Auto Świat Klasyki 101-letni Mercedes – najstarszy w Polsce

101-letni Mercedes – najstarszy w Polsce

|
Aktualizacja

Jest ozdobą każdego zlotu i konkursu elegancji. 101-letni Mercedes 10/20 HP Posen Józefa Kołoczka z Rybnika to jedyny taki model w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Nawet w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie nie mają takiego.

101-letni Mercedes – najstarszy w Polsce
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
101-letni Mercedes – najstarszy w Polsce

Historia Mercedesa 10/20 HP Posen z 1912 roku to prawie gotowy scenariusz filmu historycznego. Zamówił go w 1910 roku książę Geschke z Poznania (stąd przydomek Posen). Karoserię wykonała firma Erdman & Rossi z Berlina.

Postać księcia jest dość tajemnicza, niektórzy nawet twierdzą, że ktoś taki nie istniał, ale... Książę odebrał auto w 1912 roku i cieszył się nim przez następnych 13 lat, do 1925 roku. Wtedy - podobno - podczas podróży w okolicach Zakopanego auto zepsuło się lub zaszły jakieś tajemnicze okoliczności, dość powiedzieć, że auto zostało w Zakopanem i zaczął nim jeździć miejscowy złotnik.

Drugi właściciel cieszył się Mercedesem 10 lat, do 1935 roku, a potem - znów z niewiadomych przyczyn - auto zostało schowane w szopie. I tam przestało przez II wojnę i następnych kilkadziesiąt lat. Wyglądało na to, że wszyscy o nim zapomnieli.

W latach 90. Józef Kołoczek z Rybnika usłyszał pierwsze informacje o jakimś tajemniczym automobilu, który schowany jest gdzieś pod Zakopanem w szopie. Zabawił się w detektywa, zaczął zbierać informacje, jeździć w okolice Zakopanego i rozmawiać z góralami.

Ile go to kosztowało czasu i... wypitej z góralami wódki - tylko on sam wie. Ale opłaciło się nadwyrężać wątrobę, dotarł bowiem do rodziny złotnika z Zakopanego - przedwojennego właściciela Mercedesa.

Dalej opowieść brzmi jak scenariusz filmu przygodowego. Dotarli do owej szopy, a gdy ją otworzyli zobaczyli dość dobrze zachowany samochód - właśnie poszukiwany Mercedes 10/20 HP z 1912 roku.

Oczywiście opony, płócienny dach, skórzane elementy uległy zniszczeniu, ale silnik był sprawny, podobno po wymianie oleju i świec - odpalił po kilku zakręceniach korbą.

Remont Mercedesa 10/20 HP trwał dwa lata, od 1996 do 1998 roku. Przywrócono mu dawny wygląd i sprawność. Gdy pod koniec lat 90. pojawił się na zlotach Mercedesa w Luksemburgu, w Merano, Salzburgu - wywołał wielką sensację i oczywiście zdobywał liczne puchary.

Mercedes 10/20 HP był także gościem wielu zlotów Klubu Zabytkowych Mercedesów w Polsce. Ostatni raz pojawił się w połowie sierpnia 2013 roku podczas Motoclassic Wrocław na Zamku Topacz. Z tej imprezy pochodzą też prezentowane zdjęcia.

Powiązane tematy: