William Richard Morris (1877-1963) w 1912 r. zbudował samochód, a rok później na przedmieściu miasta Oxford w Cowley założył własną firmę. W pierwszym roku jej istnienia wykonano 393 egz. osobowego modelu Oxford, w następnym roku – 909 sztuk. Samochody Oxford montowano z zespołów i części dostarczanych przez inne firmy. Wyróżniały się wypukłym kształtem chłodnicy przypominającym nos byka, nazywano je Bullnose. Byk – herb Oxfordu – został znakiem fabrycznym Morris Motors Ltd.

Morris Foto: Morris
Morris

Firma Morris szybko się rozwijała. Przejmowała inne firmy, tworzyła nowe, np. w 1924 r. firmę MG (Morris Garages). Już w 1925 r. Morris Motors stała się największym producentem samochodów w Wielkiej Brytanii.

W czasie II wojny światowej produkowano samochody ciężarowe do transportu wojska i amunicji, ciągniki do holowania dział, wozy pancerne, naprawiano i budowano samoloty Tiger Moth, zbudowano dużą liczbę samolotów Spitfire.

Po wojnie wytwarzano samochody osobowe przedwojennej konstrukcji, ale w 1948 r. powstał nowy model Morris Minor. Opracowany przez Aleca Issigonisa, bardzo nowoczesny, z samonośnym nadwoziem i niezależnym zawieszeniem przednich kół zyskał dużą popularność, wytwarzano go do 1971 r.

W 1952 r. przeprowadzono reorganizacje brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, powstał koncern British Motor Corporation. W 1968 r. natomiast utworzono największy brytyjski koncern samochodowy British Leyland Motor Corporation. Pomimo połączenia wielu firm, samochody osobowe Morris zachowały swoją markę.

William Morris namówił konstruktora A. Issigonisa do opracowania samochodu, który stał się rewelacyjny na światową skalę. Produkcję seryjną tego pojazdu, nazwanego Mini, rozpoczęto w 1959 r. Był to pierwszy seryjny samochód na świecie z poprzecznie ustawiony przednim układem napędowym, z silnikiem czterosuwowym 4-cylindrowym. Rewelacja konstrukcyjna Mini polegała też na uzyskaniu obszernego wnętrza w stosunku do niewielkich wymiarów zewnętrznych. Samochody te stały się popularne. Trzykrotnie, w 1964, 1965 i 1967 r. zwyciężyły w prestiżowym Rajdzie Monte Carlo, a na ich nadwoziach widoczne było logo firmy Morris. Koncern BLMC w 1969 r. utworzył oddzielną markę Mini.

W 1982 r. nastąpiła reorganizacja koncernu BLMC, powstała grupa produkcyjna Austin-Rover Group Ltd. Dwa lata później zaprzestano produkcji ostatniego samochodu marki Morris – modelu Ital.