TechnoClassica organizowana jest co roku w marcu, czyli tuż przed rozpoczęciem sezonu old- i youngtimerowego, w kilkunastu halach terenów wystawowych w centrum Essen. To mekka wszystkich miłośników zabytkowej motoryzacji, spotykają się tu właściciele zabytkowych aut, kolekcjonerzy poszukujący kolejnych perełek do swoich kolekcji, początkujący zbieracze szukający pierwszego klasyka, osoby chcące zdobyć części do restaurowanych aut, literaturę fachową, czy motoryzacyjne gadżety.

Organizatorzy zapowiadają, że podczas tegorocznych targów TechnoClassica wystawionych będzie ok. 2700 zabytkowych pojazdów, z czego kilkaset przeznaczonych będzie do sprzedaży. Swój udział, jak w poprzednich latach, zapowiedzieli przedstawiciele kilkudziesięciu klubów marek i modeli samochodowych.

TechnoClassica Essen – Ferrari 125 S i inne klasyczne perełki

TechnoClassica to także okazja do świętowania rocznic wejścia na rynek klasycznych modeli. Jednym z ciekawszych będzie Ferrari 125 S, pierwszy model tej marki, który pojawił się 75 lat temu, w 1947 r. Powstały tylko dwa egzemplarze Ferrari 125 S, sportowego auta z nietypowym silnikiem V12, ale o pojemności zaledwie 1,5 litra. Auto ważyło 750 km, silnik o mocy 118 KM rozpędzał je do 155 km/h, co sprawdzono 12 maja 1947 r. podczas wyścigu na torze w mieście Piacenza. Co ciekawe, organizatorzy zapowiadają wystawienie Ferrari 125 S, ale skądinąd wiadomo, że oba egzemplarze zbudowane w 1947 r. nie przetrwały, bo posłużyły jako „dawcy części” do kolejnego modelu 159 S. Skąd zatem model 125 S na wystawie? W 1987 r. zbudowano ten model, stosując metody i technikę taką, jak w 1947 r. Jest to jednak replika. Ale i tak warto ją obejrzeć, bo jest identyczna z oryginałem. Oprócz Ferrari 125 S wystawione będą też Ferrari 275 GTB oraz 250 GT Cabriolet.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Mercedes króla Egiptu Faruka I

Jak co roku na TechnoClassice będzie mnóstwo klasycznych Mercedesów. Mercedes-Benz jest gospodarzem hali nr 1, gdzie zapowiada wielką ekspozycję na powierzchni 2400 metrów kwadratowych. Będą tam też wystawione auta 17 klubów tej marki działających w Niemczech. Specjalistyczna firma zajmująca się odrestaurowywaniem klasycznych aut – H. K. Engeneering zapowiada wystawienie sześciu Mercedesów 300 SL (każdy z nich jest warty 1,5-2 miliony euro!), a inna znana firma Kienle wystawi przedwojennego Mercedesa 540 K Cabrio z 1936 r., którego użytkownikiem był ostatni król Egiptu Faruk I (rządził w latach 1936-52).

Na TechnoClassica swoje rocznice świętować będą: 40-lecie – Ford Sierra, 50-lecie Ford Granada, 50-lecie – Citroeny GS i SM oraz 40-lecie BX.

Będzie też okazja obejrzeć samochody, które startowały w wyścigu Mille Miglia (m.in. Lancia Lambda z 1927 r.), czy auta gwiazd i znanych kierowców wyścigowych (np. Maserati 4CLT Juana Manuela Fangio z 1948 r.).

Ucztą dla wszystkich będzie Konkurs Elegancji, gdzie wystawione zostaną najpiękniejsze klasyki.

TechnoClassica Essen i kilkadziesiąt podobnych imprez

TechnoClassica Essen to największa impreza związana z klasyczną motoryzacją, zapowiadana w najbliższym czasie. Na szczęście pojawiają się też zapowiedzi innych targów, zlotów i pokazów. Także w Polsce. Np. w Warszawie w ostatni weekend kwietnia odbędzie się wystawa Auto Nostalgia, w Nowym Dworze zaplanowano zlot przedwojennych aut, w drugi weekend czerwca odbędzie się zlot Classica Mierzęcin, a w połowie czerwca wielki zlot Klubu Zabytkowych Mercedesów. W ostatni weekend czerwca we Wrocławiu zaplanowano Zlot Pojazdów Amerykańskich, a w ostatni weekend października fani zabytkowej motoryzacji spotkają się w Poznaniu na Retro Motor Show. To tylko kilka przykładów. W sumie w sezonie 2022 odbędzie się w całym kraju kilkadziesiąt imprez związanych z klasyczną motoryzacją.

W galerii zdjęcia z TechnoClassica Essen z poprzednich lat, sprzed covidowej epidemii.