• Hydropneumatyczne zawieszenie perfekcyjnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
  • Od 1967 r. stosowano podwójne reflektory zintegrowane pod jedną szybą. Światła obracały się podczas skręcania
  • Wersji kombi wyprodukowano zaledwie 94 044 sztuki

Wraz z wprowadzeniem Citroëna DS Francuzi pokazali światu, że samochód nie musi być albo praktyczny, albo interesujący. Nie trzeba było już wybierać pomiędzy dużą i przestronną karoserią a wysokim komfortem resorowania czy oryginalną stylistyką. Nowy model skupiał te wszystkie cechy i jeszcze coś więcej. Okazał się samochodem na tyle nowatorskim, że konkurencja nigdy nie była w stanie osiągnąć takiego poziomu nietuzinkowych rozwiązań.

Przyszłość pokazała, że podczas debiutu w 1955 roku nie wyczerpano wcale wszystkich nietypowych pomysłów. Kombi pokazano dopiero 3 lata później, występowało w 5- lub 7-osobowej wersji. Ponadto w 1960 roku w ofercie pojawiło się cabrio.

Citroen DS Break - jest drogi i będzie trudno go znaleźć

Dla fanów klasyków, kombi oraz wyszukanej stylistyki nie mamy, niestety, dobrych wiadomości. W takiej konfiguracji samochód jest obecnie niebywałą rzadkością. W ogłoszeniach w Polsce nie znaleźliśmy ani jednego egzemplarza tego pojazdu. Sprawdziliśmy zatem za granicą. Tu też nie jest najlepiej, ale kilka sztuk udało się wypatrzeć. Jednak od razu zastrzegamy: tanio nie będzie. Wprawdzie ceny najtańszych samochodów zaczynają się od około 2000 euro, ale nie polecamy ich. Są to egzemplarze w bardzo złym stanie technicznym, niekompletne i ich odrestaurowanie może okazać się nieopłacalne. Z kolei za pojazdy w oryginalnym stanie lub gruntownie odnowione właściciele życzą sobie powyżej 20 000 euro, a rzadkością nie są także ogłoszenia,  których za samochód sprzedający żądają nawet ponad 40 000 euro.

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Świat
Na klapie bagażnika nie mogło zabraknąć „starszego sierżanta”.

Jeżeli już staniecie się posiadaczami tego samochodu, znacznie mniej problemów będziecie mieli ze zdobyciem części zamiennych. Nie dość, że większość z nich jest dostępna bez trudu, to na dodatek ich jakość zazwyczaj okazuje się dobra. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre elementy typowe dla kombi (np. chromy na dach) dostaniecie obecnie tylko używane.

Citroen DS Break - nie trzeba się bać hydropneumatyki

Wielu kierowców, myśląc o Citroënie, od razu obawia się problemów z hydropneumatyką. Prawda jak zwykle leży pośrodku, bowiem w przypadku tego modelu wszystko zależy od rocznika. Auta z początku produkcji miały czerwony płyn hydrauliczny LHM, który ulegał rozwarstwieniu. W modelach po 1964 r. stosowano już olej LHS 2, ale okazało się, że chłonie wodę, a to prowadziło do korozji przewodów. Dlatego trzeba uważać na modele z tego okresu. Najlepiej pod tym względem prezentują się pojazdy wyprodukowane po 1966 r. Od tego momentu stosowano zielony płyn LHM.

Korozja może występować nie tylko na przewodach. Podczas kupowania pojazdu trzeba sprawdzić jego tylną część, a przede wszystkim blachy pod bocznymi szybami. W trakcie oględzin warto zdemontować też nadkola. Jest to bardzo łatwe, a pozwoli dokładnie skontrolować auto.

Komfortowa jazda? I tak, i nie. Wprawdzie zawieszenie przeprowadza samochód przez wszelkie nierówności nienagannie, ale już szybka jazda tym dużym kombi nie będzie w pełni zadowalająca. Okazuje się bowiem, że samochód jest w takich warunkach dość głośny. Poza tym na przyjemność prowadzenia wpływ ma rodzaj silnika. Auto jest na tyle ciężkie, że warto wybrać egzemplarz z co najmniej 90-konnym motorem.

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Świat
Jednoramienna kierownica nie tylko była oryginalna, lecz także ułatwiała obserwowanie wszystkich wskaźników.

Natomiast trudno się przyczepić do praktyczności nadwozia tego modelu. Pasażerowie mają tu pod dostatkiem przestrzeni, a w razie potrzeby można ze sobą zabrać 6. i 7. osobę. Z kolei kufer maksymalnie pomieści aż 2000 l bagażu. Ciekawie wygląda również kwestia załadunku tego pojazdu. Zawiasy klapy przesunięto w głąb dachu, dzięki czemu po otwarciu pokrywa nie wystaje poza obrys pojazdu. To jeszcze nie koniec udogodnień, bowiem klapa jest dzielona na dwie części. Gdy chcemy przewieźć długie przedmioty, dolną zostawiamy otwartą i długość bagażu może wynosić nawet 2,1 m. A kiedy wkładamy do bagażnika ciężkie przedmioty dzięki regulowanemu prześwitowi można obniżyć pojazd i nie trzeba ich zbyt wysoko unosić.

Samochód produkowano do 1975 roku. Łącznie powstało około 1 456 000 egzemplarzy. Jednak wersji kombi wyprodukowano zaledwie 94 044 sztuki.