Historia światowej motoryzacji zapisała na swoich kartach wiele niepowtarzalnych modeli samochodów. Niektóre zrobiły furorę rynkową, inne pozostały na etapie prototypu. Trudno powiedzieć, które auta były najlepsze i najładniejsze — chociaż na całym świecie próbowano tę kwestie rozstrzygać na podstawie różnych plebiscytów i rankingów.
Tym razem wybraliśmy 30 aut z różnych epok, które naszym zdaniem zapisały się złotymi zgłoskami w historii światowej motoryzacji. Zdajemy sobie jednak sprawę, że może ktoś z nami się nie zgadzać z takim wyborem. Potraktujmy to jednak jako wybór tych, naszym zdaniem najciekawszych.
Mercedes-Benz 300 SL - legenda, która wciąż należy do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów na całym świecie.
Citroen DS 19 - ten samochód przez wiele lat uznawany był za szczyt elegancji i komfortu.
Cadillac Eldorado Biarritz - amerykański klasyk z płetwami.
Ferrari F40 - włoska rakieta, napędzana silnikiem benzynowym V8-Biturbomotor o mocy 478 KM, który pozwalał na rozwijanie prędkości maksymalnej 324 km/h.
Alfa Romeo 1900 Sprint - model klasy średniej produkowany w różnych wersjach nadwozia w latach 1950-1959.
Ford Mustang - legenda amerykańskich szos.
Jaguar E-Type uznawany za supersportowy samochód lat sześćdziesiątych.
Fiat 500 Jolly - Włosi próbowali w różny sposób kopiować sukcesy VW Garbusa i także na swojej "pięćsetce" tworzyli rożne dziwne konstrukcje.
Audi Sport Quattro - model, który rozpoczął nową erę aut sportowych z napędem na cztery koła. Wyprodukowano tylko 220 egz., które dzisiaj wycenione zostały na ponad 200 tys. euro.
Tucker 48 - amerykański model samochodu, który miał wiele rewolucyjnych jak na owe czasy rozwiązań. Powstało tylko 51 prototypowych egzemplarzy tego udziwnionego sedana.
Land Rover - terenówka wszech czasów.
Bugatti Royale - wyprodukowano tylko sześć takich egzemplarzy. Dzisiaj za takie auto trzeba zapłacić około 20 milionów euro.
Ford T - rekordzista produkcji. Wyprodukowano 15 mln egzemplarzy, granice tę pobił dopiero w 1972 roku Volkswagen Garbus.
Lancia Lambda - w latach dwudziestych minionego stulecia ulubione auto amerykańskich gangsterów.
Porsche 911 RS Carerra - model, który jest diamentem w 50-letniej historii marki z Zuffenhausen.
Peugeot 205 GTI - to jeden z najbardziej udanych i ulubionych GTI.
Saab 99 Turbo po raz pierwszy zaprezentowany podczas IAA 1977 we Frankfurcie nad Menem, dzisiaj uznawany za cennego klasyka, który ma swój udział w rozwój światowej motoryzacji.
Volvo 240 Kombi - auto, które stało się synonimem statusu właściciela. Mocne, pojemne i niezawodne.
Volkswagen Golf I - model, który rozpoczął nową erę niemieckiego producenta.
Volkswagen T2 - jeszcze do niedawna produkowany. Model, na bazie którego powstało wiele różnych wersji. Zdobył popularność na całym świecie.
Shelby Cobra - amerykańska gwiazda lat sześćdziesiątych.
NSU Ro 80 - niemiecki samochód napędzany silnikiem Wankla z wirującym tłokiem. Nie spełnił jednak pokładanych przez producenta nadziei.
Mazda MX-5 - klasyczny pojazd sportowy rodem z Japonii, ale skutecznie konkurujący z europejskimi modelami.
Lotus Seven - roadster, który stał się wzorem dla małych producentów aut sportowych. Na całym świecie powstało wiele wzorowanych na nim konstrukcji.