Logo
Auto Bild
Jak Chiny stały się krajem samochodu?

Jak Chiny stały się krajem samochodu?

Jak Chiny stały się krajem samochodu?
Piotr Burchard
Piotr Burchard
Robert Rybicki
Robert Rybicki

W USA, Japonii i Niemczech razem wziętych nie produkuje się dziś tylu aut, co w Chinach. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku nie wytwarzano tam samochodów w ogóle, a do 1985 roku seryjnie powstawały tylko dwa modele.

  • Chiny w latach 50. były krajem odizolowanym.  Wszyscy byli ubrani na niebiesko
  • Informacje o początkach chińskiej motoryzacji są trudno dostępne
  • Mercedes 600 po demontażu okazał się autem zbyt skomplikowanym do skopiowania
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Czerwona latarnia to dobry zwrot, żeby rozpocząć opowiadanie tej historii. Historii kraju, który dziś jest na czele listy największych automobilowych nacji na świecie. I od razu zaznaczamy: nie chodzi tu o czerwone latarnie znane z dzielnicy uciech w Amsterdamie. Gdy światło dzienne ujrzał pierwszy zbudowany w Chinach samochód, jego stylistyka przypominała trochę… papierową czerwoną latarnię, właściwie chiński lampion. Poza tym z europejskiej perspektywy czerwona latarnia ma symboliczny wymiar – od początku automobilizmu czerwone światło służyło do oznaczania tyłu pojazdu, a tylne światła widzą przecież najczęściej ci, którzy są wyprzedzani przez znacznie szybsze pojazdy.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu