Auto Świat Klasyki Oldtimer Takimi autokarami wożono piłkarzy na mundialu w RFN w 1974 r.

Takimi autokarami wożono piłkarzy na mundialu w RFN w 1974 r.

48 lat temu 16 drużyn biorących udział w turnieju Pucharu Świata w Republice Federalnej Niemiec przez trzy i pół tygodnia podróżowało pomiędzy różnymi miastami Niemiec Zachodnich. Piłkarze dostali do dyspozycji 16 autokarów wymalowanych w barwy narodowe poszczególnych drużyn. Mercedesy typu O 302 z bogatym wyposażeniem opcjonalnym oferowały najwyższy poziom luksusu, jaki mogły zaoferować Niemcy w tamtym czasie.

Mercedes O 302 – mundialowy model autokaru w RFN, 1974
Zobacz galerię (11)
Mercedes-Benz
Mercedes O 302 – mundialowy model autokaru w RFN, 1974
  • "Mundialowy" Mercedes O 302 w barwach Bundesrepublik Deutschland jest obecnie najpopularniejszym eksponatem w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
  • Każdy z 16 Mercedesów przyporządkowanych do poszczególnych drużyn w mundialu w 1974 roku wyposażony był w klimatyzację. W tamtych czasach było to wyposażenie opcjonalne spotykane jedynie w autokarach z najwyższej półki
  • Obowiązkowym wyposażenie autokarów w tamtym czasie były popielniczki. "Mundialowe" Mercedesy miały na pokładzie także m.in. nalewaki do piwa, z których korzystali piłkarze większości drużyn
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Autokary przydzielone do wożenia 16 drużyn biorących udział w zawodach Pucharu Świata rozgrywanych pomiędzy 13 czerwca a 7 lipca 1974 w Niemczech Zachodnich i w Berlinie Zachodnim (w tamtym czasie Niemcy były podzielone na Republikę Federalną Niemiec i Niemiecką Republikę Demokratyczną) były technicznie takie same, ale z zewnątrz nie identyczne. Różniły się malowaniem: każdy miał barwy drużyny, której służył przez trzy i pół tygodnia. Na boku każdego pojazdu umieszczono logo 10. mundialu rozgrywanego w 1974 roku (WM 74) oraz wielki napis – nazwę kraju reprezentowanego przez poszczególne drużyny. Napis z nazwą kraju umieszczony był też z przodu. Na archiwalnych zdjęciach z 29 maja 1974 wykonanych podczas prezentacji pojazdów na stadionie we Frankfurcie nad Menem widać, że każdy z autokarów wyposażono w klimatyzację – najwyższy poziom luksusu dostępnego wówczas w tego rodzaju środkach transportu, oferowany po raz pierwszy jako opcja właśnie w tym modelu. Na dachach autokarów powiewały flagi narodowe poszczególnych drużyn.

Co miał luksusowy autokar prawie 50 lat temu?

Wbrew pozorom "mundialowe" autokary Mercedesa z 1974 roku miały to samo co pojazdy nam współczesne, a nawet... więcej. Każdy wyposażony był w zawieszenie pneumatyczne, które do 1971 roku było wyposażeniem opcjonalnym, a potem już seryjnym. W każdym autokarze mundialowym zainstalowana była toaleta. Standardem były popielniczki, których już dziś w nowych autokarach w zasadzie się nie spotyka. Wówczas jednak nie tylko palenie w publicznych środkach transportu było powszechnie akceptowane, lecz także było ono praktykowane przez niektórych zawodowych sportowców. No i nalewak z piwem... Być może nie był on nadużywany w drodze na mecz, niemniej jest właściwie pewne, że gdy niemiecka drużyna wracała do hotelu po ostatnim meczu, był on w ciągłym użyciu. Jeszcze nagłośnienie: każdy autokar wyposażono w radio oraz odtwarzacz. Oczywiście odtwarzacz kasetowy.

Mercedes O 302 – nie nowy już model, nie nazbyt szybki, ale jaki wygodny...

Mercedesy typu O 302 produkowano od 1965 roku i w czasie mundialu był to już właściwie model schodzący (do tego momentu wyprodukowano 32 tys. egzemplarzy), na rynek wkrótce miał wejść nowszy model O 303. Pojazdy te mogły być wyposażone w jeden z czterech dieslowskich silników sześciocylindrowych o mocy od 126 do 240 KM. Były to silniki wolnossące – czas powszechnego turbodoładowania dopiero nadchodził. Pojemności silników: od 5,7 l (najmniejszy, 126-konny) do 11,6 l (240 KM). Autokary były zaprojektowane do jazdy z prędkością 90 km/h.

Pojazdy te były produkowane w bardzo wielu wariantach – różnych długościach, wykończeniach, z odmiennym wyposażeniem, z drzwiami otwieranymi manualnie i ręcznie. W każdym razie, jeśli ktoś potrzebował luksusowego autokaru turystycznego – była to dobra opcja. Nie bez powodu Niemcy w 1974 roku "pokazali się", udostępniając właśnie ten model w luksusowym wyposażeniu. Nic lepszego w tym czasie nie było.

Muzealny egzemplarz O 302 – to replika

Po zakończeniu turnieju 16 autokarów "mundialowych" pozbawiono barw okolicznościowych, a następnie wykorzystywano w codziennym użytku. Ślad po nich zaginął, zostały zużyte i pewnie z czasem zezłomowane. Egzemplarz Mercedesa O 302 prezentowany w muzeum Mercedesa jest wierną repliką autokaru, który w 1974 roku woził drużynę zachodnich Niemiec.

Był to szczęśliwy mundial dla Polski – nasz drużyna zajęła trzecie miejsce, ten wynik udało się powtórzyć potem jeszcze tylko raz, w 1982 r. W 1974 zwyciężyła Republika Federalna Niemiec (gospodarze), drugie miejsce zajęła Holandia.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków