• Na zewnątrz „ogórek”, pod blachą e-Golf.
  • Zamiast hałaśliwego boksera chłodzonego powietrzem, cichy motor elektryczny.
  • Zestawy do konwersji także dla innych klasyków.
  • Elektryczne T2 już kiedyś było.

Ciekawa kombinacja oldtimerowej romantyki z przyszłościową technologią prosto z USA. Volkswagen North America i kalifornijska firma specjalizująca się m.in. w przeróbkach aut spalinowych na elektryczne zmieniły dobrze utrzymanego Volkswagena Busa T2, rocznik 1972, w cichutko mruczący pojazd elektryczny. W przestrzeni silnika z tyłu auta zamiast chłodzonego powietrzem czterocylindrowego boksera o mocy 60 KM umieścili 134-konny motor elektryczny z Volkswagena e-Golfa 7. Do zespołu napędowego zmodyfikowanego Busa należy jeszcze jednostopniowa przekładnia i system ładowania.

Elektryczny Volkswagen T2 z akumulatorem o pojemności 35,8 kWh

Akumulator tkwi w tym samym miejscu, gdzie poprzedni dostawca energii – zbiornik paliwa – we wzmocnionych, ogniotrwałych pojemnikach pod fotelami. W pełni naładowany akumulator pozwala na przejechanie 200 km. Mimo że 4-biegowa skrzynia jest w tym elektrycznym Bullim zbędna, długi drążek zmiany przełożeń pozostawiono. Służy on do wyboru pomiędzy parkowaniem, jazdą wstecz, biegiem jałowym, jazdą do przodu i rekuperacją. Poza tym w kokpicie stare okrągłe zegary mają być jeszcze zastąpione przez cyfrowo konfigurowany wspólny wskaźnik.

EV West oferuje zestawy do przeróbek

Z zewnątrz nie widać zmiany, brakuje tylko wydechu. Po otwarciu klapki wlewu paliwa zamiast otworu widoczne jest gniazdo typu 1. Zelektryfikowany Bulli nie będzie odosobnionym przypadkiem. EV West ma w ofercie zestawy do konwersji dla różnych historycznych modeli, przede wszystkim Volkswagenów i Porsche. A spółka córka Volkswagen Group Components pokazała w 2019 roku wraz z partnerem eClassics całościową koncepcję zastosowania w historycznym Garbusie rozwiązań technicznych Volkswagena e-Upa-a.

Elektryczny Volkswagen T2 istniał już w przeszłości

Elektryczny Volkswagen T2 nie jest wcale takim nowym wynalazkiem. Już w 1972 roku powstał we współpracy Boscha, Varty i RWE pojazd badawczy z silnikiem na prąd stały (16 kW/22 KM) i ważącymi 850 kg akumulatorem ołowiowym w podłodze. T2 z koniecznym wzmocnieniem podłogi ważył dobre 2,2 tony, w sumie auto seryjne powstało w liczbie ok. 120 egzemplarzy i było oferowane z różnymi typami zabudowy.

Volkswagen e-Golf, który służy elektrycznym napędem współczesnemu T2 wkrótce przejdzie do historii. W 9. generacji Golfa napęd czysto elektryczny już się nie pojawi, a e-Golf zostanie zastąpiony przez ID.3.