Jak Chiny stały się krajem samochodu?
Auto Świat Klasyki Oldtimer Jak Chiny stały się krajem samochodu?

Jak Chiny stały się krajem samochodu?

Jak Chiny stały się krajem samochodu?Auto Bild
Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W USA, Japonii i Niemczech razem wziętych nie produkuje się dziś tylu aut, co w Chinach. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku nie wytwarzano tam samochodów w ogóle, a do 1985 roku seryjnie powstawały tylko dwa modele.

  • Chiny w latach 50. były krajem odizolowanym.  Wszyscy byli ubrani na niebiesko
  • Informacje o początkach chińskiej motoryzacji są trudno dostępne
  • Mercedes 600 po demontażu okazał się autem zbyt skomplikowanym do skopiowania

Czerwona latarnia to dobry zwrot, żeby rozpocząć opowiadanie tej historii. Historii kraju, który dziś jest na czele listy największych automobilowych nacji na świecie. I od razu zaznaczamy: nie chodzi tu o czerwone latarnie znane z dzielnicy uciech w Amsterdamie. Gdy światło dzienne ujrzał pierwszy zbudowany w Chinach samochód, jego stylistyka przypominała trochę… papierową czerwoną latarnię, właściwie chiński lampion. Poza tym z europejskiej perspektywy czerwona latarnia ma symboliczny wymiar – od początku automobilizmu czerwone światło służyło do oznaczania tyłu pojazdu, a tylne światła widzą przecież najczęściej ci, którzy są wyprzedzani przez znacznie szybsze pojazdy.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki