać, że jazda terenowa nie ma nic wspólnego z jazdą wyścigową. W terenie chodzi o to, aby bezpiecznie, powoli pokonać najtrudniejszy odcinek, a nie fruwać autem w powietrzu.
Jeep Wrangler - praktyczny sprawdzian
Pamiętając o tym wszystkim ruszyliśmy na naszą testową trasę. Początkowo na płaskim, ale błotnistym i rozjeżdżonym terenie używaliśmy przełożenia 4H Part Time. Gdy przyszła pora na strome podjazdy i zjazdy włączyliśmy reduktor (przełożenie 4L). W połączeniu z oponami zimowymi dało to znakomity efekt – Wrangler niczym czołg parł do przodu, zapewniając kierowcy cały czas kontrolę nad jazdą. Patrz – zdjęcia w galerii.
Po zakończeniu jazd w terenie odkryliśmy jeszcze jedną zaletę Wranglera – auto można bardzo łatwo i dokładnie umyć na myjni samoobsługowej. Wystarczyło kilka minut i dwa żetony po 5 zł, aby wypłukać błoto z zakamarków zawieszenia, kół i nadwozia. Błyszczącym Wranglerem wróciliśmy z „poligonu” do miasta.
Jeep Wrangler Sahara – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2143 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 200 KM przy 3500 obr./min |
Moment obrotowy | 450 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,4 l/100 km (dane producenta) |
Pojemność bagażnika | 192-587 l |
Wymiary (długość/ szerokość/ wysokość) | 433,4/189,4/182,1 cm |
Cena | 235 300 zł |