- "Mundialowy" Mercedes O 302 w barwach Bundesrepublik Deutschland jest obecnie najpopularniejszym eksponatem w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
- Każdy z 16 Mercedesów przyporządkowanych do poszczególnych drużyn w mundialu w 1974 roku wyposażony był w klimatyzację. W tamtych czasach było to wyposażenie opcjonalne spotykane jedynie w autokarach z najwyższej półki
- Obowiązkowym wyposażenie autokarów w tamtym czasie były popielniczki. "Mundialowe" Mercedesy miały na pokładzie także m.in. nalewaki do piwa, z których korzystali piłkarze większości drużyn
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Autokary przydzielone do wożenia 16 drużyn biorących udział w zawodach Pucharu Świata rozgrywanych pomiędzy 13 czerwca a 7 lipca 1974 w Niemczech Zachodnich i w Berlinie Zachodnim (w tamtym czasie Niemcy były podzielone na Republikę Federalną Niemiec i Niemiecką Republikę Demokratyczną) były technicznie takie same, ale z zewnątrz nie identyczne. Różniły się malowaniem: każdy miał barwy drużyny, której służył przez trzy i pół tygodnia. Na boku każdego pojazdu umieszczono logo 10. mundialu rozgrywanego w 1974 roku (WM 74) oraz wielki napis – nazwę kraju reprezentowanego przez poszczególne drużyny. Napis z nazwą kraju umieszczony był też z przodu. Na archiwalnych zdjęciach z 29 maja 1974 wykonanych podczas prezentacji pojazdów na stadionie we Frankfurcie nad Menem widać, że każdy z autokarów wyposażono w klimatyzację – najwyższy poziom luksusu dostępnego wówczas w tego rodzaju środkach transportu, oferowany po raz pierwszy jako opcja właśnie w tym modelu. Na dachach autokarów powiewały flagi narodowe poszczególnych drużyn.
Co miał luksusowy autokar prawie 50 lat temu?
Wbrew pozorom "mundialowe" autokary Mercedesa z 1974 roku miały to samo co pojazdy nam współczesne, a nawet... więcej. Każdy wyposażony był w zawieszenie pneumatyczne, które do 1971 roku było wyposażeniem opcjonalnym, a potem już seryjnym. W każdym autokarze mundialowym zainstalowana była toaleta. Standardem były popielniczki, których już dziś w nowych autokarach w zasadzie się nie spotyka. Wówczas jednak nie tylko palenie w publicznych środkach transportu było powszechnie akceptowane, lecz także było ono praktykowane przez niektórych zawodowych sportowców. No i nalewak z piwem... Być może nie był on nadużywany w drodze na mecz, niemniej jest właściwie pewne, że gdy niemiecka drużyna wracała do hotelu po ostatnim meczu, był on w ciągłym użyciu. Jeszcze nagłośnienie: każdy autokar wyposażono w radio oraz odtwarzacz. Oczywiście odtwarzacz kasetowy.
Mercedes O 302 – nie nowy już model, nie nazbyt szybki, ale jaki wygodny...
Mercedesy typu O 302 produkowano od 1965 roku i w czasie mundialu był to już właściwie model schodzący (do tego momentu wyprodukowano 32 tys. egzemplarzy), na rynek wkrótce miał wejść nowszy model O 303. Pojazdy te mogły być wyposażone w jeden z czterech dieslowskich silników sześciocylindrowych o mocy od 126 do 240 KM. Były to silniki wolnossące – czas powszechnego turbodoładowania dopiero nadchodził. Pojemności silników: od 5,7 l (najmniejszy, 126-konny) do 11,6 l (240 KM). Autokary były zaprojektowane do jazdy z prędkością 90 km/h.
Pojazdy te były produkowane w bardzo wielu wariantach – różnych długościach, wykończeniach, z odmiennym wyposażeniem, z drzwiami otwieranymi manualnie i ręcznie. W każdym razie, jeśli ktoś potrzebował luksusowego autokaru turystycznego – była to dobra opcja. Nie bez powodu Niemcy w 1974 roku "pokazali się", udostępniając właśnie ten model w luksusowym wyposażeniu. Nic lepszego w tym czasie nie było.
Muzealny egzemplarz O 302 – to replika
Po zakończeniu turnieju 16 autokarów "mundialowych" pozbawiono barw okolicznościowych, a następnie wykorzystywano w codziennym użytku. Ślad po nich zaginął, zostały zużyte i pewnie z czasem zezłomowane. Egzemplarz Mercedesa O 302 prezentowany w muzeum Mercedesa jest wierną repliką autokaru, który w 1974 roku woził drużynę zachodnich Niemiec.
Był to szczęśliwy mundial dla Polski – nasz drużyna zajęła trzecie miejsce, ten wynik udało się powtórzyć potem jeszcze tylko raz, w 1982 r. W 1974 zwyciężyła Republika Federalna Niemiec (gospodarze), drugie miejsce zajęła Holandia.