Wyścig rozgrywany jest w pierwszą niedzielę listopada. Organizowany jest przez Royal Automobile Club dla uczczenia zniesienia przepisu zwanego Red Flag Act. 14 listopada 1896 roku zniesiono Red Flag Act, podniesiono prędkość maksymalną samochodów do 14 mil/h. Uszczęśliwieni kierowcy zorganizowali z tej okazji wyścig na trasie Londyn – Brighton.
Z czasem wyścig stał się sławny na całym świecie, bierze w nim udział ponad 500 załóg. Zawodnicy wyruszają z Hyde Parku w Londynie i w normalnym ruchu, po drogach publicznych, jadą na południe, nad morze - do Brighton.
Pierwsze pojazdy zgromadzone w uliczkach wokół Hyde Parku wystartowały w niedzielę rano – o 6.58. Pierwsze samochody w Brighton pojawiły się po nieco ponad 3 godzinach. Ale niewielu załogom udało się tak szybko dojechać. Na pozostałych organizatorzy czekali do godz. 16.15, czyli 9 godzin i 17 minut od startu.
W Veteran Car Run 2013 z numerem 1 wystartował Panchard & Levassor z 1895 roku. Jako drugi ruszył weteran wyścigu, parowy Salvesen z 1896 roku. Z numerem trzecim3-kołowy motocykl Marot Garden z 1898 roku. Tuż za nim: Daimler oraz Panchard & Levassor – oba z 1897 roku.
W wyścigu Londyn-Brighton nie tak ważne jest, jakie miejsce zajął pojazd i jego załoga, ale to czy w ogóle dojechał. Już samo pokonanie 60-milowej trasy przez ponad 100-letnie wehikuły uważane jest za wielki sukces. A oto kilkanaście ciekawych obrazków z tegorocznej trasy.
Galeria zdjęć
London-Brighton 2013: samochód Dennis w wersji strażackiej
London-Brighton 2013: przejazd przez most na Tamizie
London-Brighton 2013: awaria zabytkowego automobila tuż po starcie
London-Brighton 2013: Renault z 1901 roku. Silnik 1-cylindrowy o mocy 4,5 KM
London-Brighton 2013: ostra walka. Z lewej Darracq z 1903 roku
London-Brighton 2013: Stevens-Duryea z 1903 roku. Silnik 2-cylindrowy o mocy 7 KM
London-Brighton 2013: Autocar z 1903 roku. Silnik 12 KM!
London-Brighton 2013: 15-konny Mors z 1902 roku
London-Brighton 2013: Dennis z 1902 roku. Silnik 15 KM
London-Brighton 2013: Renault z 1902 roku. Silnik 1-cylindrowy o mocy 8 KM
London-Brighton 2013: 4-cylindrowy Mors z 1902 roku. Moc 12 KM
London-Brighton 2013: Darracq z 1903 r. Silnik 1-cylindfrowy o mocy 8 KM