Pierwsze wrażenie? Porsche rządzi! Stoisko firmy ze Stuttgartu w hali 7 miało 1500 metrów kwadratowych powierzchni – świętowano tam 30-lecie modelu 964 i 70 lat Porsche Sports Cars. Do tego w każdej hali, gdzie wystawiano samochody na sprzedaż, dominowało Porsche – w sumie w Essen było do kupienia kilkaset egzemplarzy kultowych modeli, głównie starszych 356 i następcy – 911.
Ceny? Samochody Porsche w ostatnich kilku latach mocno zdrożały – modele 356 oferowane w latach 1950-65 od kilkudziesięciu do ok. 300 proc. Absolutnym rekordzistą jest 550 Spyder – w stanie idealnym kosztuje 3,1 miliona euro, a w dość słabym... 2,5 miliona euro! Dosłownie kilka modeli z serii 356 kosztuje poniżej 100 tys. euro, większość od 100 do nawet 500 ts. euro.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZdrożały też znacząco modele 911 – bardziej popularne można wprawdzie kupić za kilkadziesiąt tysięcy euro, ale większość, w tym Carrera i Turbo kosztują grubo ponad 100 tys. euro i co ciekawe – długo nie czekają na nowego właściciela.
Nieco w cieniu Porsche pozostawał w tym roku Mercedes. Ekspozycja w hali 10 była dość skromna, aut do sprzedaży z gwiazdą na masce było znacznie mniej niż Porsche.
Mercedes wystawił kultowe modele klasy G – były one tłem dla nowego modelu, który debiutował na początku 2018 roku. Firma ze Stuttgartu pokazała także 3 bolidy, w tym legendarny W 154 z 1938 r., na którym wygrywał Fangio. W tej srebrnej strzale imponują osiągi, mimo, że auto powstało 80 lat temu – 3-litrowy silnik V12 rozwija moc 468 KM, a bolid rozpędza się do 300 km/h!
Na targach w Essen zwracały uwagę także dość licznie wystawiane Ferrari. Tych najbardziej spektakularnych – 250 GT za miliony euro było niewiele, ale były maszyny z serii GTB (100-200 tys. euro w zależności od modelu), pojawiło się kilka Dino (ceny od pół miliona euro w górę) oraz tańsze 348 czy Mondial, które można kupić już za kilkadziesiąt tysięcy euro.
W czasie salonu w Essen publikowane są też cenniki klasycznych samochodów. Po przecenie w 2017 roku ceny klasyków znów powoli pną się do góry – z zestawienia dokonanego przez Oldtimer Markt wynika, że w okresie ostatnich 5 lat klasyki drożały o kilka-kilkadziesiąt procent. Biorąc pod uwagę coraz większe zainteresowanie klasykami, można zakładać, że będzie to tendencja stała. Najszybciej będą drożały youngtimery, których ceny nie są jeszcze wywindowane, a atrakcyjność nawet w codziennym użytkowaniu – duża.
W Polsce pierwsze targi klasycznej motoryzacji odbędą się w połowie kwietnia na Stadionie Narodowym w Warszawie (Auto Nostalgia), miesiąc później odbędzie się podobna impreza w Ptak Center w Nadarzynie pod Warszawą, a jesienią kolekcjonerzy spotkają się na oldtimerowych targach w Poznaniu.
Galeria zdjęć
Mercedes 300 GD „Otto". 1988 rok. Silnik R5, 3 litry, moc 88 KM
Srebrna strzała W 154 z 1938 r. Silnik V12, 3 litry, moc 468 KM. Prędkość 300 km/h
Jedno z wielu stoisk dla hobbistów
Ferrari 512 TR z 1992 r. z przebiegiem 68 tys. km. Cena 110 tys. euro
Messerschmitt z lat 50.
Ferrari 356 GTB/4 Daytona. Cena 760 tys. euro
Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale z 1963 r. Silnik 1570 ccm, moc 112 KM, prędkość 200 km/h. Ozdoba stoiska Alfy w hali 3
Marzenie kolekcjonera – oryginalne walizki i inne gadżety do klasycznych aut
Porsche 911 2.4 Coupe z 1973 r. Moc 190 KM. Cena 142 500 euro
Trzy Ferrari Dino – wystawa na 50-lecie modelu
Fragment ekspozycji Porsche
Porsche 911 Speedster
30. rocznica modelu 964
Audi Grand Prix Typ D z 1938 r. Silnik V12, 3-litrowy o mocy 485 KM. Prędkość 330 km/h
Audi 100 LS – 1760 ccm, moc 100 KM. Fragment ekspozycji na 50-lecie modelu 100
Skoda 973 4x4. Produkowana w latach 1952-56. Silnik 1.4/52 KM. Powstało zaledwie 30 szt.
Skoda 1101 VO/P Tudor. W latach 1947-51 powstało 4237 egz.
Fragment eksoozycji poświęconej bolidom LeMans. Na zdjęciu Alpine Renault A441 z 1975 r.
Dom aukcyjny Coys przygotował w Essen aukcję klasycznych pojazdów – pod młotek poszło 80 maszyn
Rolls-Royce Phantom I z 1926 roku na stoisku BMW. Firma dodaje sobie historii
Porsche 964 Turbo. Silnik 3,6-litrowy o mocy 360 KM. Do kupienia za 299 500 euro
Absolutna rzadkość – jedyny egzemplarz. BMW V8 super z 1960 r.
Przedwojenny Jaguar SS – już sprzedany
Luksusowe przedwojenne auto. Jakiej marki? To czeska Tatra
Hala 6 – wystawa aut biorących udział w konkursie elegancji
Ciekawostka – Mercedes klasy S (500 SEL) w wersji kombi. Rocznik 1981.
Pznajecie? To DeLorean DMC-12. Kiepskie auto słynne dzięki filmowi „Powrót do przyszłośvi". Cena 45 850 euro
Mercedes W 114 – 50 rocznica modelu
Do hali Mercedesa przyjechała trójkołowcem sama Bertha Benz
Porsche dominowały w ofertach sprzedaży
Opel GT