Auto Świat Klasyki 50 lat testów Opli w Dudenhofen

50 lat testów Opli w Dudenhofen

Autor Jan Dynowski
Jan Dynowski

W lesie, nieopodal miejscowości Rodgau, 30 km na południe od Frankfurtu nad Menem znajduje się Centrum Testowe firmy Opel, zwane wcześniej torem doświadczalnym w Dudenhofen. Od pół wieku ekstremalnym testom poddawane są tam auta z błyskawicą w logo.

50 lat testów Opli w DudenhofenOpel

10 września 2016 roku odbędzie się dzień otwarty z okazji półwiecza obiektu, który umożliwi szerszej publiczności obejrzenie Centrum od środka. Wydarzenie zostanie wzbogacone o pokaz obecnych modeli oraz prezentację zaangażowania niemieckiej marki w sporty motorowe.

Tor testowy Opla został wybudowany w 1966 roku, dzięki zakończonym powodzeniem negocjacjom z okolicznymi mieszkańcami i szczęśliwemu zbiegowi okoliczności. Dwa lata wcześniej firmie z Rüsselsheim udało się wykupić teren pośrodku lasu, dzięki korzystnej ofercie przedsiębiorczego burmistrza pobliskiego miasteczka Rodgau. Na samym początku drogi obiektu testowego Opla liczyły 33 km długości, a cały kompleks zajmował 2,6 km2 powierzchni.

Charakterystycznym elementem Dudenhofen była i jest pięciokilometrowa, pochylona pod kątem 33 stopni pętla okalająca pozostałe drogi testowe. Umożliwia ona rozpędzanie pojazdów – obecnie, po modernizacji nawet do 250 km/h - neutralizując przeciążenia boczne dzięki swemu wyprofilowaniu. Wewnątrz pętli mieszczą się pozostałe elementy infrastruktury, dzięki którym Opel może kompleksowo testować swoje samochody od 50 lat. Przykładowo na „drodze tortur”, składającej się z występujących na przemian ubytków i elementów wystających ponad poziom nawierzchni, poddaje się skrajnej presji zawieszenie i elementy podwozia, a na torze imitującym górską drogę- układ hamulcowy i kierowniczy. Na terenie kompleksu mieści się również skid park o średnicy 100 metrów, umożliwiający sprawdzenie zachowania auta podczas gwałtownych manewrów i wykonanie odpowiednich pomiarów. W latach 80. dobudowano dodatkowo ponad 4 kilometrowy odcinek służący badaniu poziomu wyciszenia pojazdów i ich komfortu, później powstała hamownia.

Obiekt doświadczalny działa na samochody niczym wehikuł czasu, sprawiając że w krótkim czasie są one wyeksploatowane do granic możliwości. Około 40 000 km przejechanych po torze odpowiada 200 000 km na normalnych drogach lub dwunastoletniemu okresowi przeciętnego użytkowania auta. Obecnie samochody w Dudenhofen są testowane przez 150 pracowników, którzy pracują w systemie trzyzmianowym przez 7 dni w tygodniu, zużywając nawet 500 sztuk opon tygodniowo.

50 lat testów Opli w Dudenhofen
50 lat testów Opli w DudenhofenOpel

Ciekawe jest samo położenie toru i współegzystowanie nowoczesnego kompleksu testowego i otaczającej obiekt fauny i flory. Opel chwali się tym, że stara się inwestować w otaczającą obiekt przyrodę i nie szkodzić jej, dzięki czemu w pobliżu przechadzają się konie Przewalskiego. Podczas budowy kompleksu starano się zachować większość istniejącego wokół drzewostanu. W samym sercu Centrum Testowego od 275 lat rośnie olbrzymia, najstarsza w całej Hesji sosna nazywana przez mieszkańców dicke Tanne (gruba sosna). Koncern inwestuje w instalacje energooszczędne, planuje budowę własnej elektrowni cieplnej, a w myjniach wykorzystuje wody gruntowe, które później oczyszcza.

W stosunku do charakterystyki ośrodka w Dudenhofen sprzed lat, zmieniło się w nim wiele. Nie jest już całkowicie zamkniętym ośrodkiem, został otwarty dla zwiedzających. Na jego terenie odbywają się prezentacje nowych aut, szkolenia kierowców a także testy Opli ze znaczkiem OPC. Kompleks toru testowego jest stale rozbudowywany, a Opel zapowiada, że po modyfikacjach jego drogi będą liczyły 90 km długości. Rozwijana jest infrastruktura umożliwiająca testowanie współcześnie występujących elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, a także elementów wpływających na rozwój samochodów autonomicznych.

Autor Jan Dynowski
Jan Dynowski
Powiązane tematy:OpelTor testowy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków