Supersamochód został wprowadzony na rynek w 1988 roku, ale jego historia została zapoczątkowana dwa lata wcześniej podczas British Motor Show, gdzie zaprezentowano pojazd w fazie koncepcyjnej. Budowa prototypu została zakończona w 1990 roku w fabryce w Bloxham, natomiast pierwszy model, przeznaczony do użytku pojawił się w 1992 roku, a jego cena detaliczna wynosiła wtedy 470 000 funtów.

Celem Jaguara było stworzenia naprawdę szybkiego auta, które byłoby odpowiedzią dla modeli Ferrari i Lamborghini. Tak też się stało, bowiem zaprojektowany przez Keitha Helfeta model posiadał imponujące osiągi: przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4 s i osiągał prędkość 340 km/h.

Jaguar XJ 220: dwadzieścia lat minęło Foto: Auto Świat
Jaguar XJ 220: dwadzieścia lat minęło

Sercem pojazdu był 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, generujący moc 582 KM. Model ten zbudowała firma TWR (Tom Walkinshaw Racing), która wyposażyło go w lekkie nadwozie z bardzo wytrzymałego, zaawansowanego aluminium, szerokie, boczne listwy oraz regulowany spojler tylny. Cały samochód ważył niecałe 1500 kg.

Przez dwa lata produkcji, do 1994 roku powstało 275 sztuk Jaguara XJ 220. Obecnie jego następcą jest Jaguar XKR-S. Zobacz oba auta na torze Nurburgring.