Geneza dębickiego zakładu opon sięga czasów przedwojennych. W 1937 roku polski rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Okręgu Przemysłowego, a jedną z ważniejszych inwestycji w ramach tego projektu została fabryka ogumienia w Dębicy. Prace budowlane wystartowały w lutym 1938 roku. Oficjalne otwarcie fabryki, wówczas pod nazwą Fabryka Gum Jezdnych „Stomil”, nastąpiło 4 kwietnia 1939 roku z udziałem Eugeniusza Kwiatkowskiego, ówczesnego Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Skarbu.
Początkowo produkcja była w całości przeznaczona na potrzeby polskiej armii. Rozwój zakładu pokrzyżowała wojna, ale wkrótce po jej zakończeniu fabryka zaczęła na nowo się rozwijać, by w kolejnych latach ugruntować swoją pozycję na rynku polskim i zagranicznym.
Ważny moment w rozwoju dębickiej fabryki nastąpił w 1995 roku. Strategicznym inwestorem zakładu został The Goodyear Tire & Rubber Company, obejmując większościowy pakiet akcji. Amerykański koncern w ciągu kolejnych 24 lat zainwestował w Dębicy kilkaset milionów złotych. Dzięki temu firma oponiarska stała się jedną z największych i najnowocześniejszych na świecie, a sama marka „Dębica” zyskała globalny zasięg w przemyśle motoryzacyjnym.
Dziś z linii produkcyjnych w Dębicy schodzą opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych takich marek, jak: Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda oraz Sava.
W związku z jubileuszem, Firma Oponiarska Dębica S.A. została mecenasem wystawy czasowej w Muzeum Regionalnym w Dębicy pt. "Narodziny przemysłu gumowego w Dębicy", którą będzie można oglądać od 9 kwietnia do 27 września.
Główna hala fabryczna przed zakończeniem budowy. Obiekt o kubaturze 59,5 tys. m3 podzielony na kilka części: magazyn surowców, walcownię, oddział konfekcyjny, wulkanizację, oddział kontroli końcowej oraz część administracyjna
Angielska prasa wulkanizacyjna, jedna z pierwszych tzw. „Pewuszko”, zainstalowana w Fabryce Gum Jezdnych „Stomil”
Delegacja rządowo – wojskowa nadzorująca budowę fabryki wewnątrz głównej hali produkcyjnej. Rok 1938 – spotkanie władz państwowych z budowniczymi fabryki
Główna hala produkcyjna
Widok na główną halę fabryczną. Wejście do pomieszczeń administracyjnych
Garaże i warsztaty pomocnicze
Brama wjazdowa do fabryki
Kotłownia
Oficjalne otwarcie fabryki – 4.04.1939. Na otwarciu był obecny Inż. Eugeniusz Kwiatkowski, wicepremier i minister skarbu
Inż. Eugeniusz Kwiatkowski, wicepremier i minister skarbu w „Stomilu”
Prasa wulkanizacyjna kończąca proces produkcji opony (1939)
Kalandry
Wytłaczarki
Laboratorium chemiczne i warsztatowe
Brama Główna, początek lat 90-tych XX wieku
Goodyear w Dębicy, 3 dni po podpisaniu kontraktu o sprzedaży 32,7 % akcji spółki. Od lewej: Wiliam J. Sharp, Zdzisław Chabowski, Sylvain G. Valensi, Lowell Dunckel (3.12.1995)