Logo
KlasykiOldtimer60. urodziny Żuka

60. urodziny Żuka

60 lat temu – 24 lipca 1959 r. w lubelskiej FSC (Fabryce Samochodów Ciężarowych) rozpoczęła się produkcja seryjna dostawczego samochodu Żuk. Wcześniej, w 1958 r. prototyp pojazdu pokazano na Targach Poznańskich.

Historia polskiej motoryzacji - jak powstał Żuk
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
Historia polskiej motoryzacji - jak powstał Żuk

Na polskiego dostawczaka w latach 50. i 60. czekali wszyscy – i przemysł, i handel, i prywatni właściciele małych firm. Żuk powstał na bazie samochodu osobowego Warszawa. To z niej pochodził silnik 2,1 litra o mocy 50 KM. Z Warszawy zaadaptowano również zawieszenie i wiele innych podzespołów. To pozwoliło dość szybko zbudować samochód dostawczy, ale jednocześnie od początku miał on wiele wad swojego protoplasty. Przede wszystkim 50-konny silnik był za słaby do pojazdu dostawczego, był też paliwożerny – zużywał 16 l benzyny na 100 km. Zaadoptowane z Warszawy zawieszenie było przestarzałe i nietrwałe. Do tego dochodził mały rozstaw osi (2700 mm) oraz ograniczona do 800 kg ładowność.

Powiązane tematy: