Historia Mercedesa 10/20 HP Posen z 1912 roku to prawie gotowy scenariusz filmu historycznego. Zamówił go w 1910 roku książę Geschke z Poznania (stąd przydomek Posen). Karoserię wykonała firma Erdman & Rossi z Berlina.
Postać księcia jest dość tajemnicza, niektórzy nawet twierdzą, że ktoś taki nie istniał, ale... Książę odebrał auto w 1912 roku i cieszył się nim przez następnych 13 lat, do 1925 roku. Wtedy - podobno - podczas podróży w okolicach Zakopanego auto zepsuło się lub zaszły jakieś tajemnicze okoliczności, dość powiedzieć, że auto zostało w Zakopanem i zaczął nim jeździć miejscowy złotnik.
Drugi właściciel cieszył się Mercedesem 10 lat, do 1935 roku, a potem - znów z niewiadomych przyczyn - auto zostało schowane w szopie. I tam przestało przez II wojnę i następnych kilkadziesiąt lat. Wyglądało na to, że wszyscy o nim zapomnieli.
W latach 90. Józef Kołoczek z Rybnika usłyszał pierwsze informacje o jakimś tajemniczym automobilu, który schowany jest gdzieś pod Zakopanem w szopie. Zabawił się w detektywa, zaczął zbierać informacje, jeździć w okolice Zakopanego i rozmawiać z góralami.
Ile go to kosztowało czasu i... wypitej z góralami wódki - tylko on sam wie. Ale opłaciło się nadwyrężać wątrobę, dotarł bowiem do rodziny złotnika z Zakopanego - przedwojennego właściciela Mercedesa.
Dalej opowieść brzmi jak scenariusz filmu przygodowego. Dotarli do owej szopy, a gdy ją otworzyli zobaczyli dość dobrze zachowany samochód - właśnie poszukiwany Mercedes 10/20 HP z 1912 roku.
Oczywiście opony, płócienny dach, skórzane elementy uległy zniszczeniu, ale silnik był sprawny, podobno po wymianie oleju i świec - odpalił po kilku zakręceniach korbą.
Remont Mercedesa 10/20 HP trwał dwa lata, od 1996 do 1998 roku. Przywrócono mu dawny wygląd i sprawność. Gdy pod koniec lat 90. pojawił się na zlotach Mercedesa w Luksemburgu, w Merano, Salzburgu - wywołał wielką sensację i oczywiście zdobywał liczne puchary.
Mercedes 10/20 HP był także gościem wielu zlotów Klubu Zabytkowych Mercedesów w Polsce. Ostatni raz pojawił się w połowie sierpnia 2013 roku podczas Motoclassic Wrocław na Zamku Topacz. Z tej imprezy pochodzą też prezentowane zdjęcia.
Galeria zdjęć
Posen podczas prezentacji na Zamku Topacz pod Wrocławiem
Posen podczas prezentacji na Zamku Topacz pod Wrocławiem
Posen podczas prezentacji na Zamku Topacz pod Wrocławiem
Posen za złożonym dachem. Stelaż - bambusowy
Drewniana kierownica po prawej stronie
Silnik, tzw. ślepak, czyli bez głowicy
Klakson sprzed wieku, czyli trąbka sygnałowa
Zapasowe opony
Wskaźnik temperatury na chłodnicy
Wytwornica acetylenu – gaz służył do oświetlenia