Istnieje bardzo dużo odmian silnikowych i wyposażeniowych Forda Capri – specjaliści naliczyli 13 wersji silnikowych i 11 wyposażeniowych. Do tego trzeba dodać 3 zmiany nadwozia (oraz zmiany techniczne) wprowadzone podczas produkcji w latach 1969-86. Który zatem model wybrać? Paletę silników mamy szeroką: w Capri I – od motorów 1300/50 KM do 3.0/140 KM. W Capri II od 1300/55 KM do 3.0/138 KM, a w Capri III od 1600/68 KM do 2.8/188 KM (turbo).
Ford Capri – ceny nie są przerażające
Za egzemplarze pierwszej serii z lat 1969-73 w stanie idealnym (tzw. jedynka) trzeba zapłacić 20-30 tys. euro (86-130 tys. zł). Capri drugiej serii (lata 1974-78) są tańsze, za egzemplarz w stanie idealnym trzeba wyłożyć 14-18 tys. euro (60-77 tys. zł). Co ciekawe, Forda Capri III serii z lat 1978-86 w stanie idealnym najtrudniej znaleźć – nieliczne odrestaurowane egzemplarze z najmocniejszymi silnikami 2.8 i 3.0 wyceniane są na co najmniej 25 tys. euro (ok. 107 tys. zł). Najdroższe są wersje 2.8 turbo o mocy 188 KM, cena katalogowa to 37 tys. euro (ok. 160 tys. zł).
Oto tekst o Fordzie Capri z „Auto Świata" z marca 2006 r.
Na bazie oszałamiającego sukcesu rynkowego Forda Mustanga narodził się jego mniejszy, europejski odpowiednik – Capri. Po sukcesie Forda Mustanga w Stanach Zjednoczonych amerykański gigant motoryzacyjny chciał nim podbić także Europę. Duża reklama, jak również ważna rola w filmie Claude’a Lelouche’a „Mężczyzna i kobieta”, w którym Jean-Louis Trintignanta wozi tym autem Anouk Aimée, a także startuje nim w Rajdzie Monte Carlo, nie przyniosły spodziewanego wyniku rynkowego. Mustang był dla Europejczyka za drogi, a zwłaszcza jego eksploatacja.
Postanowiono więc przygotować nowy, oszczędniejszy model samochodu sportowego. Ten projekt otrzymał nazwę Colt. Nad jego realizacją rozpoczęła w 1965 roku prace grupa brytyjskich konstruktorów pod kierownictwem Johna Hitchmana.
Po dwóch latach auto było gotowe. Okazało się jednak, że nazwa Colt została już zarejestrowana przez Mitsubishi. Z tej przyczyny po raz kolejny w dziejach Forda pojawił się Capri – w latach 1961-1964 produkowano słabo się sprzedający (zaledwie 19 tys. egzemplarzy) model Classic, a oznaczenie Consul Capri oznaczało wersję coupé tego pojazdu.
Pierwszy publiczny pokaz nowego samochodu Forda odbył się 21 stycznia 1969 roku w Bonn. Zaprezentowano go też niewielkiej grupie dziennikarzy na Cyprze. Wprowadzono jednak embargo na wszelkie informacje o nim aż do 24 stycznia 1969. Wtedy na Brussels Motor Show odbyła się oficjalna premiera. Ford Capri z miejsca stał się ogromną sensacją.
Ford Capri – samochód, który zawsze sobie obiecywałeś
Produkcja ruszyła jednocześnie w dwóch europejskich filiach amerykańskiego koncernu – w Dagenham w Anglii oraz w Kolonii w Niemczech. W ciągu niespełna 2 lat wyprodukowały one blisko 600 tys. Capri. W Wielkiej Brytanii było one reklamowane pod hasłem „the car you always promised yourself ” (samochód, który zawsze sobie obiecywałeś).
Nadwozie nowego, sportowego auta wyróżniało się znakomitą linią. Dobrze wyprofilowane fotele przednie, zapewniające właściwą pozycję kierowcy, koło kierownicy ustawione pod kątem oraz krótka dźwignia zmiany biegów dawały ogromną przyjemność z prowadzenia tego pojazdu. Niestety, podróżujący na tylnych miejscach nie odczuwali tego tak samo. Po prostu nie mieli zbyt dużo miejsca. Ograniczała je nisko opadająca linia dachu nadwozia.
Ford Capri - jedno coupe, 11 silników
Ford Capri wyróżniał się wielością odmian. W swoim czasie był jedynym samochodem, w którym stosowano aż 13 wersji silników oraz 11 wariantów wyposażenia. Przy tym model nadwozia był tylko jeden. Patrząc na Capri, nie wiadomo było, jaki to model, co kryje się pod maską i we wnętrzu pojazdu. Nie można było rozpoznać, gdzie go wyprodukowano w Dagenham czy w Kolonii.
Modele produkowane w Wielkiej Brytanii od niemieckich różniły się przede wszystkim silnikami. Początkowo w Anglii do wyboru były rzędowe silniki Kent 1300 i 1600, oba dostępne także we wzmocnionej wersji GT. Pojazdy z Kolonii do wyboru miały jednostki V4, stosowane wcześniej w modelu Taunus: 1300, 1500, 1700, oraz silnik V6 2000 GT. W roku 1970 w ofercie pojawił się 3000 GT V6, ale to auto nie cieszyło się zbytnią popularnością.
W pierwszej generacji jednostek napędowych było jeszcze kilka. W lutym 1974 roku na rynku pokazała się druga wersja Forda Capri. Zmianom uległy przede wszystkim przednia część nadwozia oraz bagażnik, który otrzymał teraz trzecie drzwi, dzięki czemu jego pojemność wzrosła blisko dwukrotnie, do 430 l. Nowy model stracił nieco ze swego sportowego wyglądu. 4 lata później pojawił się Capri trzeciej generacji. Ten pojazd najłatwiej rozpoznać po podwójnych reflektorach przednich (wcześniej stosowanych tylko w wersji 3000 GLX) oraz po czarnym, tylnym spoilerze.
Ford Capri 1.6 – dane techniczne
Silnik | Benzynowy R4/8 |
Pojemność | 1599 ccm |
Moc maks. | 86 KM |
Maks. moment obrotowy | - |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Zużycie paliwa | - |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4262/1646/1275 mm |
Masa własna | 921 kg |
Dwuramienna kierownica w ltach 70. uchodzila za sportową
Wygodne, dobrze wyprofilowane fotele