Mówiąc szczerze – tak, ale tylko na początku. Auto z silnikiem 2.0/125 KM kosztowało wówczas 23 240 DM i było o kilka tysięcy DM tańsze od podstawowej wersji 911 z silnikiem o mocy (150 KM). Ale już opisywana wersja 924 S z silnikiem 2.5/150 KM kosztowała znacznie więcej – 44 150 DM. Jeszcze droższa była wersja 924 S z końca produkcji (rok 1988) ze wzmocnionym do 160 KM silnikiem – kosztowała 50 170 DM. Co ciekawe, wersja Turbo z silnikiem 2.0/170 KM produkowana w latach 1979-84 była tańsza od „eski" – kosztowała 39 480 DM. Najdroższe wersje 924 to Carrera GT z silnikiem 2.0/210 KM – 60 tys. DM oraz Carrera GTS 2.0/245 KM – 110 tys. DM.
Porsche 924 – 7-letnia gwarancja na ocynkowane nadwozie
Porsche 924 od 1976 r. sprzedawane było w Europie i USA. W W. Brytanii auto kosztowało 6999 funtów. Wersje amerykańskie miały silniki o nieco zmniejszonej mocy, były też dość ubogo wyposażane. Dostępne były z 3-biegowym „automatem" i 15-calowymi alufelgami. Ciekawostka: model 924 od 1978 r. miał nadwozie w całości ocynkowane. To pozwoliło firmie udzielać aż 7-letniej gwarancji na nadwozie.
Dziś Porsche 924 to uznany klasyk, cieszący się powodzeniem wśród kolekcjonerów. Wersje 924 i 924 S w stanie idealnym na rynku niemieckim kosztują 17-18 tys. euro (73-77 tys.zł). W Polsce można je kupić taniej, ale w stanie znacznie gorszym, najczęściej do remontu. Za Porsche 924 trzeba zapłacić od 15 do 23 tys. zł, za wersję 924 S – nawet 60 tys. zł.
Dużo ciekawych informacji można znaleźć na polskiej stronie miłośników Porsche 924: www.924.pl
Oto artykuł o Porsche 924. pochodzący z „Auto Świata" z 20 marca 2006 r.
W latach 70. Porsche przygotowało model 924, który początkowo był przeznaczony dla innego producenta – Volkswagena. Dlaczego? Na początku lat 70. Volkswagen postanowił wejść na rynek samochodów sportowych. Realizację tego projektu zlecono firmie Porsche. Prace nad nowym autem rozpoczęto w roku 1972. Niestety, z powodów finansowych Volkswagen zrezygnował z realizacji sportowych planów. W tej sytuacji Porsche odkupiło od zleceniodawcy za 60 mln dolarów prawa do projektu i rozpoczęło wytwarzanie swego pojazdu.
Model 924 zaprezentowano jesienią 1975 r., a jego produkcję zakończono w 1988 r. Na początku istniały dwie wersje tego pojazdu – jedna przeznaczona na rynek europejski i resztę świata oraz druga dla Ameryki. Różnica polegała na tym, że auto do sprzedaży w USA miało 115 KM, tzn. o 10 KM mniej niż model europejski.
Porsche 924 – części z półki Volkswagena
Większość części nowego samochodu – poczynając od 2-litrowego silnika po najdrobniejsze elementy wyposażenia wnętrza – pochodziła z produkcji Volkswagena. Z zakładów w Zuffenhausen dostarczano tylko fotele. Jednostka napędowa „924” wpadała w wibracje powyżej 4800 obr./min., 4-stopniowej skrzyni manualnej brakowało przełożeń i na dodatek auto było dość głośne we wnętrzu. Te mankamenty nie wpłynęły jednak na ocenę pojazdu. Nowe Porsche doskonale się prowadziło. Korzystając z doświadczeń przy produkcji modelu 914, zrezygnowano z centralnie ułożonego silnika, który wyraźnie ograniczał miejsce w kabinie. Zastosowano inne rozwiązanie – silnik z przodu i skrzynię biegów z tyłu. Taki układ zwany transaxle znakomicie się sprawdzał. Co więcej uzyskano sporo miejsca na bagażnik. Z poprzednika VW-Porsche 914 przejęto otwierane światła przednie.
Model 924 stał się przebojem rynkowym. W ciągu 10 lat produkcji z taśm zakładów w Neckarsulm zjechało ponad 120 tys. tych pojazdów.
Porsche 924 – wersje
Model 924 przechodził szereg modyfikacji i był oferowany klientom w kilku wersjach wykończenia. Można było go zaopatrzyć w zdejmowany dach (Targa), 5-stopniową, manualną skrzynię biegów, która później weszła do wyposażenia standardowego, klimatyzację, elektrycznie podnoszone szyby, spryskiwacze reflektorów czy tylną wycieraczkę.
W roku 1978 obok podstawowego modelu rozpoczęto produkcję Porsche 924 Turbo o mocy 170 KM (później 177 KM), mocniejszych hamulcach i zmodyfikowanym zawieszeniu. Ten sam 2-litrowy silnik znalazł się także w krótkich seriach wyczynowych 924 Carrera. Wersji GT (210 KM) zbudowano 200 egzemplarzy, GTS (245 KM) powstało 59, a GTR (280 KM) 18 sztuk. Te pojazdy przeznaczone były do startów w wyścigach.
W roku 1985 zadebiutował model 924 S, który był wytwarzany przez 3 lata. Jego silnik pożyczono z Porsche 944, od którego był lżejszy, lepszy aerodynamicznie i szybszy. Jednostka napędowa rozwijała moc około 150 KM. Osiągi były zbliżone do pierwszych wersji Turbo.
Kolejne pojazdy Porsche wywodziły się z linii 924. Model 944, który zaprezentowano w roku 1981, miał wnętrze swego poprzednika. Napędzał go jednak inny silnik. Była to połowa 8-cylindrowej jednostki z Porsche 928, którego produkcję bazującą na tych samych założeniach konstrukcyjnych rozpoczęto w 1977 roku. Później pojawił się jeszcze niezbyt popularny model 968.
Porsche 924 S – dane techniczne
Silnik | Benzynowy R4/8 |
Moc maks. | 150 KM |
Maks. moment obrot. | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Prędkość maks. | 219 km/h |
Zużycie paliwa | bd. |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4290/1680/1270 mm |
Masa własna | 1217 kg |
Skrzynia biegów | Man. 5b |
Opony | 195/65 VR 15 |