Klub powstał w 2001 roku, a na pierwsze spotkanie założycielskie przybyło 22 właścicieli klasycznych Mercedesów. Wśród nich Józef Kołoczek z Rybnika, który wówczas właśnie skończył skomplikowaną restaurację Mercedesa 10/20 HP Posen z 1912 roku – najstarszego w Polsce.
Właściciel 89-letniego Posena został wybrany prezydentem Klubu.
Galeria zabytkowych modeli innych członków Klubu już wówczas była imponująca. Czesław Gąsior z Pszczyny mógł się pochwalić Mercedesem 320 Pullman z 1937 roku. Auto odbudowywał przez kilka lat we własnym warsztacie.
Janusz Peszak z Katowic miał w garażu model 170 V cabrio z 1938 roku, który od kilkudziesięciu lat służył jego rodzinie do weekendowych i urlopowych wypadów.
Leszek Ficenes z Warszawy był szczęśliwym posiadaczem Mercedesa 200 roadster z 1936 roku – jedynego jeżdżącego takiego egzemplarza na świecie (wyprodukowano zaledwie 111 sztuk). Auto odbudowywane było kilkanaście lat.
Jednym z corocznych stałych punktów działalności Klubu jest zlot zabytkowych Mercedesów organizowany co roku w innym mieście.
Pierwszy zlot odbył się w Toruniu, drugi w Kaliszu, następne m.in. w Zamościu, Rybniku, Lesznie, w Rynie, Krakowie, Kudowie, Warszawie, Szczecinie, Bielsku-Białej, Poznaniu, Łodzi.
Liczba członków Klubu i ich stan posiadania z czasem zwiększyły się znacząco. Dziś Klub Zabytkowych Mercedesów liczy ponad 100 członków, a w ich garażach można doliczyć się grubo ponad 300 zabytkowych Mercedesów.
Na miano zabytkowego zasługuje taki Mercedes, który ma co najmniej 25 lat i jest w oryginalnym stanie. Może być odrestaurowany, ale musi mieć wszystkie części i podzespoły takie, jak egzemplarz, który opuścił wiele lat temu fabrykę.
W ostatnich latach zbiory członków Klubu wzbogaciły się o bardzo cenne, rzadkie egzemplarze aut z gwiazdą na masce. Pojawił się w Polsce Mercedes 540 K cabrio A – auto niezwykle cenne i rzadko spotykane nawet na najważniejszych światowych imprezach.
Kolejna perełka to sportowy model 300 SL Gullwing (z unoszonymi drzwiami) z 1954 roku. To jedyny egzemplarz w Polsce, jeden z 1400 wyprodukowanych. Auto w 2013 roku uczestniczyło w najbardziej prestiżowym rajdzie pojazdów zabytkowych Mille Miglia we Włoszech, pokonało 1600-kilometrową trasę i zajęło dobre, 222 miejsce.
Pojawiły się także rzadkie przedwojenne modele: 290 z 1935 roku (uczestnik konkursu elegancji w Peeble Beach w Kalifornii), 230 cabrio B, a także powojenne: 300 SL roadster, 300 S i 300 SC, 300 Adenauer cabrio, 170 cabrio A, W111 cabrio, Pontony cabrio, pierwsza seria kabrioletów 190 SL i druga seria W113 Pagoda. Wśród młodszych członków Klubu dużym powodzeniem cieszą się modele coupe.
Wszystkie modele są pieczołowicie odrestaurowane, w stanie oryginalnym i mogłyby być ozdobą zlotu czy konkursu elegancji w każdym kraju.
Kolekcjonowanie zabytkowych Mercedesów okazuje się pasją zaraźliwą i nieuleczalną.
Okazją do zaprezentowania około 100 egzemplarzy zabytkowych Mercedesów będzie doroczny zlot organizowany w Gdańsku 26-29 maja 2016 r.
.
Galeria zdjęć
Mercedes 540 K cabrio A z 1937 roku. Jedyny taki egzemplarz w Polsce i jeden z kilkunastu wyprodukowanych przed II wojną światową. Kolekcjonerski biały kruk.
Mercedes 540 K cabrio A z 1937 roku.
Mercedes 200 z 1933 roku Daniela Miłoszewskiego z Warszawy
Mercedes 320 Pullman z 1937 r. Czesława Gąsiora z Pszczyny. Jedyny egzemplarz w Polsce, samodzielnie odbudowany przez właściciela
Mercedes 300 S – bardzo rzadki egzemplarz z początku lat 50.
Mercedes 290 z 1935 roku. Zdobywca nagrody w konkursie elegancji w Peeble Beach w Kalifornii – USA.
Dwa Mercedesy 230 z 1937 roku. Po lewej cabrio, po prawej limuzyna
Po lewej Mercedes 10/20 HP Posen z 1912 roku, po prawej Mercedes 290 z 1935 roku.
Po lewej Mercedes 190 SL z 1958 roku Heinricha Poloczka z Berlina, po prawej Mercedes 170 V cabrio A z 1938 roku Janusza Peszaka z Katowic
Mercedes 540 K cabrio A z 1937 roku
Mercedes W111 coupe z 1969 roku
Mercedes W120 Ponton z 1961 roku Waldemara Grzybowskiego z Izabelina
Mercedes 300 SL Gullwing z 1954 roku. Jedyny egzemplarz 300 SL w Polsce, jeden z 1400 wyprodukowanych. W tle F16
Mercedes 10/20 HP Posen i jego właściciel Józef Kołoczek z Rybnika
Mercedes 200 roadster z 1936 roku Leszka Ficenesa (z prawej). Jedyny zachowany jeżdżący egzemplarz z tej serii.
Mercedes 230n roadster z 1937 roku. Jeden z kilku zachowanych egzemplarzy
Mercedes 300 Adenauer z 1954 roku
Heinrich Poloczek z Berlina wraz z żoną przy swoim 190 SL podczas konkursu elegancji w Poznaniu.
Mercedes Ponton z 1958 roku i jego właściciel – obecny Prezydent Klubu Zabytkowych Mercedesów Paweł Góras wraz z żoną podczas konkursu elegancji w Poznaniu
Mercedes Ponton cabrio z lat 50. Pawła Grzegorczyka z Łodzi
Mercedes Ponton z 1961 roku
Mercedes W111 z 1964 roku Maćka Kulasa z Płocka
Mercedes W112 cabrio z 1964 roku Piotra Szczublewskiego z Ostrowa Wielkopolskiego
Mercedes 230 z 1937 roku Romana Dębeckiego
Mercedes 300 SC z lat 50. – bardzo rzadki egzemplarz.
Mercedes 320 z 1937 roku i jego właściciel – Czesław Gąsior
Mercedes 170 V z 1937 roku Krzysztofa Kosobudzkiego
Plakat zlotowy
Plakat zlotowy