Gdyby nie jaskrawy lakier „Calypso Coral” i żółte „Laser Stripes”, Torino GT mogłoby uchodzić za niepozorny i łagodny samochód. Dlaczego tak? Otóż w przeciwieństwie do konkurentów Torino nie wyróżniało się niczym szczególnym na tle propozycji innych marek. Nie miało na tyle mocnego silnika, żeby wprawiać młodzież w osłupienie, tak jak np. Pontiac GTO.

Fordem Torino nigdy też nie jeździł żaden Frank Bullitt alias Steve McQueen. Brakuje mu też perwersyjnego spoilera niczym w Plymoucie, nie wywołał też takiej histerii, jak jego brat Mustang. Nie oznacza to jednak, że Torino nie ma nic do zaoferowania.

Marketingowcy Forda pytali potencjalnych klientów w reklamie prasowej: How can something this hot look that cool? – czyli: Jak coś tak gorącego może wyglądać tak cool? Lubili też zwracać ich uwagę na obecność Torino w serii NASCAR: Wychowywało się w niebezpiecznej okolicy... Daytona, Riverside, Atlanta. Mowa była oczywiście o słynnych owalach, na których się ścigano.

Pod nazwą „Torino” Ford sprzedawał na początku lat 70. zarówno grzeczne rodzinne limuzyny, jak i kipiące mocą potwory. Pierwszy właściciel tego egzemplarza zamówił swoje Torino Sports Roof bez pakietu Cobra (czarna maska i znaczek Cobry), za to w wersji GT z 4-biegową ręczną skrzynią i lewarkiem Hursta. Takie opcje wymagały wówczas dopłacenia 194 dol.

Akurat w sezonie 1970, kiedy to fabrykę opuścił nasz testowy egzemplarz, w NASCAR triumfowali głównie kierowcy Dodge’a i Plymoutha. Jednak komu potrzebne są puchary, gdy na wyciągnięcie ręki ma sławę, chwałę i uznanie najurokliwszych maturzystek? Szkolne łobuzy marzyły o Fordzie Torino Sports Roof, który był dostępny z 6,9-litrowym silnikiem w trzech wariantach mocy: 429 Thunder Jet (360 KM SAE), 429 Cobra Jet (370 KM SAE) i topowy 429 Super Cobra Jet (375 KM SAE). Wszystkie z nich były dostępne w wersjach wyposażenia GT i Cobra.

Nasz testowy pojazd to najsłabsza odmiana. W żadnym wypadku nie brakuje jej jednak mocy. Groźnie bulgoczący silnik Thunder Jet kipi temperamentem i zwija asfalt już przy niskich obrotach. Dzięki swym rozmiarom i masie nadwozie pozostaje obojętne na dramatyczne wydarzenia dziejące się na styku kół i asfaltu.

Kto pewną ręką obsługuje dziwaczny lewarek manualnej skrzyni biegów i precyzyjnie dozuje dopływ paliwa oraz rezerwy trakcji, ten może osiągać naprawdę imponujące czasy na wyścigach na 1/4 mili. Mimo wszystko Torino lepiej nadaje się do spokojnej jazdy w piątkowe wieczory niż do walki o dziesiąte części sekundy na prostej.

Ten tył nie jest tak rozpoznawalny, jak w Mustangu czy Camaro, jednak stylistom należy się uznanie za zgrabne zakończenie nadwozia

Kierowca woli się wygodnie rozsiąść na pokrytych białym skajem fotelach, leniwie oprzeć dwa palce na kierownicy, a prawą ręką obejmować słodką, piękną blondyneczkę. Być może Ford Torino jest też dla tych, którzy już nieco wyrośli z ryzykownych zabaw, ale lubią mieć zapas mocy pod maską. Wśród swoich konkurentów to auto próbuje najmniej się wyróżniać, ale gdy trzeba, potrafi dotrzymać im kroku.

Ford Torino - podsumowanie

Gładkie kształty, mnóstwo mocy: nieco zapomniany siłacz ze stajni Ford Motor Company opanował szpagat między luksusowym coupé a ścigaczem na 1/4 mili. To propozycja dla tych, którzy nie znoszą mainstreamu, ale chcą się cieszyć charakterem prawdziwego muscle car.

W tym porównaniu Torino GT wypada jednak nie najlepiej: nie jest ani najmocniejsze, ani też najszybsze. Nadrabia jednak wyglądem, oryginalnością i dojrzałością. Ostateczny atut to stosunkowo niewygórowana cena.

Ford Torino GT 429 - dane techniczne

Silnik benz. V8, wzdłużnie
Liczba zaworów/wałków rozrządu 16/1
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 6933 cm3
Średnica x skok tłoka 104,9 x 101,2 mm
kW (KM) przy obr./min 265 (360)/4600
Nm przy obr./min 597/3400
Prędkość maksymalna 215 km/h
Skrzynia biegów 4b, man.
Napęd na tylną oś
Hamulce przód/tył tarczowe/bębnowe
Ogumienie samochodu testowego 225/70 R 14 S
Hałas przejazdu 82 dB (A)
Pojemność zbiornika paliwa 76 l
Dopuszczalna masa całkowita 1900 kg
Średnie spalanie (dane fabryczne) 23,4 l/100 km
Emisja CO2 (wg danych fabrycznych) 548 g/km
Przyspieszenie 0-100 km/h (dane fabr.) 7,1 s
Masa własna/ładowność 1742/158 kg
Rozkład mas przód/tył 60/40 proc.
Średnica zawracania (prawo/lewo) 13,4/15,1 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 74/78/82 dB (A)